Den
jyske Operas festlige og formfuldendte Askepot
i Odense Koncerthus d. 21. november 2016
Den jyske Opera har på
sin efterårsturné nået den gamle eventyrdigters fødeby som et af sine sidste
stop. De to opførelser er helt udsolgt; man skulle tro, odenseanerne ikke kan
få eventyr nok, selvom H. C. Andersen markedsføres, så det hænger en langt ud
halsen og skygger for den store digters værker. Men der er eventyr i
iscenesættelsen af Rossinis Askepot,
diskret, charmerende og uimodståeligt velkoreograferet eventyr til trods for,
at den gode fe og tryllerierne fra Charles Perraults eventyr er udeladt i
librettoen (på komponistens opfordring), og der er skønsang i struben på
sangerne til at gøre det ud for de hjælpsomme, kvidrende fugle.
Rossinis Askepot er en pige med et hjerte af
guld og ben i næsen. Hun svarer frimodigt sine ondskabsfulde stedsøstre igen,
hun insisterer på at appellere til og stole på det gode i mennesket, og det
virkelig eventyr i operaen er, at hun til sidst, da hun har fået sin prins,
tilgiver stedfaren og stedsøstrenes foragt og hjerteløse behandling. Det er tit
svært for instruktører (for slet ikke at tale om anmeldere!) at acceptere denne
tilgivelse ”og de levede lykkeligt til deres dages ende”-slutning, upåagtet
hvor væsentlig den er for at forstå f.eks. Mozarts operaer og her Rossini, men
instruktøren Oliver Platt ryster ikke på hånden og leverer en gennemarbejdet
smukt tilrettelagt komedie. Menneskelig ondskab kigger ganske vist frem og
skuler til det godes sejr, men denne får ikke lov til hverken at lide eller
bide fra sig, den overvindes simpelthen med det gode. Dét er da eventyrligt!
Askepot
har således elementer af både opera seria og opera buffa, og Platt gør heller
ikke operaen til enten det ene eller det andet. Her er ingen
falden-på-halen-komik, men elegant iscenesatte situationer baseret på Rossinis
mageløst morsomme, melodiøse og rytmiske partitur: En gentagelse i koret bliver
brugt til at illustrere, hvor dumme og tungnemme de to stedsøstre er, de store
ensembler, hvor kaos og forvirring hersker, understreges ved f.eks. at lade en
tjener træde uden for og ryste på hovedet over, hvor tåbelige de undrende
herskaber dog er, og det omkuldblæste kor transformerer sig under stormvejret i
anden akt på magisk vis til den kongelige vogn med heste og kusk blot ved hjælp
af paraplyer og kulspande. Personinstruktionen er skarp og præcis, tydeligst
hos Askepot, der hviler i sig selv, og tjeneren Dandini, der næsten ikke kan
være i sig selv af begejstring over at være konge for en dag, og dertil kommer,
at prinsens lærer, den vise Alidoro, der trækker i trådene, så prinsen og den
gode, dydige køkkenpige kan få hinanden, overtager den gode fes rolle i
eventyret, for hver gang han kommer på scenen, tryller koret let og elegant don
Magnificos faldefærdige slot om til prinsens elegante sale. Scenografen Neil
Irish fortjener at nævnes for at have skabt en så rummelig og elegant kulisse;
den understreger netop smukt, hvad den skal, men træder samtidig diskret i
baggrunden. Man sidder og ønsker, at han også havde været scenograf på Den
jyske Operas opsætning af L’amico Fritz
for et år siden, så man havde været Adam Wiltshires larmende skrummel af en
kulisse foruden.
Sangerne bidrager alle som en til at gøre
opsætningen til en eventyrlig succes. Ingen af dem vælter en bagover, men alle
indfrier de forventninger, man måtte have til partierne, og det er sjældent at
opleve et så jævnbyrdigt ensemble af sangere. Bedst er Victoria Simmonds’ runde
og appetitlige stemme (varm og intens som chokolade er den) i titelpartiet og
Yuri Kissin som stedfaren, der er bedst til at gøre sig selv til grin; han
slipper fra de svære koleraturer uden at miste pusten og har overskud til at
bruge den musikalske ordskvalder i karaktertegningen. Leonardo Ferrandos prins
Ramiro er tæt, men lidt skarp i klangen, hvilket Alexander Nohrs lidt for bløde
og vege Dandini til gengæld mangler. Wojtek Gierlach er en lidt kønsløs og
anonym Alidoro (sådan er det desværre tit at være den gode i en opera), mens
Johanne Højland som Tisbe og Christel Smith som Clorinda har tendens til at
overspille, uden at deres vokal dog lader noget tilbage at ønske, og Smith kan –
til trods for at være meldt indisponeret – hele tiden høres over kor og
orkester. Fremragende og usædvanligt veloplagte er herrerne i Den jyske Operas
kor, hvadenten de er jagtselskab eller balløver, og det er dejligt, at korets
damer gør dem selskab på scenen, når de nu ikke synger, selvom det kun er som
statister. Fremragende er også forestillingens dirigent, italienske Manlio
Benzi; han giver sangerne plads, lader dem trække vejret, så skønsangen træder
tydeligt frem, og i orkesteret betoner han mere det melodiske end det rytmiske
i Rossinis partitur, hvilket er heldigt, for Odense Symfoniorkester har aldrig
været god til dansende musik. Det høres, når Benzi sætter tempoet op, navnlig
strygerne hænger i bremsen og vil hellere sjæle end valse, men det er også det
eneste minus ved forestillingen.
I brusende begejstring og benovelse forlader
man ikke Odense Koncerthuset, men musikken, sangen, scenografien og
instruktionen bliver alligevel siddende i en længe efter. Det er ingen dårlig
julegave at få før tid at vide, at eventyret findes derude – også i en mørk
tid.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar