Eminent
opførelse af Leos Janaceks Jenufa på
Den jyske Opera d. 22. august 2015
Folketingsvalget i juni
afslørede angiveligt et skel mellem hovedstaden og provinsen. Hvorvidt og hvori
denne forskel mellem storby og land i det lille kongerige består, kan det blive
ret omfattende at komme ind på, sandt er det vel nok, at de landsdækkende
medier alle taler fra hovedstaden og sjældent har blikket rettet uden for
København, selvom det er mere end 100 år siden, byens volde blev revet ned. De
resterende landsdele besøger man kun, hvis københavnske meningsdannere,
journalister og smagsdommere har brug for en kulisse, der smager af det øvrige
Danmark. Det handler imidlertid udelukkende om taletid, for provinsen kan selv;
kigger man på operascenen, er det i disse år provinsens ofte interimistiske
operakompagnier, der tager teten. Den fynske Opera har netop vundet en Reumert
for årets opera – velsagtens også en belønning for DFO’s utrættelige indsats
for ny opera – og Den jyske Opera har præsenteret stribevis af
danmarkspremierer eller gensyn med skammeligt overset operamesterværker de
seneste år. Denne sommer bød på Jenufa
af Leos Janacek, som operachef Annilese Miskimmon har et kærligt øre til, og
selvom budgettet ikke var til mere end tre opførelser af operaen, så var det
pragtopførelser – scenisk såvel som vokalt.
Miskimmon har selv sat i scene, og med kærlig
hilsen til sin fødeø har hun flyttet handlingen fra et udkantsområde – Moravien
i Tjekkiet – til et andet, nemlig Irland i tiden op til Første Verdenskrig.
Påskeopstanden ligger derfor som en truende grundtone i horisonten, selvom
handlingen er et drama af privat og ikke politisk karakter: Jalousi, barnemord
og bitre skæbner får alene personerne i operaen til at leve og gribe.
Scenografien og hele iscenesættelsens ånd er naturalistisk (her er noget til
dem, der bilder sig ind, at de ikke bryder sig om moderne iscenesættelser), men
Miskimmon illustrerer ikke bare handlingen som en middelmådig, idéforladt
instruktør, hun udnytter hele den palet af fordømmende katolicisme, indestængte
længsler og overtro, som rammen giver hende. Det kræver talent for både
skuespil og sang hos sangerne, og det er en uforlignelig gruppe stjerner, der
er samlet til lejligheden. Klarest stråler Gitta-Maria Sjöberg som plejemoren, der
af lutter godhed dræber titelkarakterens uægte søn, så de ikke skal leve med
skammen; hun bevæger sig ubesværet fra de højeste toner i rædsel, da et gardins
spøgelsesblafren sender kuldegysninger helt ned blandt publikum, til afmægtig
hvisken. Sjöberg, der tidligere var en nattergal blandt de nu tilbageværende
krager i ensemblet på Den kgl. Opera, portrætterer en kvinde, der er skræmmende
stærk i sin ensomme integritet og rørende svag som angrende synder, og hun er
synligt rørt over den jubel, hun belønnes med af publikum. Jenufa synges af
irske Sinéad Mulhern, som måske skal synge sig varm, men hvis stemme besidder
en varm og gribende styrke, da hun til sidst – mærket af sorg over sit mistede
barn og dog inderligt – tager imod frieriet fra den mand, der har arret hende
fysisk og afskåret hende fra den mand, hun elskede. Disse to mænd, der (med
Ditlevsens ord) bestandig krydser hendes vej, er halvbrødre og begge tenorer.
Den, der elsker hende, synges med smægtende, klingende varme af slovakiske
Peter Berger, der også var med til at hæve DJO’s turnéopsætning af Katja Kabanova til skyerne, og danske
Magnus Vigilius, som vi i flere sæsoner har kunnet nyde på Den fynske Opera,
synger smukt og ubesværet partiet som den smukke, men drikfældige opportunist,
Steva, som Jenufa elsker. Han synger bedre end mange i ensemblet på Holmen. Ulla
Kudsk Jensen giver med sin stemmepragt bedstemoren Starenka et liv og en
styrke, der rækker langt ud over det ellers beskedne parti, og man ønsker,
Janacek havde skrevet flere scener til hende. Andre små partier er glimrende
besat med sangere fra DJO’s kor. Den eneste svaghed ved hele iscenesættelsen er
kombinationen af dirigenten Jaroslav Kyzlink og Aarhus Symfoniorkester; han har
simpelthen for travlt med at afvikle orkesterpassagerne. Janaceks musik er
karakteriseret ved en ekstrem lydhørhed for det tjekkiske sprog, så hvor
sangerne har replikker, træder orkesteret i baggrunden, men det får al
komponistens opmærksomhed, så snart sangerne tier, og dette understreges ikke
tilpas. Instrumenter druknes i iver efter at holde et højt tempo, vi får ikke
lov at høre, at man hos orkesteret kan finde årsagen til sammenligningen mellem
Janacek og Puccini, for her er stemningsmalerier, naturlandskaber og
sjælebilleder, der gør Janacek fortjent til at blive spillet meget mere verden
over.
Dog, man tager begejstret og opløftet fra Aarhus!
Man kan kun håbe, at Det kgl. Teater vil skæve til det mod, der udfolder sig på
provinsens operascener både i valg af sangere og repertoire. Her sættes en
standard af høj, international kvalitet, og man beder i sit stille sind Apollon
mage det således, at Miskimmon kan tage springet fra Den jyske Opera til Den
kongelige Opera, så udkantens rigdom i det mindste på ét punkt vil afspejle sig
i hovedstaden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar