Fortænkt og udramatisk Elektra på Odense Teater d. 22. marts 2022
Ordet
drama kommer af det græske verbum δράω, der betyder ’gør’ eller ’handler’.
Man skulle mene, at det siger sig selv, fordi det er, hvad der sker i et drama
- hvad enten det foregår på scenen eller lærredet - nemlig karakterer, der gør
og siger noget i et planlagt forløb. I antikken var replikker og handlinger
stiliserede, på vers og med musikledsagelse, og skuespillerne bar masker, men
det ændrer ikke ved, at skuespillerne gennem handlinger og replikker engagerede
publikum til at forholde sig til de spørgsmål, som borgere, d.v.s. frie mænd af
en vis alder, hver dag skulle forholde sig til i det atheniensiske demokrati:
Hvad er idealet for en god leder? Hvad er retfærdighed? Hvad kan der ske, hvis
en kvinde (der ingen rettigheder havde, kun pligter) hævner sin mands utroskab?
Man skulle som sagt mene,
at det siger sig selv, men det er åbenbart ikke tilfældet. Camille Sieling
Langdal, instruktør på Odense Teaters opsætning af et af dramahistoriens mest
intense hævndramaer, Elektra (her baseret på Hugo von Hofmannsthals
gendigtning), ved det tydeligvis ikke, for skuespillerne - med få undtagelser -
i forestillingen enten skaber sig overdrevet eller agerer slet ikke. Det betyder
ikke, at Sieling Langdal ikke har tænkt over, hvordan dramaet skal præsenteres
for publikum, men hun har tænkt i metaforer og symboler, billeder og mønstre,
alt det, der fungerer i en tekst, der skal læses, og som dræber et drama, fordi
ingen handlinger eller replikker griber ind i hinanden som tandhjul og sætter
handlingen i gang. Nogle ville måske indvende, at det er en gammeldags måde at definere
drama - at der skal være nogen, der gør noget - men det er nu engang
handlinger og replikker, hvori publikum kan se sig selv, der griber publikum
som en maskine og river dem med og fører dem med til et nyt og ukendt sted. Og
hvorfor gå i teatret, hvis man lige så godt kan blive hjemme og læse en bog?
Man gribes eller engagerer
sig i hvert fald ikke her. Enten er man ganske uinteresseret i skæbnerne på
scenen, eller også er man irriteret over, hvor skabagtigt der spilles: Elektra
er i Sieling Langdals øjne en oprører, der selv må bukke under i ilden fra
ruinerne af det forgangne, fordi hun udelukkende er næret af had og hævn og derfor
ikke vil kunne bygge noget op på ny. Det er en tanke, der flugter helt med det
skrevne drama, men hvordan det er foreneligt med den apatiske Elektra, spillet
af Maria Cordsen, der siger sine replikker, som læste hun dovent og slap op af
en bog, må guderne vide. Man møder hende først med den økse, hvormed hendes far
er blevet dræbt, i en nærmest trancelignende søvngængertilstand, men denne
tikkende bombe går aldrig af, hun svinger aldrig øksen, og hun hæver kun
stemmen i et orgastisk skrig over atter at møde sin bror, Orestes, da han kommer
for at fuldbyrde hævnen over faren. Det er - måske - et realistisk billede på,
hvad had gør ved en, at det æder en op indefra, men denne fremstilling er ikke
vedkommende på nogen måde, og eftersom Elektra, titelkarakteren, naturligvis er
så bærende, som den ene, rustfarvede søjle, der står midt i Peter Schultz’
parkeringskælderscenografi og vidner om den døde far og det, der var med ham
engang, så er det altødelæggende for forestillingen som helhed. Søjlen er
rustet igennem og kan ikke bære.
Andre gør det glimrende.
Natalí Vallespir Sand forlener moderdyret, Klytaimnestra, med så modsatrettede
og selvmodsigende udtryk og tonefald, at hun bliver en helstøbt, levende og
kompleks karakter for øjnene af publikum. Hun fører sig med en dronnings
værdighed i Schultz’ fantasifulde og anakronistiske kostume, men hun er
samtidig skræmt og desperat efter at undslippe sine mareridt og fuld af ømhed
for den Elektra, der selv afsværger hende. Man har helt ondt af, at hun må dø,
og det samme gælder hendes nye ægtemand, Aigisthos, som Elektra ganske vist
ikke mener, er værdig at kaldes mand, men som har så meget temperament og så
megen viljestyrke, at han kan spille det ud til de bageste rækker gennem den
monsterjeep, som han entrerer scenen i. Peter Gilsfort er tildelt denne alt for
lille rolle, men hvor han bærer!
De andre roller fungerer
bedre på papiret - bogstaveligt talt. Nadia Jasmin Nielsen kæmper en forgæves
kamp for at få Chrysothemis til at fremstå sprudlende og livshungrende, men hun
mangler desperationen, der kunne give viljen til at undslippe og leve et frit
liv med mand og børn vægt, sandsynligvis fordi Sieling Langdal har haft så
travlt med at sætte hende i bås som modsætning til Elektra, at hun ikke har
haft blik for detaljerne i karakterens psykologi. Det gælder også Emil Veber
Rasmussens Orestes; han er plausibelt nok tolket som et skræmt og ulykkeligt
barn, fordi han kun er opdraget til det ene at dræbe sin mor og dennes mand,
men han overspiller fælt. Man frygter, at denne rustne farvetone -
overdrivelsen - er den eneste, der findes i Sieling Langdals palet, for sådan
fremstilles også tjenestepigerne i den lille prolog, der forbereder Elektras
entre. En opvakt elev mente, at de med deres stive, forkrampede bevægelser og
ryk langs væggene og den gennemhullede solskærm, de bærer om hovedet, mindede
om fluer, og ja, Elektra har jaget dem væk ved at kalde dem ”Fluer!”, men dramaet
forløses ikke ved at forstørre en uanselig detalje af teksten. Tværtimod fjerner
det fokus fra sammenhængen, og at tjenestepigernes diskussion højner
forventningen hos publikum før mødet med Elektra, overser Sieling Langdal helt.
Balder Nørskov har skabt
et fuldstændigt magisk lysdesign, hvis spil er mere medrivende og dramatisk end
den øvrige scenegang; her er den uhygge, den skræk og den gru, der burde bære
hævndramaet, og som giver mindelser om den rå voldsomhed og inderlige poesi,
der er i partituret til Strauss’ opera bygget over samme tekst af von
Hofmannsthal. Operaen er fra 1909, von Hofmannsthals oprindelige tragedie er fra
1903 og er en gendigtning af Sofokles’ tragedie om Agamemnons datter. Derudover
findes der endnu en Elektra af Euripides, men Sieling Langdal valgte von
Hofmannsthals operalibretto (og forkortede den yderligere) som grundlag for
forestillingen, ”fordi guderne ikke spillede nogen større rolle her,” og det
harmonerede bedre med hendes egne følelser. Guderne nævnes ellers ofte hos von Hofmannsthal
som misundelige væsner, der ikke under menneskene ubegrænset lykke - det ville
et nutidigt menneske nok opponere mod - men hos Euripides bebrejdes Apollon, at
han har ansporet Orestes til at hævne sig ved at dræbe sin egen mor, og
resultatet heraf er en eksistentiel krise hos både bror og søster (hos
Euripides er der ingen Chrysothemis, kun Elektra), for hvad kan man så stole
på, hvis ikke på guderne? Sieling Langdal stoler tydeligvis kun på sig selv og
sine tanker, ikke på skuespillernes evner eller teatret som medie, men det
kommer der ikke vedkommende drama ud af. Idéer alene kan ikke bære.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar