Händels
Alcina forløst til perfektion på
Gamle Scene, 14. marts 2015
Apoteose! Om det er
publikum, der hæves til Olympen, eller sangerne på scenen, der kigger ned til
publikum fra tinderne, er svært at afgøre i teatrets magiske rum, når alt
falder på plads, for i sidste ende er det alle, der forvandles, og alt faldt –
endelig! – på plads i opsætningen af Händels Alcina på Gamle Scene lørdag d. 14. marts. Da var alle stemmer fri
for vinterens dårligdomme, da fandt to af Den kongelige Operas fineste stemmer
endelig sammen, nemlig Inger Dam-Jensen i titelpartiet og Tuva Semmingsen som
troldkvindens seneste erobring, helten Ruggiero, så alt var lutter vellyd.
Lad
mig blive i chokolademetaforikken fra forrige omtale, for Tuva Semmingsens
stemme er om nogen lige så vanedannende som god chokolade: Hendes stemme har en
mat strålende klang, et mørke og en organisk varme, der sammenholdt med hendes
mesterlige koloraturer giver mindelser om nydelsen ved tæt, og dog fugtig
chokoladekage. Arien ”Mi lusinga il dolce affetto” bliver pludselig en så
intens dvælen i en følelse af længsel og vemod, at tiden sættes i stå, og
terzetten ”Non è amor, né gelosia” får med Semmingsens glødende stemme den
bund, der var fuldstændig fraværende søndagen før, så man til fulde forstår,
hvor psykologisk kompliceret forholdet mellem de tre elskende trods brud og
genfunden forelskelse er. Om det også skyldes Semmingsens tilstedeværelse på
scenen, at Hyon Lee pludselig ranker sig og mister den sure klang, der søndag
gjorde, at hun konstant var i fare for at synge falsk; her var ren velklang og
elysisk fryd.
I
bussen til banegården talte et ældre par bag mig om, at det – trods alt – havde
været en lang aften, og at man gerne kunne have skåret en halv time fra. Det er
mig ubegribeligt! Hvem forkorter af egen fri vilje sit ophold i Paradis? Med
alle partier fordelt som denne aften kunne man lytte i al evighed uden at blive
mæt!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar