Enhver dårligdom kurreres
med Den indbildt syge på Odense Teater
- hvis ikke man dør af grin
Ved
skæbnens store ironi døde Jean-Baptiste Poquelin alias Molière på scenen i
rollen som Argan, Den indbildt syge,
i komedien af samme titel i 1673. Ironisk, for Molière skal vist have været
en kedelig karl, selvom hans værker ikke vidner om det, sådan som de sprudler
af vid, humor og menneskekundskab. Bevares, hans komedier - også denne - følger
plottet, der havde været skabelon for genren siden Menanders ny komedie så
dagens lys i det 4. årh. f. Kr.: En aldrende mand har fået en fiks idé og vil
give sin søn/datter til en anden end den, sønnen/datteren har forelsket sig i,
så den snu slave/tjener opfinder en intrige, der resulterer i, at
sønnen/datteren alligevel får sit hjertes udkårne. Mindre variationer kan
forekomme, og nogle gange er det ikke på grund af intrigen, at kabalen går op,
men på grund af tilfældets indgriben. I Den
indbildt syge bilder Argan, som titlen siger, sig ind, at han er syg af bar
beundring for læger og apotekere, og det slører hans dømmekraft og fornuft, så
han ikke kan se tingene klart: at hans kone af andet ægteskab kun er ude efter
hans penge, og at hans to døtre elsker ham, og at han elsker dem og inderst
inde aldrig vil kunne gå imod deres vilje. Tjenestepigen Toinette river
imidlertid sløret fra hans øjne, og alt ender godt! Men nu er det jo ikke, hvad der fortælles, der er spændende -
så var mennesket nok hurtigt blevet træt af at høre historier, hvad enten de
udspiller sig i samtiden, fortiden eller det ydre rum - men hvordan der fortælles, og Den indbildt syge er gefundenes fressen
for en så original og talentfuld instruktør som norske Kjetil Bang-Hansen. Her
er intet forudsigeligt - og dog så rørende enkelt.
Humor er muligvis
individuel, og dog ler vi grundlæggende af de samme ting: det outrerede,
det karikerede, det overdrevne og det underdrevne, hvad enten det nu er kroppen
eller sproget, der er genstand for hyperblen eller litoten. Det er det uventede
og overraskende i disse greb, der får os til at le, og persongalleriet
giver rig mulighed for overraskelser, efterhånden som karaktererne træder ind
på scenen, selvom en parade af narrer er venter. Første akt pirrer publikums nysgerrighed ved at opregne de
karakterer, Argan har mistet al fornuft af beundring for: lægen, doktor Purgon,
apotekeren, Fleurant, datterens kommende svigerfar (der selvfølgelig også er
læge), doktor Diafoirus og hans søn, Thomas. Ingen kan imidlertid i sin
vildeste fantasi forestille sig, hvor latterlige disse personer virkelig er,
før de træder ind. Diafoirus og søn er for det første tro kopier af hinanden,
for det andet har de fået både til gården og gaden (vom), og for det tredje er
de klædt i knæbukser, kjole, kalvekrøs og vest, som trådte de lige ud af
1600-tallet. Ingen af dem tror heller på de nyeste medicinske opdagelser af
bl.a. blodets kredsløb, det siger sig selv. Apoteker Fleurant er lang, ranglet
og pukkelrygget; han ligner til forveksling Frankensteins hjælper, hvilket ikke
undrer, da doktor Purgon kort efter entrerer - til tonerne af ”Prins Jørgens
march”, det er klart - og er en tro kopi af Louis Pasteur. Alle bukker og nejer, mens han som
en gourmet smager på det lavement, Fleurant bragte, og som han nu er fortørnet
over, at Argan ikke ville tage. Det raffinerede og geniale ved denne
iscenesættelse er naturligvis ikke disse overdrivelser, men at alle karakterer
har en kerne af ægthed, et element af levende, genkendelig menneskelighed. Emil
Bodenhoff-Larsen udtrykker i sine få replikker en virkelig vrede over at blive
afvist, Lars Lønnerups Purgon er såret på sin ære og lige ved at græde
krokodilletårer, mens Mikkel Bay Mortensens Diafoirus sr. er opblæst og
Diafoirus jr. imbecil. Mogens Rex’ uforlignelige notar, monsieur de Bonnefoi, er
med bowlerhat lige dele servil butler og udspekuleret lurendrejer, og hans
lille scene er et højdepunkt af nærvær i forestillingen.
Mere sympatiske er familien
Argan: Githa Lehrmann er så overspillet øm og kærlig som hustruen, at ingen på
noget tidspunkt (undtagen Argan, der jo i forvejen lyver for sig selv om sit
helbred) kan tro, at hun oprigtigt elsker sin mand. Datteren Angélique
fremstilles af Mette Kjeldgaard Jensen rent og ægte; hun overspiller aldrig, og
hende tror man på og føler for. Hun er, hvad Odense Teater har savnet på
spindesiden i flere år. Hendes elskede Cléante er nok grinagtig, når han
filtrer sig ind i sin cykel på vej ind ad døren eller improviserer en opera for
to sangere, men Peter Høgsbro forlener ham med et lidt nørdet, ret kejtet og
meget elskeligt udtryk. Cecilie Gerberg som den yngste datter på 8½, Louison,
er smukt gammelklog, vilter og fantasifuld nok til ikke at blive klichéen på en
voksen, der spiller et barn, og pigernes onkel, Béralde, gør Klaus T.
Søndergaard til en diskret deus ex machina, hvis talent for
falden-på-halen-komik her er tæmmet til charmerende nærværende levemand; det
er en fornøjelse at se og høre på ham. Malene Melsen, ”den lange asparges” med
det tårnhøje talent, yder sit livs bedste præstation på en scene som
husholdersken Toinette; hun er lige dele visdom, rapkæftet, snarrådig adræthed
og kærlig omsorg for husets døtre, så de lige så godt kunne være hendes egne. Hun
overgår måske næsten Anders Gjellerup Koch, der føjer endnu en triumf til sine
mange store roller på teatret, alene ved at spille op til hans Argan: Han er
ynkelig og elskelig, godtroende og snu, barnlig og dog fattet, da sandheden til
slut viser sig, så han ikke kan lyve for sig selv længere, kort sagt meget
menneskelig og let at identificere sig med. Han og Melsen presser i en absurd
dialog baseret på nasale variationer over ’doktor Purgon’ komikken til sit
yderste; det er lige ved at blive et dadaistisk eksperiment, men man hulker af
grin over deres evne til så troværdigt at gennemføre det.
Det var forventeligt, at
ensemblet ved Odense Teater kunne løfte opgaven med at forløse en klassisk
komedie - det er set ret ofte - men det er en overraskende, at det sker med så
stort overskud og så enkle midler. Instruktøren Kjetil Bang-Hansen forekommer
med sit team, scenograf John-Kristian Alsaker, lysdesigner Jens Klastrup og
lyddesigner Rudi Senf, at være en flok mirakelmagere, der kan udskrive latter
på recept. Ukunstlet og elegant spilles der bold med genren qua kommentarer,
der bryder diegesen, eller træk fra farcen og stumfilmen, kostumerne
understreger hver enkelt karakters særegenheder, og skuespillerne leger lystigt
med Peer Hultbergs veloplagte oversættelse. Det er alt sammen elementer, der
er set før, men alligevel bliver publikum taget med bukserne nede. Ikke fordi vi
skal have et lavement, nej, den slags platheder præsenteres vi ikke for, det er
simpelthen så gennemført klassisk en komediekur, vi indlægges til, at man ikke
troede, det var muligt, og overrumplet ler man højt. Hele tiden med hjertet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar