Meget velspillet Blue Jasmine på Odense Teater d. 15. september 2020
Vandet
er blankt og sort på cykelturen langs Odense Kanal hjem fra Odense Teater.
Omkring gadelygterne hænger gråhvide slør af dis i den ellers lune aften, og
træer og buske har en sølvagtig aura. En hejre letter og flakser hen over
vandet; også den grå. Det er som taget ud af Odense Teaters opsætning af Woody
Allens tragikomedie Blue Jasmine.
Allens historie er enkel
(og nok hørt før), men mesterligt fortalt i den sorgmuntre tone, der er så
karakteristisk for den aldrende instruktør: En skrøbelig kvinde bryder sammen
og må forlade sin jetset-tilværelse og søge tilflugt hos sin ufaglærte
adoptivsøster, da det kommer for en dag, at hendes mand er en svindler og ingen
stor ejendomsspekulant med talent for forretning. Han har efterfølgende hængt
sig. Men det er en virkelig tragedie, hvor guderne straffer den, der har
forbrudt sig, og det er kvinden selv, Jasmine French, der har meldt sin mand
til FBI, da hun opdagede, at han var hende utro, og nu går hun omkring og taler
med sig selv på gaden. Manuskriptet har klare referencer til Tennessee
Williams’ Omstigning til Paradis (A Streetcar Named Desire), og Allen er
en begavet mand, der kan sine klassikere og ikke er bange for at lade sig
inspirere - og gøre det godt - men Odense Teaters opsætning giver alligevel
intet svar på, hvorfor det er Blue
Jasmine og ikke Omstigning til
Paradis, der er på plakaten, medmindre mantraet på direktionsgangen er, at
nye film på scenen sælger bedre end ægte teaterklassikere. Tennessee Williams
kunne ellers have sagt publikum noget midt i en tid præget af #metoo og sexisme
(og mindet om, at livet går videre, og at alt ikke handler om corona), Allen
vinder ikke ved at komme på scenen.
Man undrer sig med andre
ord over valget af forestilling, men skuespillernes præstationer lejrer sig
dybt i en, og man skal ikke ærgre sig over at have billet kun glæde sig til at
opleve Christine Albeck Børge som Jasmine French. Hun er intet mindre end
fremragende! Skrøbelig og på samme tid manisk desperat i sin jagt på en ny
livsløgn; som en Maude Varnæs på coke er hun ved at bryde sammen, mens hun
hæmningsløst plabrer løs om de mest intime detaljer over for en taxachauffør,
og dog holder hun sandheden for sig selv, da en ny bejler viser sig. Nervøse
trækninger og krampagtige bevægelser afslører hendes indre kaos, men i et
splitsekund er hun charmerende og rørende sårbar, så man føler for hende og
ønsker, at der er en tryg fremtid, der venter hende. Det er der måske for
hendes diametrale modsætning, søsteren Ginger, som Louise Davidsen med stort
raffinement gør både teenageagtigt kåd og livstræt. Hun burde om nogen flygte
fra en trøstesløs hverdag, men hun har jordforbindelsen i behold, og nok er
Benjamin Kitters Chili hverken nogen gentleman eller nogen førsteelsker, han er
dog alligevel et mere sikkert kort end Jasmines afdøde mand, Hal, som Claus
Riis Østergaard gør så køligt distanceret, at man aldrig tror på nogen
oprigtighed mellem ham og Jasmine. Oprigtig er Benjamin Kitter, og han er det,
så man dirrer af medfølelse, selvom man foragter hans karakter.
Nicolei Faber, der både
har dramatiseret (det er nu ikke den store kunst; Allens karaktertegning er
subtil og skarptseende, men hans film er oftest filmet teater), oversat og
iscenesat forestillingen, har altså haft talenter mellem hænderne, der får
publikum til at blive siddende. Uden disse skuespillere, havde forestillingen
været lige så intetsigende som hans iscenesættelse af The Great Gatsby sidste sæson; det er lutter tomme kalorier, og det
gælder også for Christian Albrechtsens flotte, men let gennemskuelige kulisser
og kostumer: Hele store scene er indhyllet i blodrøde draperier og domineret af
en stor, imposant trappe, bag hvilken en blå måne symbolsk lyser hele vejen
igennem. Det er Jasmines luksuriøse fantasiverden, hvor hun kun er iklædt pink
og cyclamen. Gingers verden er et klaustrofobisk hus med køkken og lænestol i
samme rum, helt i grå toner, selv stuebirken i hjørnet; trist og farveløst, men
realistisk, over for lidenskabeligt, men løgnagtigt. Så er den vist feset ind
hos selv den mest tungnemme, og det er sigende, at historien ikke har meget at
byde på, når scenografien er så symbolsk tung. Man får den tanke, om Faber er
lige så angst for at ville store, vedkommende og mangefacetterede skæbner, som
publikum er for at forholde sig til livet uden humoren som distance. Hos Allen markerer
humoren en afstandtagen til Jasmines forlorne selvbillede og overklassens
overfladiske tilværelse, alvoren og tragedien er ren og ægte, og det er
tydeligvis ikke alle blandt publikum, der denne aften forstår den forskel, for
da Kitters Chili i et anfald af jalousi river telefonen ud af væggen og smadrer
et tørrestativ, er der flere der ler højt. Siden hvornår er vold og jalousi
blevet noget, der vækker latter?
Måske letter Ginger og løfter
sig over sin grå tilværelse (som hejren ved kanalen på turen hjem) på grund af
hendes selverkendelse, men den selverkendelse mangler både Faber og ledelsen på
Odense Teater, og forestillingen løfter sig aldrig. Til trods for
skuespillernes enorme talent.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar