Smuk, men tandløs Terror/is/me på Odense Teater d. 13. september 2021
Aristoteles
(384-322 f. Kr.) anses for at være grundlægger af moderne videnskab: Han
observerer og undersøger systematisk; han bruger sine sanser og stoler kun på sin
fornuft. Men Aristoteles er også den første, der skriver et videnskabeligt værk
om litteratur. Hans Poetikken handler om tragedien (den anden del om
komedien, som ingen er sikker på, har eksisteret, er som bekendt omdrejningspunkt
for plottet i Umberto Ecos Rosens Navn), og her skriver han så grundigt,
at det kan lyde banalt - fordi han er den første, der skriver om litteratur -
at tragedien har et plot, der beror på efterlignen (mimesis) af handling
og personer:
Med plot mener jeg nemlig her det at
komponere hændelserne, mens karaktererne gør, at vi kan sige, hvordan de
handlende personer er, og tænkningen det, der gør, at de i deres tale påviser
noget eller tilkendegiver en anskuelse. Således vil der i en tragedie som
helhed nødvendigvis være seks dele, der gør den til, hvordan den er, og disse
dele er: plot, karakter, sprog, tænkning, opsætning og sangene. To af delene er
midlerne, hvormed der efterlignes, en måden, hvorpå der efterlignes, og tre,
hvad der efterlignes, og derudover er der ikke mere… Den vigtigste del er det
at komponere hændelser. For tragedien er en efterlignen ikke af mennesker, men
af handlinger og liv.
Er
tragedien velkomponeret, og der er ligevægt mellem disse dele, vil publikum
opnå katharsis: ”medliden og frygt [der] bevirker renselsen af sådanne
affektioner.” Den ligevægt findes desværre ikke i Sargus Oshanas Terror/is/me
på Odense Teater.
Selvom Aristoteles fra den
franske klassicisme og i århundrederne derefter har været idealet, har teatret
naturligvis fornyet sig. Plot og karakterer, anagnorisis (erkendelse), peripeti
(omvending) og katharsis er ikke nødvendigvis grundlaget for en nyere teaterforestillinger,
og der findes gribende dramaer - Becket og Ionesco f.eks. - helt uden lineært plot
og vendepunkt. Men Oshanas drama fremmaner ikke en stemning af den moderne,
retningsløse og absurde verden, den er blot en collage eller måske snarere en
kakofoni af løsrevne stemmer. Skuespillerne citerer vidneudsagn først og
fremmest fra 9/11, men også fra terrorbombningerne i London og Barcelona, fra
angrebene i Paris, Berlin, Bruxelles og København; vi hører de desperate
opringninger til alarmcentralen, og vi hører udsagn fra ofrene for krigene mod
terror i Mellemøsten. Terror belyses altså fra begge sider jf. den originale,
men plumpe titel, der banalt peger tilbage mod publikum selv - uden at der
ligger nogen forløsning deri.
Manglen på plot og dermed på
karakterer, der kan holde publikums opmærksomhed fanget, bevirker dog kun, at
undertegnede distancerer sig fra det, der sker på scenen. Skuespillerne bevæger
sig i første scene i stift koreograferede mønstre mellem række efter række af
attachemapper. Røg, et snefald af dokumenter og kontorstole indgår som alt for
håndgribelige elementer i de følgende scener, og skuespillerne er alle i grå,
støvede jakkesæt og deres hår hvidt af samme støv. På den ene side reproduceres
billederne fra angrebet på World Trade Center, som aviserne sidste weekend var
fulde af, på scenen, på den anden side er alt løsrevet og fragmenteret, så man
har lyst til at skrige: ”Han har jo ikke noget på!” For Oshana har ikke noget
på hjerte, alt er æstetik og følelsesporno. Kun Hanne Hedelund formår med sit
store talent at tegne et dybt, dybt rørende portræt af den kvinde, der er så
hæmmet af angst for terror, at hun ikke tør forlade sin lejlighed; det er nærvær
helt uden ydre virkemidler eller staffage.
Som om polyfonien af
stemmer og udsagn i sig selv ikke var nok, suppleres den af vokalensemblet IKI.
De fem kvinder i ensemblet er dybt professionelle; deres indledende parafrase
over Sinatras evergreen ”New York, New York” lover godt, og selvom de holder
det samme høje, musikalske niveau forestillingen igennem, så er denne
lydstaffage lige så vel som lys og koreografi kun mere sukker på de mange
sentimentale historier, og undertegnede er allerede inden pausen kvalmegrænsen
nær. Opsætningen og sangene, de to sidste punkter på Aristoteles’ liste over
elementerne i tragedien, bringer måske nok publikum nydelse, men de bidrager
ikke til det væsentlige, og skyldes det nu, at Oshana ikke har villet skabe en
tragedie, så undrer man sig dog stadig, for er terror ikke et glimrende topos
for en tragedie? Jo, det skulle man synes, men man får kun voldsæstetik og
umiddelbare følelser, der taler ind i nutidens (over)følsomhed, så det kan
måske ikke undre, at anmeldere med hovedet under armen er så begejstrede.
Undertegnede hælder mere til det aristoteliske teatersyn og er måske derfor for
gammel til min tid. Det får være; sentimentalitet med sukker på vækker ikke min
appetit.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar