Leoš Janáčeks Sagen Makropulos har alt! Malmø Opera d. 23. april 2023
Der
er langt til Malmø denne søndag - længere end normalt. DSB kan - det vil sige,
det er jo rettelig Banedanmark, som… Nej, jeg kan ikke forklare det; togtrafikken
i Danmark er en større farce, mere tragisk og mere grotesk end handlingen i Janáčeks
Sagen Makropulos, der er målet for alle strabadserne med pendultog,
regionaltog og manglende siddepladser denne søndag, og om de er det værd, er
svært at sige, for det er jo absurd at ingen politikere prioriterer en bedre og
hurtigere togtrafik til gavn for sammenhængskraften i landet. Men det er en
vidunderlig opsætningen i Malmø; den behøver ikke vejes op mod transporttiden.
Det var den eminente og nu
desværre afdøde Graham Vick, der stod bag iscenesættelsen på danmarkspremieren
på Sagen Makropulos i Operaen i 2006. Her var Den kongelige Opera for en
gangs skyld oppe på mærkerne (Den jyske Opera overhalede dem med
danmarkspremieren på Katja Kabanova for flere sæsoner siden), men det
var også i Operaens første år, hvor man kunne regne med en opera både på fransk og på et slavisk sprog ud over alle de tyske og italienske hver sæson.
Vicks iscenesættelse var præcis så realistisk og spillevende, som den bør være;
operaens handling om den 337-årige operadiva E. M. trodser ethvert forsøg på at
omkalfatre tid og rum: Ved operaens begyndelse kalder E.M. sig Emilia Marty,
men hun er født Elina Makropulos i 1585 og har også været Eugenia Montez, Elsa
Müller og Ellian MacGregor, og hun er nu på jagt efter opskriften på den eliksir,
der har holdt hende i live så længe, for den første dosis er ved at tabe sin
kraft. Der var ingen billeder af scenografi og kostumer i programmet i 2006, og
de lader sig heller ikke finde på internettet, men billedet af et kafkask
advokatkontor med alenhøje arkivreoler i første akt, en mørk og steril bagscene
og et babylyseblåt hotelværelse i art deco-stil i henholdsvis anden og tredje
har bidt sig fast i hukommelsen. Til sidst sad E. M., der i Operaen blev sunget
overjordisk skønt af Gitta-Maria Sjöberg, på scenekanten, ynkelig og dog dybt
rørende, og lod opskriften på det evige liv dale ned over Det kongelige Kapel.
Men Kapellets alder overstiger jo også E. M.’s med flere hundrede år, så her er
den måske i bedre hænder.
I Malmø har Den kongelige
Operas nye chef, Elisabeth Linton, sat Sagen Makropulos i scene, og den
opsætning er lige så effen som Graham Vicks var. Steril og blød bauhaus-stil
karakteriserer Julia Hansens kontorscenografi, der - diskret og næsten umærkeligt
- drejer sig som tiden går, men ved aktens slutning, da publikum har anet, at
der er mere end et trivielt retssalsdrama i vente, fordi E.M. afslører nærmest
overnaturlige evner i sin viden om arvesagen mellem Prus og Gregor, løber det hele
løbsk, både drejescenen og urets visere. Her foregår både anden og tredje akt bag
operahusets scene og i E. M.’s garderobe. En trappe leder symbolsk ned fra de
50 fremkaldelser til bagscenen; hvilken opera, E.M. har sunget, får publikum
ikke at vide. Dog kommer hun ned med flammende rødt hår og renæssancekostume
med stor, stivet krave, så måske partiet har været dronning Elizabeth i Maria
Stuarda eller Roberto Devereux, men nu falder maskerne: Da advokat Kolenatý
opdager ligheden i underskriften på de dokumenter, som E.M. har vist frem til
for at hjælpe Albert Gregor (hendes egen tipoldesøn) - hvad enten der står
Ellian MacGregor eller Emilia Marty, er det den samme håndskrift - tvinges hun
til at gå til bekendelse om, hvem hun er. Først vil ingen tro hende - historien
er for fantastisk - men bekendelsen lindrer hendes martrede sjæl og krop; i 200
år har hun lidt af hovedpine, og spørgsmålet er, om hun egentlig vil beholde og
bruge opskriften på det evige liv. Det viser Linton ved at lade E.M. træde uden
for kulissen for at se sit eget 16-årige jeg, der stumt har fulgt hende i udkanten
af scenen gennem hele operaen, i øjnene, og i det samme drejer kulissen, så vi
ser, at den blot er en kulisse. Det er enkelt, men det er dybt gribende, og det
understreges selvfølgelig af Janáčeks næsten smerteligt smukke musik i
slutscenen: E.M. tager den sart lyserøde1600-tals robe af, som hun har skiftet
til, og står blot i underkjole, mens hun går i opløsning for øjnene af
publikum. Hun bløder flere steder - i ansigtet, på kroppen - og hun når kun
lige akkurat at brænde dokumentet med opskriften på eliksiren, før hun synker
sammen til operaens sidste akkord.
Lintons personinstruktion af
denne konversationsopera er rig og nuanceret hele vejen, og Patrik Ringborg leder
Malmøs operaorkester igennem det hundesvære partitur med lige så stort blik for
nuancer; musikken strømmer og flyder som malede den tiden selv, og iblandt er
der en schattering, en skygge i en enkelt tone eller i instrumentationen eller
rytmen, så en fandango eller en wienervals klinger med. Det er virkelig
udødelig musik, og sangerne forlener den med den lidenskab og længsel, sorg,
vrede og frustration, som partierne kræver: Agneta Eichenholz synger
hovedpartiet med et smukt, lyrisk legato; følelseskulde og styrke forlenet med
sårbarhed og skønhed uanset hvilket kostume hun er iført. Magnus Vigilius
synger med usvigelig sikkerhed partiet som Albert Gregor; hans udtale er
knivskarp, og hans tenor synes kun at tage til i skønhed. Hvorfor har man endnu
ikke tilbudt ham en stilling i Den kongelige Operas ensemble endnu?! Rodion
Porgossov forlener med sin myndige baryton Jaroslav Prus med den kolde, kyniske
overlegenhed, der jager hans egen søn, Janek, smægtende sunget af Mathias
Hedegaard, i en for tidlig død. Hanna Husáhr synger Krista, Janeks rådvilde og
spleen-ramte kæreste med megen ynde, og man trækker på smilebåndet over hendes
ungdommelige usikkerhed, men virkeligt lattervækkende er Bengt Ola Morgnys grev
Hauk-Šendorf, E.M.’s gamle flamme, der ved gensynet med sin tidligere
elskerinde synes at finde den egentlige liveliksir, nemlig kærlighed og erotik.
Lars Avidson synger advokat Kolenatý med juristens stejle selvsikkerhed, og Thomas
Volle bidrager også til humoren med sit portræt af Kolenatýs fuldmægtig, Vítek.
Operaen har altså det hele: Den begynder som et tørt retssalsdrama og ender som
et gribende portræt af menneskets eksistentielle vilkår, og undervejs er der
plads til både farce og latter, men det bedste er Janáčeks vidunderlige musik;
den svøber sig organisk om hvert ord og hver frase, den farvelægger uden at få
overtaget over karaktererne og deres psykologi, den er ren. Den overgår al
menneskelig forestillingsevne og er derved i sandhed udødelig musik.