Skønne
spildte kræfter i Leonora Christina.
Odéon d. 6. februar 2019
Ambitionerne er store i Odense. Der bygges
skyskrabere og anlægges letbane, så tålmodigheden hos byens borgere sættes på
prøve (mens flere butikker i centrum står tomme), og byens kulturinstitutioner
- Odense Teater, Odense Symfoniorkester og Den fynske Opera - er gået sammen om
at skabe en helt ny, dansk musical: 70 mand i orkestergraven og store navne på
plakaten. Det er dét samarbejde, som mange sidste år ønskede, stod bag den
store satsning med Wagners Ringen;
undertegnede var en af dem, der fandt den sceniske produktion amatøragtig (pinligt
amatøragtig, når scenemedarbejderne pludselig kunne ses i kulissen) i sammenligning
med det mod og den gejst, hvormed Odense Symfoniorkester løftede opgaven. Men
nu er samarbejdet her altså, og det er virkelig en imponerende mængde scenisk
og musisk talent, byen kan fremvise. Odense kan meget! Musicallens kvalitet
yder imidlertid ikke talentmassen retfærdighed.
Peter
Langdal har sat i scene, og så ved man, at scenegangen er både professionel og
levende, og helt fra begyndelsen er ensemblet af sangere, dansere og
skuespillere i vigør og deltager som et græsk kor i alt, hvad der sker. Karin
Betz har lavet pragtfulde barokkostumer til de ledende roller og mere barokke
eller i bedste fald fantasifulde kostumer til ensemblet. Ashley Martin-Davis’
scenografi - primært en høj væg i form af en halvcirkel - er både så enkel og
foranderlig, at den giver Langdal rige muligheder for hele tiden at lege med
scenebilledet, og Jonas Bøghs lysdesign er ganske enkelt imponerende flot; lige
så flot som i de forestillinger i det nu hedengangne Røde Rum på Det kongelige
Teater, hvor han har medvirket. Det er et drømmehold af scenemagikere, der her
er sammensat!
Andreas Garfields tekst
giver bare ikke meget til disse dygtige, legesyge og hittepåsomrige mennesker
at arbejde med. Manuskriptet griber ikke ud efter scenens magi. Hans grundidé
er god: Han gør titelkarakteren Leonora Christina, Christian IV’s datter med
Kirsten Munk, til en hensynsløs lady Macbeth, hvis ambitioner for både sig selv
og sin mand, Corfitz Ulfeldt, til sidst driver hende til vanvid og
vrangforestillinger. Dét kunne der komme virkelig godt drama ud af, uanset hvor
tæt på sandheden det så end er, men det sker ikke, fordi Garfield vil for
meget. Han skraber dette koncentrat af dramatisk potentiale så tyndt ud, at man
mister fokus undervejs, fordi man farer vild, når historien skal strække sig
over en periode på 20 år. Publikum føres fra København til Stockholm og Paris
og London over Fyn, Bornholm og - virkelig! - ad Pommern til. Rammen om det
hele (for sådan en er der også) er en samtale mellem Leonora Christina og en
hvid mand, hvilket vist nok skal illustrere hendes uligevægtige sindstilstand,
en ubalance, der stemmer slet overens med det billede af en både kreativ,
manipulerende, opfindsom, kærlig og humoristisk kvinde, som hun tegner af sig
selv i sin berømte selvbiografi, Jammersminde.
Nok er dette danmarkshistoriens første eksempel på autobiografisme og derfor en
næppe sandfærdig iscenesættelse, men det er et meget interessant og dybt
underholdende værk, og evnen til at kunne skrive det peger ikke i retning af et
sind i forfald. For publikum havde det været langt mere interessant at zoome
ind på denne komplekse karakter, at lade os lære hende at kende og lade hende
bevare en del af sin tiltrækkende mystik frem for at skulle følge hende gennem
riger og lande for at møde 1600-tallets mest prominente kronede hoveder. Det virker
som danmarkshistorie for dummies at skulle namedroppe i flæng og forklare en
historisk udvikling fra feudalstyre til enevælde, når det sker på bekostning af
fokus på private mennesker og psykologi, hvilket historieforskningen netop i
disse år ellers vender opmærksomheden mod. Dejligt er det, at Kristina af
Sverige taler svensk og Anna af Frankrig spansk (hun var spansk af fødsel), dét
giver kolorit og troværdighed. Replikkerne er i øvrigt friske, nutidige og
probate, om end vittighederne er lavtflyvende for undertegnedes humor. Andreas
Garfield har bestemt dramatisk talent, det hæmmes her bare af et behov for at
forklare og udpensle (hvilket er ret ironisk, når f.eks. Fredensborg Slot flere
gange nævnes, selvom det først blev bygget 70 år efter Christian IV’s død…).
Værre er det dog, at der
ikke synes at have været noget samarbejde mellem dramatikeren og komponisten,
Stephen Henriksen. Forestillingen går for at være en musical, men det er
snarere et skuespil med indlagte sange; den varer tre timer, og alligevel
tænker man bagefter, hvorfor der skal sidde 70 meget velspillende musikere fra
Odense Symfoniorkester i orkestergraven, når der er så lidt musik og sang
undervejs. Det er sigende, at der ingen stor finale for solister, kor og
dansere er i hverken første eller anden akt, og forestillingen slutter ”not
with a bang but a whimper”. Publikum bliver aldrig revet med eller mister
pusten af begejstring over den store forening af sang, dans, musik og skuespil,
så man må huje og juble for at få vejret igen, og musikken har karakter af jævn
pop eller kedelig melodigrandprixballade; der er ingen udsving, ingen drøn,
ingen crescendi. Det kan lade sig gøre, Odense Teater betog sidste sæson både
publikum og anmeldere med Catch me if you
can, men her klappes der spagfærdigt efter hver sang (selvom det danske
teaterpublikum opfører sig så pænt, at man næppe ville kunne få nogen til at
sige noget negativt om forestillingen). Kun
Poul Høxbros eminente fløjtespil giver musikken en original klang af autencitet;
her bliver 1600-tallet lyslevende i øret.
Skuespillere og sangere
er alle så professionelle, at de er ganske upåvirkede af de kedelige sange
eller dramaets manglende nerve. Xenia Lach-Nielsen er i titelrollen både
velsyngende og frygtindgydende temperamentsfuld, og hun bærer alene, at man som
publikum holder ud. Lars Simonsen er pågående som manden i hvidt, Joakim Lind
Tranberg og Cecilie Gerberg er et glimrende match som Frederik III og dronning
Sophie Amalie, mens Anders Gjellerup-Koch med sit store talent forlener
Christian IV med en kongelig aura, selvom han også er forestillingens nar. Det
er slået stort op, at Stig Rossen - Danmarks første store, internationale
musicalstjerne - medvirker, måske for at kompensere for, at hans rolle,
generalmajor Adolph Fuchs, er ganske lille, og at de sange, han er tildelt, er
for små til hans store stemme. Han og Lach-Nielsen imponerer dog stadig mest
vokalt, og man kunne ønske, de havde haft samme materiale at arbejde med, som i
sidste års turnerende opsætning af Anderson og Ulvaeus’ Chess.
Odense har meget at byde
på - når viljen er der. Alle odenseanere diskuterer, om letbanen nu bliver pengene værd, om den vil føre godt med sig, når den endelig er der, men alle
håber naturligvis. På samme måde må man håbe, at samarbejdet mellem Odense
Teater, Odense Symfoniorkester og Den fynske Opera vil fortsætter, for her er
virkelig potentiale og stort talent. Samarbejdet bør dog i højere grad satse på
forestillinger af kvalitet, for selvom det er ærgerligt, så vil Leonora Christina ikke gå over i
danmarkshistorien som nogen medrivende forestilling. Det er skuffende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar