Sangerfest
i Mozarts elskede Tryllefløjten i
Operaen d. 7. februar 2015
Der dukker jævnligt
påstande op i medierne, om at skolesystemet ikke er indrettet til at tage
hensyn til drenges særegne natur. De skal sidde stille, de får ikke lov til at
bruge deres kræfter, og der er ikke plads til eksperimenterende leg, nej,
skolen er for flinke piger, der kan sidde stille, læse og koncentrere sig, så
de kan få en videregående uddannelse. Det får uvægerligt en til at tænke på,
hvordan drenge kom igennem skolen i en tid, der angiveligt var meget sort og
streng (i alt fald indtil begyndelsen af 1970’erne, påstås det), og hvor det
stort set kun var drenge, der fik en videregående uddannelse – for slet ikke at
tale om endnu længere tilbage, hvor hverken gymnasier eller universiteter gav
piger adgang til lærdom og oplysning, for hvad skulle de bruge det til? At mene
at kvindens plads er i køkkenet og barnekammerat, er lige så fordomsfuldt, som at
drenge ikke skulle kunne knække skolekoden, og enhver lærer ved, at der i alle
klasser sidder både dygtige piger og dygtige drenge. Muligvis er der forskelle
kønnene imellem, og muligvis er de genetisk begrundede, men som argument for
kønsopdelte klasser kan disse forskelle næppe bruges – dertil er synet på
mennesket forhåbentlig for nuanceret her i begyndelsen af det tredje årtusind.
Således har et moderne operapublikum nok stor forståelse for de problemer, en
instruktør geråder ud i, når han skal sætte Tryllefløjten
i scene, for i alle tiders mest populære opera er skellet mellem kønnene også trukket
meget skarpt op, og synet på kvinden er meget ensidigt: ”Ein Weib tut wenig,
plaudert viel”!
Instruktør, scenograf og lysdesigner Marco
Arturo Marelli understreger fra begyndelsen dette skel mellem kønnene i sin
jubilæumsiscenesættelse af Tryllefløjten
i Operaen på Holmen: Under ouverturen oplever vi en tavs kamp om den Syvdobbelte
Solkreds mellem Nattens Dronning og Sarastro – endda foran den afdøde konges,
Paminas far, katafalk og med den lille Pamina som vidne. I den ene side af scenen står pigerne, dronningen og hendes
damer, i den anden side drengene, Sarastro og hans følge, og scenografien
understreger kampen mellem disse yderpoler ved bag pigerne at være bemalet med
farverige, naturinspirerede og bløde strøg (det kunne være fjer eller
blomster), mens der bag drengene er millimeterpapir med ligninger, grafer og
kemiske formler tegnet hen over hinanden; følelse mod fornuft. Sarastro vinder
kampen, ifører sig kappen med Solkredsen og bortfører Pamina. Så groft tegnet
op forbliver det dog ikke gennem resten af forestillingen, det er blot Marellis
udgangspunkt, for ganske vist spiller Nattens Dronning på følelserne og
iscenesætter sig selv foran en tom barneseng, da hun overtaler Tamino til at
befri Pamina, men det er ren retorik, når scenevæggen viser sig ikke at være en
uigennemtrængelig mur; den er delt i syv meter høje sætstykker, der står på tre
drejescener, så scenerummet hele tiden teatermagisk og forunderligt forandrer
sig og snart giver udsyn, snart er en labyrint eller en passage at følge. De to
elementer, det mandlige og det kvindelige, fornuften og følelserne, blandes
altså og forenes til sidst, når Marelli lader Sarastro lægge Solkredsens kappe
om både Tamino og Pamina og tage
Nattens Dronning ved hånden og tilgive hende, hvilket er helt i Mozarts ånd,
når man betænker, hvor meget nåde og tilgivelse betones i Figaros Bryllup og Cosi fan
tutte. De ensidige udsagn om kvinder, om sorte og om had i Tryllefløjten må tilskrives
librettisten, Emanuel Schikaneder.
Marellis iscenesættelse er med andre ord lige
så enkel som librettoen er gådefuld, selvmodsigende og kompleks, og det er en
stor force, fordi den derved ikke tager nogen af tekstens udsagn for pålydende.
Den er lige så enkel som hans iscenesættelse af Rosenkavaleren, der tidligere på sæsonen havde repremiere i
Operaen, men Tryllefløjten er
alligevel mere medrivende. For det første er scenografien mere magisk med sine
mange rum og muligheder, for det andet er karaktertegningen meget tydeligere;
Marelli gjorde baron Ochs i Rosenkavaleren
til en naragtig klovn, og det er Ochs ikke, når man tager hans stands
rettigheder og muligheder i betragtning – han er en farlig modstander i kærlighedsintrigen
– men her har Marelli bedre blik for flere sider af karakterne: Nattens
Dronning er muligvis manipulerende i sin iscenesættelse af sig selv, hun er
fuld af had, men hun er også en kvinde og en mor, der har mistet, og som derfor
lider. Sarastro er muligvis fornuftig og tilgivende, men han er også magtsyg og
beregnende i prologen. Tamino, operaens helt, der nemt kan blive lidt
blodfattig, lader sig måske nemt påvirke emotionelt, men han har mod til at
ændre holdning, og prøvelserne – at gå gennem ild og vand – gennemfører han
ikke uden Pamina ved sin side. De nævnte prøver er heller ikke tidligere dramatiseret
så enkelt og effektivt som her; ild og vand er ikke bare blåt og rødt lys, vand
er en flok frysende, halvnøgne mennesker, som parret forsyner med deres eget
tøj, ild, er en flok tørstende, der trænger til vand. Det er bibelsk metaforik
og kræver ikke nogen fantasifuld forløsning. Kun naturens muntre søn, Papageno,
er helt ukompliceret til stede i dette liv og lader sig rive med af sine sanser
uden tanke for Sarastros oplysningsprojekt, og Marelli gør ham (meget dansk!)
til en jævn mand af folket ved at lade ham henvende sig til publikum med små
kommentarer – på dansk (resten af forestillingen er på tysk). Da han endelig
forenes med Papagena til slut, kan ingen af dem vente med at afføre sig deres
naturvejlederdress for at skabe den storfamilie, de drømmer om.
Dagbladenes anmeldere har været tilbageholdende
med begejstringen over iscenesættelsen – sandsynligvis fordi den ikke lefler
for anmeldernes selvindbildte intellekt ved at være enkel og give sangerne
plads, men alt andet ville også være et overgreb, både når man tager den
mærkelige og selvmodsigende tekst i betragtning, og når man tænker over, hvor
fremragende sangere, der her er på scenen. Mozarts operaer bliver i deres
intime, duftende format tit stedbørn over for de dundrende og kæmpestore
senromantiske operaer, fordi en mindre perfekt præstation altid træder grelt
frem blandt detaljerne i Mozarts partitur, men her stråler alle i deres egen
kraft og styrke. Det begynder med Joachim Bäckström, der er en gudbenådet mozarttenor;
hans stemme er rank, krystalklar og tindrende, og den anelse af nasal klang,
den har, er kun klædelig. Lad ham snarest synge i København igen, lad ham blive
en del af operaensemblet! De tre damer, Anne Margrethe Dahl, Elisabeth Halling
og Johanne Bock gnistrer overlegent om kap i scenisk nærvær, kostume og
stemmeekvilibrisme, og Palle Knudsen er lige så charmerende som fuglefænger som
don Juan i forrige sæson, og selvom Papagenos iørefaldende viser måske ikke
lader Knudsens baryton folde sig fuldt ud, så er han perfekt i partiet. Det
gælder også Sine Bundgaards underdejlige Pamina, og den smerteligt smukke arie ”Ach,
ich fühl’s!” gør hun med sin vokale indlevelse til forestillingens clou –
hvilket siger ikke så lidt, når man samme aften oplever, hvor ufortrødent og
sejrssikkert tyrkiske Burcu Uyar kaster sig ud i Nattens Dronnings ”Der Hölle
rache” og meget fortjent høster aftenens største bifald (selvom det nok til
dels også skyldes ariens popularitet). Fremragende er også de tre drenge, der
forestillingen igennem leder operaens helte og heltinder frem til den lykkelige
slutning – måske et spirende romantisk udsagn om det naive barns godgørende virkning
på voksnes forvildelser – hvadenten de nu dukker op som spejderdrenge med kort,
små kokke med madkurv eller små Mozart’er i pudderparyk og rokokokjole; Adam
Carl Rischel, Frederik Messer-Thomsen og Felix Arthur Clementsen Scheutz synger
rent, klart og med hver sin kønne tone, det er ret mageløst! Henning von
Schulman er en meget ung, slank Sarastro – hans stemme ligeså – men det er ej
heller noget minus.
Der er kun to mindre ting, der trækker ned i en
samlet bedømmelse. Det første er den slange, der ved operaens begyndelse
forfølger Tamino: Neonlysende grøn, uformelig og ubestemmelig snor den sig
mellem de forskellige sætstykker, og meget kan man sige om den, men den er
hverken skræmmende eller nogen slange; den er bare en ret billigt udseende
rekvisit. Det andet minus er dirigenten, Rory Macdonald, for ganske vist
musicerer Det kongelige Kapel smukt og harmonisk – velspillende er kapellet jo
altid – men Macdonald viser slet ikke forståelse for nuancer eller detaljer i
Mozarts rige partitur, og han har ikke overblik til altid at give sangerne den
plads at udfolde sig på, som de har behov for. Man må sukke ved tanken om,
hvilke oplevelser Adam Fischer og Underholdningsorkesteret kunne have beriget publikum
med, og man sidder tilbage med et stille ønske om, at Mozarts sceniske værker
snart må nå en fuldkommen forløsning på Den kongelige Opera. Ganske som det
kræver et køligt overblik og en dyb indsigt, der ikke lader sig rive med af
følelsesmæssigt engagement, at kunne udtale sig om børn og unge menneskers
(drenge såvel som piger!) udbytte af skolesystemets nuværende indretning – her går
bølgerne jo højt som aldrig før – så kræver det sin mand/kvinde at kunne lodde de
psykologiske og musikalske dybder hos Mozarts geni. Det er ingen undskyldning
for ikke at forsøge at nuancere og kaste lys over fortegnede modsætninger, det
er blot en påpegning af, at her er plads til forbedring.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar