Pinlig
og plat Højskolesangbogen på ”Det ny
kongelige Teater” alias Teater Momentum d. 26. november 2016
Det er et underligt
misforhold mellem kunstneriske niveauer og ambitioner, der hersker på Teater
Momentum i Odense i denne sæson under husinstruktør Henrik Grimbäcks regimente.
Efter foreløbig to forestillinger spørger man sig selv, om han vil noget
kunstnerisk, når han kalder sig ”Det ny kongelige Teater”, eller om det er en
pinlig parodi, som når små børn siger ”pik og patter” op i ansigtet på deres
forældre? Indtil videre ser det ud som om, at de største ambitioner og den
største del af budgettet bruges på scenografien: En meget spændende scenografi
nytænkte kukkasseteatret i Ødipus/Antigone,
og i den aktuelle Højskolesangbogen
er hele scenerummet lavet om til et forsamlingshus, hvor publikum sidder ved
borde i lange rækker og har mulighed for at spise inden forestillingen. Maden
er – selvom det bare er buffet – bedre end det tag-selv-bord af tåbelige
indfald og henkastede idéer, der præger forestillingen. Og så er der ikke
engang bal bagefter!
De fire skuespillere, Nanna Cecilie Bang, Katrine
Leth, Nicklas Søderberg Lundstrøm, Tobias Shaw plus pianisten Peter Kohlmetz
Møller, er alle sig selv og kalder hinanden ved fornavn som et kig ind bag
kulissen. De indleder med en glimrende firstemmig sang, og eftersom
forestillingen jo hedder Højskolesangbogen,
så kunne man få den tanke, at denne sang efterfølgende var glemt i mængden af
andre sange, men det er ikke tilfældet. Den er glemt, fordi den er druknet i
pinligheder, platte påfund og en manglende vilje til at ville noget med
forestillingen. Jo, vi får ”Mormors kolonihavehus” og ”Når jeg ser et rødt flag
smælde”, inden alt endegyldigt falder fra hinanden, og alle ellers annoncerede
sange må publikum insistere på at synge selv eller se i de omdelte eksemplarer
af Højskolesangbogen efter, fordi de fire skuespillere kører ud ad en tangent
af akavet totalteater, der indeholder alt fra ved håndsoprækning at tilkendegive,
om man er kommet til teater til fods, på cykel eller i bil, idiotiske kostumer og
en scene, hvor Nanna Cecilie Bang erklærer en tilfældig tilskuer sin kærlighed.
Denne tråd følges resten af aftenen igennem og udarter sig til en ikke hverken
gribende eller morsom jalousi- og hævnpastiche. Det pudsige er, at de fire
skuespillere – som man er ganske tæt på – alle er meget overbevisende og
virkelig viser talent; de ryster hverken på hånd, stemmebånd eller
ansigtsudtryk, de lever sig oprigtigt ind i – ja, her er problemet, for hvad
lever de sig ind i? Deres egen teatersport af tilfældig brainstorming? Deres
ironiske, sarkastiske tilgang til alt, der kunne ligne en holdning eller en
værdi? Eller er de bare sig selv? I alle tilfælde er det ret uinteressant for
publikum bare at være tilskuer til en intern joke eller obskur holdningsløshed.
Man trækker måske på smilebåndet et par gange, man imponeres over, at i alt
fald de tre skuespillere virkelig kan synge (Katrine Leth har ikke meget
stemme), og måske ler man højt en enkelt gang (medmindre man har kigget dybt i
rødvinen under middagen…), men da der er gået 60 af de i alt 105 minutter,
forestillingen varer, er luften gået af ballonen, og mere end én publikummer
sidder og bladrer i Højskolesangbogen og følger ikke længere med. Dét siger
naturligvis noget om værdien af den bog, der nu ligger titel til en
forestilling både på Det kongelige Teater og Teater Momentum, men det siger så
sandelig også noget om, at Grimbäck og ensemblet fejllæser publikums forstand
og smag; vil de virkelig ikke andet end forudsigelig og uoriginal underholdning
med dinosaurkostumer og liderlige hånddukker lavet af sokker? Det ser sort ud
for Shakespeare og Helligtrekongersaften,
som er den næste forestilling på programmet, når skuespillerne har potentiale
til det store teaterfestfyrværkeri, men ikke har ambitioner over jordhøjde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar