Granhøj
Dans imponerer – og skuffer – med Rite of
Spring. Odense d. 8. september 2015
Religionens riter og
kunsten har siden oldtiden, ja, måske siden urtiden, handlet om de overgange,
vi alle møder i livet, på trods af at vi ikke alle møder dem samme sted, på
samme tidspunkt eller på samme måde. Overgangen fra barn til voksen er
indfanget i hulemaleriernes jagtmotiver, i religionernes myter, i folkeviser og
coming-of-age-film, og de eksempler, der vækker størst begejstring, griber og
får os til at fælde en tåre, er nok dem, der viser, hvor galt det kan gå, eller
hvordan individer bryder ud af rækken og går sine egne veje.
Overgangsmotivet
er altså letgenkendeligt, ja, måske endda banalt, men i det enkle ligger oftest
den største kompleksitet; det er den, der rammer os, når et kunstværk taler
direkte til os, og viser os, at det, vi troede, vi kendte eller havde
gennemlevet selv, det er stadig nyt og uforklarligt, og så rejser hårene sig på
hovedet af os… Hvor ubehagelige og skræmmende teenageårene kan synes i
tilbageblikket, så kommer langt de fleste af os dog igennem dem og endda med
gode, muntre minder, der lyser op i voksenlivets umiddelbare mørke, men det er
alligevel ikke den historie, der griber os. Elektras undergang i sit
selvfornægtende had til moren og hr. Olufs uforklarlige, men skæbnesvangre møde
i skoven har et større drama i sig end vore egne forældreskænderier, drukture
og låsede døre, og det glemmer Granhøj Dans i sin ellers imponerende
nyfortolkning af Igor Stravinskys Le
sacre du printemps.
Fra
begyndelsen er vi i et rum for mænd. Nobelt klædt i smoking står de seks af syv
dansere på rad og række, og at de slår en fælles takt på forstørrede claves,
understreger kun et råt, kraftfuldt fællesskab for mænd – også da taktslagene
viser sig at være en metafor at masturbere. Ind kommer så den unge mand,
eleven, iklædt hættetrøje og træningsbukser lukket inde i sin egen lille verden
med earpods i ørerne og smartphone i lommen. Hans dans er vild, kraftfuld,
stærk og underfuldt poetisk og står forestillingen igennem i kontrast til
gruppen af ældre, erfarne mænd; de udfordrer ham, provokerer ham, klæder ham af
og voldtager ham endog i scener, der veksler med deres egen velkoreograferede
og ordnede verden. Der er ingen tvivl om, at deres fællesskab er uforsonligt og
barskt – ikke mindst når danserne har tøj på, for ganske som antallet af
dansere på scenen veksler og kontrasten mellem eleven og de opdragende er
voldsom, så understreges det rå og hårde af den nøgne dansers krop. Stærke,
smidige og senede som disse dansere må være, så bidrager de afklædte scener med
en sårbarhed, en ynde og femininitet, der betager og henrykker. Disse scener er
helt aseksuelle, de handler om smerte, død og genopstandelse, og man kan let
forestille sig, hvor svært det må være at begå sig mellem disse yderpoler, at
det kan være svært at overleve dette stræde mellem Skylla og Charybdis.
Det
er ikke des mindre, hvad der sker: Den unge mand overlever manddomsprøven, ja,
han dør måske tilsyneladende, men kun for at genopstå som en af gruppen i
smoking, så han til slut kan slå rytmen for. Det skuffer. For det første står
denne fredelige, let ironiserende slutning i grel kontrast til Stravinskys
kradse, rytmiske partitur – det ender tydeligvis med død! – for det andet fordi
de mange prøvelsesscener, den unge mand gik igennem, ikke var værre, end at han
klarede dem. Sagt på en anden måde: Helten var bare som alle andre, og hvor
spændende gør det ham egentlig? Brugen af projektor for at tydeliggøre den unge
mands genfødsel er også at tekste for hørehæmmede, forestillingen lever fint og
letforståeligt i de stærke og kraftfulde spring, kast og fald, og i det lys, er
det virkelig synd, at Granhøj Dans ikke tør have mere på hjerte om overgangen
fra barn til voksen. Hvem gider høre historien om eleven, der klarede sig godt?
Nej, vel?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar