Via Artis Konsorts Andersens duende d. 21. februar 2018
Da
man i 2013 besluttede at skabe en kulturbegivenhed i Odense, der kunne matche
Aarhus Festuge og markere Odense på det kulturelle danmarkskort, kunne den
næsten kun komme til at hedde H. C. Andersen Festivals. Andersen må ofte holde
for, når digterens fødeby skal markere sig kulturelt; nogle gange er det
idéfattigt, men Andersen har faktisk et stort potentiale. Efter i årtier at
være blevet gemt væk på den øverste hylde som børnebogsforfatter (selv Georg
Brandes placerede ham der), har man både herhjemme og i udlandet fået øjnene op
for Andersens geni. Forfatterskabets bredde er enorm, og selvom eventyrene -
hvis bredde alene er betragtelig - virkelig er verdenslitteratur, så har
Andersen en blid poesi, en skarp iagttagelsesevne og en forførende fantasi i
sine mange andre værker, som gør ham til en ener, og der er stof i ham til mere
end én festival. Derfor (den engelske) pluralisendelse(n): Festivals.
Ved festivallen i 2015
bidrog Via Artis Konsort med forestillingen Andersens
duende på Den fynske Opera, en forestilling, den tog udgangspunkt i
Andersens skildring af en rejse til Spanien i 1862: I Spanien. Det var en charmerende forestilling; en collage af
flamencodans, sang og oplæsning og lige så frapperende og inciterende som
Andersens værk, for snarere end en simpel rejseskildring er I Spanien en (meget moderne) hybrid af beskrivelser,
stemninger, digte og historier under et. Signe Asmussens krydrede, varme sopran
og fløjtenisten Rasmus Schæffer Christensen som en køligt, men intenst
betragtende og rørende uskyldig Andersen, der læste passager af I Spanien, bidrog til dette. Her blev
man revet med. Nu har Via Artis Konsort valgt at genopsætte Andersens duende - det vil sige, det er
desværre ikke længere den samme forestilling, og Andersens duende 2.0 er helt uden den intensitet og varme, uden den
balance mellem humor og eftertænksomhed, uden den samme poesi og billedrigdom,
som Andersens duende 1.0 bød på.
Duende er et spansk udtryk opfundet af den spanske digter Federico
García Lorca om det, der drager sjælen og får kroppen til at reagere i gråd, i
sitren, i latter, og det benyttes ofte i flamencomusikken. Forestillingen, hvis
koncept, iscenesættelse og kompositioner er af Poul Udbye Pock-Steen, består af
både musik, dans, sang og performance. I programmets forord skriver Pock-Steen
- meget klogt - at der er tale om en ”fysisk opera”, der forsøger at forene den
abstrakte musik og den konkrete sceneudfoldelse (skuespil, bevægelse, kulisser
etc.) ”ved et samspil mellem musik og bevægelse, repræsenteret ved moderne dans
og performance.” Når forestillingen ikke lykkes, så skyldes det, at de to elementer
- musik og scenekunst - aldrig smelter sammen: Musikken er for uinteressant,
her er ingen hed, dragende flamenco, og scenebilledet forstyrres for det første
af en for interimistisk opstilling (sorte bagtæpper i den gamle pakhus på
Odense havn, musikerne i rodet placering til begge sider), for det andet af de
primitive rekvisitter, som af en eller anden grund skal inddrages, selvom de er
i vejen. Et lydtæppe af snak, latter og hestehovsklapren mellem numrene er i
begyndelsen direkte generende, fordi den netop konkretiserer for meget! Musik,
dans og poesi får aldrig lov til at smelte sammen alene, og selvom Pock-Steen i
programnoterne skriver, at dette ikke er ”en historie … med morale, som i en
traditionel opera” (jo, der er komma i programmet der), kan han ikke lade være
med at træde frem til sidst og moralisere med nogle politisk korrekte ord om at
lade kulturer verden over berige hinanden. Andersen ville rotere i sin grav
over noget så banalt forsimplet.
Dansen er det eneste
virkelig vellykkede i forestillingen. Selvom musikken er kedelig (og uengageret
spillet), formår de tre optrædende, Katrine Dyrehauge Roos, Nini Julia Bang og
Loa Carlslund, at skabe øjeblikke af
nærvær og spænding, hvor dansen nærer og drager i sig selv alene. En dans
mellem to toreadorer fæstner sig i hukommelsen ved at være kraftfuld, legende
og elegant på samme tid. Det bliver dog aldrig hedt, så man gisper eller lukker øjnene og føler sig hensat til
Spaniens sol midt i den danske, grå vinter, selvom det er de optrædendes
intention. Der bliver højst en drøm om solskin, og den varmer måske Pock-Steen,
men ikke publikum. Der er mere varme hos Andersen selv, så læs I Spanien.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar