Romantisk
Tryllefløjten på Valdemars Slot
torsdag d. 13. august 2015
Romantikkens
fascination af det oprindelige, folket og fantasien fandt sin mest trofaste
genre i eventyret. Det er omkring år 1800, at eventyr virkelig indsamles og
udgives – tænk blot på brdr. Grimm og (den knapt så kendte) Mathias Winther på
vore hjemlige breddegrader – og i lyset heraf er det ikke så underligt, at
romantikerne havde en forkærlighed for Mozarts syngespil Tryllefløjten frem for operaen Cosi
fan tutte. Mens sidstnævnte i fornuftens navn er en munter og usentimental
undersøgelse af kærlighedens væsen, appellerer førstnævnte med sine mange
mystiske referencer og eventyrlige karakterer til publikums fantasi og følelse,
og at udnytte den romantiske park omkring Valdemars Slot på Tåsinge som kulisse
for Mozarts sidste musikalske drama ligger lige før. Ikke mindst med en
instruktør som Anne Barslev ved hånden; uden hang til at pynte på historien
eller at ændre radikalt på denne udnytter hun med enkle greb plænen,
lindetræernes allé og højdedraget som én stor scene. Til tider er det som et
maleri for øjnene af en, men der er også en utrolig dramatisk effekt i at kunne
se Pamina vandre bort mod søen i fortvivlelse, eller at Sarastro bestandig
holder øje med Tamino og Papageno, som de udsættes for præsteskabets prøvelser.
Endvidere afslører en enkelt, åben ramme midt på plænen, at naturen ikke kun
tilhører romantikere, men at også oplysningstidens fornuftsdyrkelse havde sans
for denne, det handler blot om synet på naturen, og denne forskel gøres til
kernen i operaen.
Enkelte roller er skåret væk, og partituret er
også skåret en smule til. Det er egentlig ikke nogen dårlig idé, selvom det kan
lyde blasfemisk, når det er Mozart, det går ud over. De tre damer og de tre
drenge synges af koret, vogterne og de harniskklædte udelades eller overlades
til Sarastro, og da Nattens Dronning og Papagena synges af samme sopran, Anna
Carina Sundstedt, er Nattens Dronnings forsøg på et comeback hen mod slutningen
af operaen strøget. Det går imod den plausible tolkning, som mange
iscenesættelser på det seneste har hældt til, nemlig at hun tages til nåde og
tilgives, som greven tilgives i Figaro,
kvinderne i Cosi og Vitellia og
Sextus i Titus; her forsvinder hun ud
i glemslen som tegn på, at det er fornuftens natursyn, der sejrer: David
Danholts Tamino er en velklædt spejderdreng, der med lup og rygtaske er draget
ud for at studere naturen, da han i den indledende scene overraskes af en
(farvestrålende) slange. Koret, der i begyndelsen af første akt, er Nattens
Dronnings naive tilhængere, er klædt i turban og lange, trompetformede dragter
i grønne og brune nuancer som en blanding af hippier, shamaner og skovtrolde.
(Nattens Dronning selv er ingen undtagelse, om end hendes dragt naturligvis har
en større diameter…) Disse lalleglade naturvæsener uskadeliggør slangen, sætter
Papageno på plads og overtaler Tamino til at finde Pamina. For kontrastens
skyld er de som Sarastros tilhængere iklædt grå frakke, skjorte og slips, ja,
endog bowlerhat, men de er ikke kyniske bureaukrater i borgerligt
miljøministerium, det tempel, de tjener, er kun markeret af en åben port i
parken, og bag den er der stadig kig ud i naturen. Kampen i denne
iscenesættelse er med andre ord mellem den umiddelbare drift, hvor også had og
hævn hører hjemme, og den selvbeherskelse, vi tilegner os i vores opvækst, og
som helten og heltinden skal tilegne sig, før de til sidst forenes, for det gør
de jo, både Tamino og Pamina og Papageno og Papagena. Nattens Dronning og den
umiddelbare, instinktive naturopfattelse, hun står for, overvindes – men det er
måske mere 1700-tallets oplysning end romantikkens vilde følelser, der taler
her.
Jonas Hunt Nørgaard står for direktion af det
lille orkester (strygekvartet med klarinet, fløjte og klaver) og bearbejdelse,
der indbefatter nyskrevne recitationer i stedet for den talte dialog. Det er
faktisk en styrkelse af værket, der i de friske, uvante omgivelser under åben
himmel og med kammerorkester pludselig synes som en stor, ukendt opera buffa.
Morsomt er det nemlig, og opførelsen hæver sig langt op over enhver anden
amatørforestilling i det omskiftelige danske sommervejr. Bevares, det er kun
koret, der består af amatører, men den plads, som replikskifte, fraseringer og
skuespil her får – helt i tråd med Mozarts partitur – hæver sig op langt op
over den lemfældige instruktion og den jagen afsted, Mozart tit og ofte bliver
spist af med på store operascener. Barslevs sikre blik for karaktererne er
heller ikke til at tage fejl af; som Tamino er en kostskoleklædt duks, hænger
Pamina fast i pigeværelset iført et uhyre af en lyserød marengs påsyet alt fra
bamser og tøjdyr til dukker og glimmer, og Papageno med det gode hjerte og den
lille forstand er landevejsridder komplet med udrangeret barnevogn, fiskenet og
fuglerede på den høje hat. Intet er mere oplagt og i tråd med iscenesættelsens
helhed end at lade ham synge: ”Er du dus med himlens fugle…”, da han kommer
vandrende frem mod os over plænen. Generelt synges der lydefrit og egalt: David
Danholts tenor er stærk og rørig (så meget duks er han heller ikke), Jakob
Zethner imponerer ved ikke blot at kunne nå Sarastros dybe register, men også
ved at det klinger så klart og ubesværet under åben himmel. Anna Carina
Sundstedt har fyrighed og temperament som Nattens Dronning, så det er rent
raseri, at enkelte toptoner er uskarpe, og – fuldstændig modsat – har hendes
Papagena har sødme og ubekymret munter klang. Nickie Johansson som den små
Pamina har måske ingen stærk røst, men partiet er svært, aftenluften kølig, og
hun har en fin inderlighed, ganske som Teit Kanstrups Papageno vinder svært ved
charme og humor; Simon Motts læderklædte Monastatos smælder overbevisende sine
toner og sit temperament ud i aftenluften. Men ja, vi er denne aften vitterligt
alle dus med himlens og parkens fugle, og man kan kun håbe, der ikke igen skal
gå tre år, før Barslev kan charmere os i det fri. Det er enkelt og sommerligt,
men det er ægte og langt fra Morten Korch’ske banaliteter!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar