Danmarkspremiere
på Pietro Mascagnis L’amico Fritz i
Odense Koncerthus d. 2. oktober 2015
Pietro Mascagnis
kendteste opera, Cavalleria Rusticana
sættes oftest op sammen med Ruggiero Leoncavallos I Pagliacci/Bajadser, og
når man oplever disse to ’enaktere’ (Cavalleria
består i virkeligheden af to akter bundet sammen af et mellemspil), glæder man
sig altid over, at Bajadser er den
sidste, for den er langt den bedste af de to. Cavalleria Rusticana byder nok på nogle elskede melodier, men
dramatisk mangler den nærvær og befinder sig i et dødvande af dialog og kedelige
koroptog. L’amico Fritz er i
modsætning hertil en charmerende
opera. Charmerende, fordi den byder på en genkendelig hverdagssituation;
kærligheden viser sig jo ikke kun i de ekstreme følelsesudslag - jalousi, had,
altødelæggende begær - den kan såmænd være smertelig nok, når ”den, der elsker,
går ved siden af en, der kun holder af”, som Herman Bang så smukt skriver - og
det kan flere nok identificere sig med end det sydlandske temperament i Cav & Pag. L’amico Fritz er ingen tragisk opera - heri ligger også en del af
dens charme - og de smægtende øjeblikke af ulykkelig kærlighed opstår kun,
fordi vennen Fritz ikke vil være ved, at han elsker Suzel; det tilstår han
først, da han får at vide, at hun skal giftes med en anden, og det er tidsnok
til at operaen kan få en lykkelig udgang.
Instruktøren Michael Barker-Caven flytter
rammen det lille hverdagsdrama fra operaens samtid (1891) til 1940. Det er et
enkelt, og dog mesterligt kneb, for handlingen udspiller sig i Alsace, og den
ven, David, som Fritz’ indgår et væddemål med, om at han aldrig vil gifte sig,
er rabbiner. Mens første og anden akt udspiller sig i april, hvor nazisterne
havde travlt med at besætte Danmark og Norge, udspiller tredje akt sig en
måneds tid senere, hvor også Alsace og det øvrige Frankrig er besat, og det
giver den lykkelige slutning en klædelig klangbund af alvor, at rabbineren og
Suzel nu må gå med obligatoriske jødestjerne, og Fritz’ ungkarlevenner har
bekendt kulør og svarer den sejrende kærlighed med en heilende højrearm. Det er
et af den slags subtile iscenesættertræk, man husker; som da Elisabeth Linton
lod Tatjana efterlade Onegin med en ladt pistol i 2004, og Klaus Hoffmeyer i
2010 lod Elektra rave afsindig rundt med pistol i Mozarts Idomineo, sidder man her med hårrejsende gysen ned ad nakken:
Hvornår falder skuddet? Og hvornår indhentes Fritz og Suzel af
jødeforfølgelserne? Man kan ikke undlade at få den tanke, at Barker-Caven har
skelet en smule til Sound of Music, hvis
filmatisering i år fejrer 50-års jubilæum, og hvis melodiøse kærlighedsbudskab
som bekendt også står i nazismens skygge. Det er dog først og fremmest en
fornem og følsom personinstruktion, Barker-Caven står for, og man føler lige så
meget for de elskende i deres kvaler her som i La Bohème eller Madame
Butterfly eller en anden hyppigere opført opera.
Desværre kan Barker-Caven og scenografen Adam
Wiltshire ikke afholde sig fra at overgøre dette effektfulde kneb med at flytte
handlingen i tid: Det giver ingen mening, at koret under det muntre forspil til
operaen, fremstiller patroner på en våbenfabrik, og helt galt er det, at koret
skal råbe op og tiljuble nazisternes indmarch under forspillet til tredje akt,
så det overdøver musikken; det er alt rigeligt, at man kan se skyggerne gennem
scenografiens store vinduer. Scenografien er i sig selv en misforståelse, når man
betænker, at den skal kunne flyttes nemt på turnéen rundt i landet. Det
veristiske drama ville træde tydeligere frem i en minimalistisk scenografi, men
alligevel har man lavet meterhøje paneler med vinduer, søjler og paneler, som
skal flyttes rundt - endda flyttes under forspillet til anden akt, selvom også
dét larmer, og operaen ikke er længere, end at man kunne have ladet tæppet gå
et par minutter for at få ro til sceneskiftet. Ydermere får man ikke, hvad man
håber på ved dette sceneskift. Anden akt udspiller sig på den vingård, der er
indsatsen i væddemålet mellem Fritz og David, der er bare ingen kirsebærtræers
kølende skygge til den berømte kirsebærduet, hvor Fritz og Suzel virkelig får
øjnene op for hinanden og deres kærlighed. Der er i stedet en vindeltrappe i
smedejern (under åben himmel?!), der samtidig skal have funktion af kilde, og
kirsebærrene er røde glaskugler, der fires ned fra loftet. Det er muligvis
ganske smukt med den spejlblanke bagside af panelerne i baggrunden og en masse
hvide papirlapper, der vist nok skal illudere blomster, men mere prætentiøs og
kunstig kulisse skal man lede længe efter. En stige og en kirsebærgren fra
loftet havde alene kunnet gøre det - endda gøre det bedre!
Imidlertid synges og spiller der fremragende,
så man kan lukke øjnene for disse vildskud: Amerikanske Scott Quinn har klang
som en ung Pavarotti; han har måske ikke samme stemmestyrke, men at han enkelte
gange overdøves af pauker og slagtøj skyldes udelukkende de ugunstige forhold i
Odense Koncerthus, og man kan kun håbe på et genhør, når Odeon står færdig -
med grav til orkesteret! Walisiske Natalya Romaniw har en pragtfuld, stor og
krydret sopran, der kun vækker velfortjent jubel, og hun portrætterer rørende
den unge Suzel, til trods for at hendes kostumer gør hende noget mandhaftig.
Lars Møller som David, Jesper Brun-Jensen som Hanezò og Alexander Grove som
Frederico er alle fremragende, de synger og spiller med stor indlevelse. Kun
Andrea Pellegrini virker - til trods for hendes stemmes smukke, særegne
karakter - ikke helt hjemme i partiet som sigøjneren Beppe, men det kan måske
også skyldes det umage kostume; hendes barm er snøret ind, men man er aldrig klar
over, om hun skal forestille en kvinde eller en mand. Den jyske Operas kor
leverer under sin korte fremtræden på scenen i første akt fine, individuelt
udformede karakterer, og det synger varmt og smægtende både på og bag scenen. Det
varme og smægtende går igen hos Odense Symfoniorkester, hvis spil franske
Martin André styrer med sikker hånd og øre for detaljerne i det charmerende
partitur; han giver plads og holder et behersket tempo, kun kunne man ønske,
han dæmpede pauker og slagtøj af hensyn til Carl Nielsen-salens problematiske
akustik.
Man bør altså føle sig smigret, når Annilese
Miskimmon med Den jyske Opera tilbyder publikum endnu en sjældent opført opera.
Man charmeres under forestillingen af musikken og begejstres af sangen, i den
efterfølgende eftertænksomhed kan man så undre sig over, at serveringen ikke er
mere enkel og rustik, for scenografien - ja, den er der sagt nok om, den bør
forbigås i stilhed!
Utmärkt och ytterst välskriven recension som dessutom är nästan helt i överensstämmelse med mina intryck :)
SvarSlet