Den jyske Operas opsætning af Verdis Rigoletto stråler, men har pletter. Kolding d. 20. oktober 2020
Den
generation, der nu er teenagere, er den første, der vokser op ikke bare med
internettet og de sociale medier, men som også vokser op med, at de sociale
medier er allestedsnærværende, fordi alle har smartphone. At sociale medier har
mange positive aspekter, at de sikrer kontakt og kommunikation mellem mennesker
over fjerne afstande, tvivler vel ingen på (slet ikke efter forårets restriktioner
om ikke at besøge selv den nærmeste familie), så spørgsmålet er ikke for eller
imod de sociale medier, men hvilke konsekvenserne vil det få, at vi i gennemsnit
rører vores smartphone 2600 gange om dagen? ”Så mange gange rører du ikke
engang ved din kone eller kæreste,” påpegede filosoffen Vincent Hendricks i et
interview i Kristeligt Dagblad i foråret i anledning af udgivelsen af hans bog Vend
verden - genvind autonomien i en digital tidsalder, der behandler netop
dette problem.
Et muligt scenarie kunne
være, at vi lukker os inde i en digital verden, hvor vi kun møder den del af
verden, som vi synes om, føler os tryg ved og identificerer os med. En boble
eller et ekkokammer, hvor intet nyt når ind til os, fordi vi kun ser
vores eget spejlbillede i alt omkring os. Om det er dette scenarie, der har
inspireret instruktør Ulrich Peters og scenograf Rifail Ajderpasic til Den
jyske Operas turnéopsætning af Verdis uopslidelige Rigoletto, vides
ikke, men det er imidlertid forestillingens præmis: Scenografien består af en labyrint
af rammer og dørkarme, spejle og matte ruder, der ser ud til at være af mørkt, året
marmor eller anløben sølv, og her bevæger operaens karakterer - den kvindeglade
hertug, hans hofnar Rigoletto og dennes datter Gilda - sig rundt uden blik for
andet end sig selv og deres egen verdensforståelse. Hertugen ser kun sit eget
abnorme behov for at forføre kvinder (om hans adfærd skulle være overgreb
overvejer han i alt fald aldrig!), Rigoletto ser kun sin egen hævntørst, selv
da Gilda bønfalder ham om at tilgive, at hertugen har forført hende, og hun ser
kun den idealiserede, ophøjede kærlighed til en mand, der absolut ikke er den
værdig, da hun til slut ofrer sit liv for hans. Det er længe siden,
undertegnede har oplevet en operaopsætning, der på én gang havde sin helt egen
kunstneriske og æstetiske idé, som forløser handlingen troværdigt, og som peger
direkte ud mod publikum og ind i vores tid. Det er blændende!
Desværre har selve
forløsningen af den kunstneriske idé nogle skavanker, og det er ikke kun
rammerne på scenen, der har irrede pletter. Koret såvel som David Kempster i
titelrollen virker iblandt desorienterede og ikke helt til stede på scenen,
Johannes Mannov lever slet, slet ikke op til høje musikalske standard, man
kender ham for, og de mange små partier er middelmådigt besat. Det kan være
børnesygdomme, der hurtigt går over, for denne forestilling i Kolding er kun
den anden på turnéen, det er den første aften efter efterårsferien, første
aften for andetholdet af sangere, og udenfor truer efterårets almindelige sygdomme
og forkølelser de sarte struber. Problemer med tekstanlægget er der også, og helt
galt går det lige inden hertugens entré med den ulidelige popslager ”La donna è
mobile” i tredje akt; der er pludselig huller i replikskiftet, og kun
orkesteret sætter ind med den bekendte optakt til arien. Iurie Ciobanu, der
synger hertugen, glemmer at komme på scenen. En scenearbejder må ind for at
fortælle, at de ikke kan finde ham, men hun er kvik nok, da Ciobanu straks
efter kommer ind, til at levere en kommentar om, ”hvad mon han lavede” der ude
bag scenen… Man tilgiver ham forglemmelsen, bl.a. fordi han har en flot og
frejdig italienertenor, der smælder ud i salen, men hvad kunne bedre illustrere
instruktørens idé om, at karaktererne bevæger sig rundt i hver sit ekkokammer?
Måske er forglemmelsen en del af iscenesættelsen? Man ønsker det næsten.
Der er altså skønhedsfejl
i opsætningen, men de irriterer nærmest kun, fordi der samtidig synges helt
vidunderligt, og de opleves som des mere forstyrrende. Kempster virker måske
nok som en, der ikke er fortrolig med scenegangen, men han synger varmt og
smukt, som den ulykkelige nar. Ciobanus hertug er virkelig smægtende, Alexander
Anisimovs Sparafucile er skræmmende i sin dybde og ro, og Dorothea Spilger, der
smukt sang hovedpartiet i Weinbergs Passageren i Musikhuset i Aarhus for
to år siden, er en sensuel og dog følsom Maddalena. Man tror virkelig, at hun
har følelser for hertugen, og hun føler sig ikke krænket af hans tilnærmelser (…).
Den mest strålende stjerne er dog Susanna Andersson som Gilda; hendes klare,
tindrende, ja, perlende sopran forlener klostereleven med en uskyld, der er
helt uden bare antydningen af pletter. Selvom det er en kliché, lyder hun, som
man forestiller sig en engel må lyde, og hendes sceniske indlevelse er stor og
gribende. I orkestergraven (for sådan en er der i Kolding Teaters ret tørre
akustik) sidder Sønderjyllands Symfoniorkester under ledelse af Den jyske
Operas nye musikchef, Christopher Liechtenstein. I mikroskopiske øjeblikke er
der problemer med at følge sangerne - eller måske er det omvendt, fordi
sangerne som sagt tilsyneladende ikke har fundet ind i scenegangen endnu - men
i passagerne, hvor orkesteret spiller alene, pisker Liechtenstein orkesteret
fremad, han markerer tempo og vildskab for at vise, at den unge musikchef (han
er kun 33) virkelig har noget på hjerte, og at han vil noget med musikken. Han
lever ikke i noget ekkokammer, og det bliver meget spændende at følge
ham i fremtiden - uden for de sociale medier.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar