To operaer på én gang – kan det blive bedre? Kun lidt! Operaen d. 12. oktober 2025
Selvom Cav & Pag er
blevet et begreb – en fællesbetegnelse for de to operaer, Cavalleria
rusticana af Mascagni og Pagliacci af Leoncavallo – og ingen rigtig
kan sige, hvornår det blev tradition at opføre de to operaer sammen, så er det
ikke altid, de følges ad. På Det kongelige Teater er Cavalleria rusticana
opført 436 gang, men Pagaliacci kun (!) 356. Det går ikke op. Og sidst
man spillede Pagliacci på Den jyske Opera i 2022 var det uden Cavalleria
rusticana inden pausen: På den turné have operachef og instruktør Philipp
Kochheim mod og fantasi til i stedet at kombinere operaen om
gøglerforestillingen, der ender i dødelig alvor, med en anden opera om hævn og
jalousi, nemlig Asger Hameriks glemte La vendetta fra 1870. Det var i
sig selv forfriskende og berigende (hvor tit hører man musik af Hamerik?), selvom
disse to operaer måske ikke var det match made in heaven som Cav
& Pag kan være.
På
Den kongelige Opera har man ikke Kochheims mod til at gå nye veje (og det ser
det heller ikke ud til, at der er på Den jyske Opera i de kommende år, hvad den
begavede musikjournalist Andrew Mellor i seneste nummer af Magasinet Klassisk
også har blik for). Her er alt ved det gamle. Her viser man ikke bare Cav
& Pag sammen, man viser dem også i en opsætning fra 2011 (repremiere i
2014) iscenesat af henholdsvis Kasper Holten og Paul Curran. Fælles for de to operaer
er ikke kun det tematiske, nemlig to, som elsker hinanden, og en jaloux tredje,
fælles for de to opsætninger er også scenografien af Mia Stensgaard: En
imponerende, barok kirketrappe i hele scenens bredde. Men mens Cavalleria
rusticana foregår i 1870’erne, hvor religionen endnu spiller en stor rolle
i den sicilianske bondekultur, har Curran flyttet handlingen i Pagliacci
til 1944, hvor amerikanerne er gået i land på Sicilien. Her er trappen såvel
som kirken sønderbombet som et billede på det moralske opbrud, den fri
kærlighed og det tungsindige mismod i kølvandet på Anden Verdenskrig.
Ved
premieren i 2011 imponerede Cavalleria rusticana ikke. Den monumentale
scenografi begrænsede dramaet, hvor meget den end var med til at tydeliggøre,
at hovedkarakteren Santuzza p.g.a. sin affære med Turrido er udstødt af
samfundet. Alle vender hende ryggen, og selv påskedag kan hun ikke tillade sig
at gå ind i kirken. Meget fint lader Holten hende med et greb om maven vise,
hvorfor hun er ”fordømt”, men der er en lang, lang indledende scene, hvor
Santuzza er overladt til sig selv, og intet sker. Mindre fint er også Holtens
greb om slutningen: Nok er det en kliché at lade Turrido og Alfio slås uden for
scenen, men at lade koret slutte kreds om dem foran kirkedøren, er ikke bare planket
fra duellen i Peter Konwitschnys iscenesættelse af Tchaikovskys Eugen Onegin
(sæsonen 2009-2010), det er udramatisk og uden effekt, at en kvinde blot vender
sig og skriger, og Turridos lig derefter triller et par trin ned ad trappen. I
2011 sang Iréne Theorin og José Cura de to titelpartier, uden at disse sangeres
format løftede opsætningen voldsomt.
Hvis
man derfor skulle finde en forklaring på, hvorfor man har valgt at genopsætte Cav
& Pag i disse iscenesættelser, så kunne det være, fordi man havde
sangerne. For det HAR man! Niels Jørgen Riis har stadig en stor italienertenor;
stærk, flot og spændstig, og han kan agere overbevisende – selv som ung mand. Den
store trumf er imidlertid Trine (Bastrup) Møller som Santuzza. Hendes gyldne,
mørklødede sopran ejer en isnende skønhed, der forlener partiet med al den
smerte og fortvivlelse, der gør, at man holder vejret, og ene kvinde fylder hun
den store, brede kirketrappe ud efter den for lange indledning. Hele
følelsesregisteret folder hun ud med mimik, gestik og stemme. Hun har det
sceniske nærvær og den dramatiske stemme, der manglede i sæsonpremieren på Tosca,
og der er én stjerne i bedømmelsen til hende alene! Brava!
Johanne
Bock som Mama Lucia og Jens Østergaard som Alfio er begge fremragende, men det
er som Tonio i Pagliacci, at Søndergaard virkelig viser sit værd. Mørk
og mægtig er hans baryton som den jaloux grobrian, der sætter hævntragedien i
skred. Riis er lige så velsyngende i partiet som Canio, men den dramatiske
transformation fra forelsket og svigefuld ungersvend til desperat mand bag den
tragikomiske klovn er betagende. Allerede under prologen til Pagliacci
gør han Canio til en mærket, grånende mand, der drikker i smug og skuler olmt
og træt omkring sig. Visheden om Neddas utroskab er kun dråben, der får bægeret
til at løbe over; hvilke rædsler han har oplevet under krigen, kan man kun
gisne om, men med stor psykologisk indsigt lader Paul Curran ham til slut skære
halsen over på sig selv, da han har dræbt sin kæreste og hendes elsker. I
sandhed en Stunde Null.
Midt
i den sønderbombede, illusionsløse scenografi står amerikanske Caitlin Gotimer
som Nedda. Hendes sopran er på én gang dramatisk og lyrisk; den løfter sig højt
og frit som fugleflokkene fra barndommen i arien ”Stridono lassú”, og denne
jublende uskyld gør kun hendes tragedie mere rørende. Theodore Platts fornemme
tenor forlener hendes elskede Silvio med maskulin charme, men heller ikke han
har menneskeerfaring nok til at gennemskue, hvad der lurer bag klovnens hvide
maske. Fredrik Bjellsäters Beppo kredser smukt syngende om trekantsdramaet uden
evne til at gribe ind og understreger derved blot, hvor uafvendeligt hævn,
kærlighed og jalousi mødes og brydes i Leoncavallos enakter (som bekendt egentlig
består af to akter fermt bundet sammen af et lille intermezzo).
Der er ingen tvivl om, at Pagliacci er en bedre opera end Cavalleria rusticana. Partitur såvel som libretto hænger bedre sammen og lever bedre op til verismens idealer om naturalisme og troværdighed, men om det er årsagen til, at Paul Currans iscenesættelse fungerer bedre end Kasper Holtens, er svært at sige. Der er ingen tvivl om, at Pagliacci i denne opsætning griber og rører, alt det, opera kan og bør, men når en sanger som Trine Møller træder ind på scenen, forandres alt; hun gør Cavalleria rusticana lige så medrivende. Måske skulle der blot en sanger af hendes format til at synliggøre Holtens Medea-vision om den forladte kvinde, der contra mundum handler desperat og blindt og også rammer sig selv, men det lykkes i alt fald – selv pr. stedfortrædende instruktør, Johanne Holten (og hun er ikke i familie med Kasper Holten). Fremragende Giulio Cilona kan i spidsen for det fremragende Kongelige Kapel kun føje til forestillingens succes; det er besætningen af sangere, der ved denne genopsætning gør Cav & Pag til to, der virkelig elsker hinanden. Og publikum kan kun ydmygt og taknemmeligt elske dem igen med tårer i øjenkrogen og en rislen ned ad ryggen. Dette er opera, som opera skal være, når det er stor opera!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar