Lollike gør Holberg – igen. Aarhus Teater d. 15. februar 2025
Hvor
meget skal der til – eller fra – for at Holberg ikke længere er Holberg? Jeppe
på Bjerget spiller denne vinter både på Det kgl. Teaters Gamle Scene og på
Aarhus Teater, og det er svært ikke at sammenligne. Det er to vidt forskellige
opsætninger, og dog er det uden tvivl det samme Holberg-drama sat i scene på
forskellig måde. Heinrich Christensen er med Frederik Cilius i titelrollen
meget tro mod originalværket, og selvom nogle replikker er skåret væk, er der
kun føjet (vittigheder) til, der er ingen ændringer eller omskrivninger: Jeppe
er bonde, baronen er baron, Nille svinger Mester Erik, og det er en
nihalet kat. En prolog og en epilog, et teater i teatret, et metalag, er alt,
Christensen føjer til, og det er en meget traditionel forestilling. Det er
skuespillet/instruktionen, der her trækker ned.
Men i Aarhus er det
Christian Lollike, der stod for den Reumert-belønnede opsætning af Erasmus
Montanus, der spillede for fulde huse i hele tre sæsoner, der er ved roret,
og så er, ved man, alle bolde kastet op i luften. Alt er muligt, og alt sker,
men kernen er Holbergs Jeppe på Bjerget; plottet er Holbergs og følger
Holbergs komedie, replikker går igen, men nogle er skrevet om, så de afspejler
nutiden: Jeppe er ikke bonde, men PTSD-ramt veteran, der henslæber en ussel
tilværelse med konen, Nille, og datteren Christine i en lejlighed i et trist
betonbyggeri. Nille forsørger familien som sexarbejder, og når hun har kunder,
må Jeppe og Christine stå på altanen. Sådan begynder forestillingen, og selvom
der er persienner for vinduerne, er de ikke mere tillukkede, end at publikum
sagtens kan se den eksplicitte akt inde i lejligheden. Sex og nøgenhed på
scenen er klassisk Lollike, og der er mere i vente i denne forestilling; det er
bare set før, og det er ikke en provokation længere, kun en pubertær kliché.
Men under denne pinlige scene synger Lina Valentiejute Didos smukke dødsklage
”When I am laid in Earth” fra Purcells opera Dido og Æneas (der også
bruges på Gamle Scene), og pludselig er alle banale drengefantasier væk. Det er
en trist og gribende scene, der først mister sit tag i publikum – selvom man
kigger lidt væk – da Nille spytter ud ud over altankanten.
Sådan fortsætter første
akt i socialrealismens spor. Her er ikke meget af Holbergs grove
situationskomik tilbage, og lattermusklerne røres ikke meget. Mester Erik er en
pistol, som Nille brutalt fyrer af ud fra altanen for at vække Jeppe fra sin
sofaslummer, men dermed vækker hun også alle hans traumer, og han må stive sig
af på Jakob Skomagers bar på vej ud for at handle. Er det rørende? I rødt lys
konfronteres vi med Jeppes indre dæmoner, der lemlæstede vandrer frem over
scenen som uniformsklædte zombier, men det forløser Christensen faktisk bedre
på Gamle Scene i et sammensurium af dagsrester, krigstraumer og egne minder.
Her er Jeppe mere end en veteran, der bør have hjælp, her er han et menneske af
kød og blod og flere facetter.
Men baronen er ikke baron, og her tager
Lollike stikket hjem: Baronen er performancekunstner med en kunstnertrup, og
det er forestillingens scoop, for det er både i tråd med baronens intrige med
Jeppe hos Holberg og med blik for dagens samfund, for hvem belyser problemet
for de udsatte på de nederste sociale trin? Det gør kunsten, det gør
litteratur, dokumentarfilm og malerkunst, men der er også en besk, ironisk
pointe i, at kunsten ikke kan gøre andet end at ”sætte problemer under debat”,
den kan ikke ændre noget, ganske som den film, kunstnerbaronen hos Lollike
laver om Jeppe, der først føres tilbage til et forgyldt 1700-tals interiør med
krinoliner og guldparykker og siden til det vilde vesten for at blive lynchet,
ikke kan ændre noget. Den belønnes selvfølgelig med en pris til ”Kongeparrets
kulturpriser 2025” (Nanna Bøttcher er dronning Mary i en skarp og kærlig satire
helt uden plat parodi), og her indtræffer så det klimaks, som man hele tiden
har ventet, at Lollike ville prøve at overraske med, nemlig den ydmygede og
latterliggjorte Jeppe med sin pistol. Han truer nok Hendes Majestæt, men han
skyder kun kunstnerbaronen og sopranen – og her lykkes det så alligevel Lollike
at ryste sig fri af sine egne klichéer: Hverken baronen eller sopranen er døde;
de rejser sig langsomt, Jeppe skyder igen, og det gentager sig og gentager sig og…
Det er en morale mere besk og morsom end Holbergs egen på vers og i baronens
mund!
Bedst fungerer dog fjerde
akt, hvor den fingerede rettergang henlægges til en westernkulisse og bliver
den lynchning, der faktisk er tale om. Men indlagte sange og linedance
punkterer eftertrykkeligt alvoren, og endelig ruller latteren – hvis man ikke
er faldet for det brud med den fjerde væg (der som bekendt ikke eksisterer hos
Holberg), som i baronens film inden pausen følger Jeppe ud på gaden i
vintermørket foran Aarhus Teater, over på Teatercaféen, hvor han skærer en finger
af baronen for at få den ring, der sidder på den. Det er grovkornet komik, der
er set til bevidstløshed, men sammenstødet mellem musical, western og selvtægt
er for originalt til ikke at overbevise selv den mest forhærdede. Aliens og en
sabelsluger i orgiet i baronens sovekammer i tredje akt kommer slet ikke på
højde hermed; de er blot nogle af de excesser, som vi allerede ved Lollike
gemmer på i sin kreative hjernekiste.
Thure Lindhardt spiller
Jeppe med den tunge og overbevisende alvor, som man kender fra hans debut i
filmen Her i nærheden. Nanna Bøttchers dronning er mere overbevisende
end hendes Nille, for dennes laaaaaangtrukne betoning er trættende, ikke
gribende, men Jacob Madsen Kvols’ forlener med sit alsidige talent kunstnerbaronen
med slesk, selvfed arrogance, der virkelig spidder en bestemt kunstnertype. Har
Lollike her indlagt en snert selvironi? Alvilda Lyneborg Lassen leverer som
Christine, Jeppe og Nilles datter, et rørende portræt af et forsømt og udsat
barn, der finder modet til at sige fra. Det kunne gerne have været
forestillingens slutning, da hun nægter at ville se din far mere, efter at han
er blevet ydmyget i baronens film på landsdækkende TV, men Lollike har svært
ved at holde inde. Hans rablende idéer overraskede og faldt i mere frugtbar
jord i opsætningen af Erasmus Montanus end her, og dog havde man ikke
gerne været foruden hans Wild West Show.
Så hvilken opsætning er
bedst? Henrich Christensens iscenesættelse er mest morsom, men Christian
Lollikes har mere bid – selvom nogle indfald er blevet tandløse klichéer.