Dybt
gribende Dead Man Walking i Operaen
d. 5. februar 2017
Midt
i livet er vi stedt
udi dødens våde.
Hvem kan vi gå til om hjælp,
så vi finder nåde?
Dig, Herre Krist, alene!
Vi angrer vor misgerning svar,
som dig højt fortørnet har.
Hellige Herre Gud,
hellige, stærke Gud,
hellige, barmhjertige frelser,
du evige Gud!
Lad os ej gå under
i den bitre dødens nød!
Kyrie eleison!
udi dødens våde.
Hvem kan vi gå til om hjælp,
så vi finder nåde?
Dig, Herre Krist, alene!
Vi angrer vor misgerning svar,
som dig højt fortørnet har.
Hellige Herre Gud,
hellige, stærke Gud,
hellige, barmhjertige frelser,
du evige Gud!
Lad os ej gå under
i den bitre dødens nød!
Kyrie eleison!
Ovenstående strofe
opsummerer (ud over at være en passende indledning først i et Luther-år) hvad
nonnen, søster Helen Prejean, tror på i operaen Dead Man Walking, og komponisten, Jake Heggie, har itonesat samme
spørgsmål og udråbstegn, så man kun kan gribes heraf. Det er ikke et
missionerende udsagn, salmen kan læses udelukkende som de store, eksistentielle
spørgsmål, vi alle ruger over, når vi pludselig erkender, at midt i livet er vi
i døden, og som vi derfor slynger ud mod det store verdensalt. For Kierkegaard
var der kun det ene svar, at tro, tro hvor fortvivlende usikkert det end er,
for Sartre var der kun livet selv at vende sig mod, og sådan kan hver enkelt
læse Gud, Herre Krist og frelser i salmen bogstaveligt eller metaforisk. Søster
Helen tror som sagt, men hendes projekt i operaen er ikke at få den dødsdømte
Joseph de Rocher til at tro, men til at erkende sin skyld og angre, at han i en
rus af stoffer og alkohol har været med til bestialsk og umotiveret at dræbe en
ung mand og en ung kvinde. Dobbeltmordet udgør prologen, og selvom det vises
utilsløret og grumt, så er det ikke det mest rystende ved operaen; det er musikken
og sangen.
Jake Heggies partitur holder sig ikke tilbage
for til trods for at være skrevet omkring år 2000 at benytte mere traditionelle
operaers virkemidler. Her er hverken følsom, meditativ minimalisme eller
foruroligende atonalitet, her er fed
strygerklang og arier som hos Puccini og en rig rytmik, der trækker tråde
tilbage til Gershwins Porgy & Bess,
og som et nutidigt (opera-)publikum er bekendt med. Det kgl. Kapel formidler –
naturligvis – dette med den største akkuratesse og præcision under Sebastian
Lang-Lessings ledelse. (Fik jeg sagt, det naturligvis er sådan? Der burde af disse
grunde alene være udsolgt til de kun seks forestillinger i Operaen, men det er
helt ubegribeligt ikke tilfældet.) Heggie har sandsynligvis ikke ønsket, at
hans musik skulle spille imod de store og – navnlig for en amerikaner –
uhyggeligt aktuelle spørgsmål, der rejser sig i forbindelse med dødsstraf,
publikum har skullet rives med og røres af musikken, så spørgsmålene ikke kun
blev retoriske, og det er lykkedes: Man dirrer og sitrer over hele kroppen, da
musikken rinder ud; efter første akt, fordi søster Helens fysiske lede ved den
endelige dødsdom hamres og dundres ind i os, efter anden akt, fordi søster
Helen nu – efter dødsdommens eksekvering – helt alene kan forsikre os om, at
”He will gather us around”. Dermed ikke sagt, at publikums spørgsmål er blevet
besvaret, og det er det fine ved Terrence McNallys libretto, men søster Helens
rejse til Kristus er nu slut, og hendes stemme gør stilheden inden bifaldet
elektrisk.
Instruktør Orpha Phelan og scenograf Nicky Shaw
må have været enige om heller ikke at ville tage fokus fra hverken handling
eller musik, og ingen regi-forskrækket abonnine eller bedsteborger kan finde
noget at tage afstand fra. Phelan har begrænset sig til en loyal og meget
nuanceret personinstruktion, mens Shaw, hvis meget smukke og enkle scenografier
huskes fra Den jyske Operas mindeværdige forestillinger under Annilese
Miskimmon, har skabt en fængselsgård med mure omkring, der ved hjælp af
drejescenen kan ses fra forskellige vinkler og således skabe forskellige rum.
Kun det lille udsnit af himmel og en uendelig række af telefontrådsmaster som
baggrund for søster Helens tur til fængslet synes for minimalistisk og neutral;
i denne scene lærer vi søster Helen at kende, vi pirres og forvirres af hendes
anspændthed, og vir ler en forløsende latter over færdselsbetjentens
vittigheder, men instruktør og scenograf lader denne scene i stikken. Man
tilgiver det dog hurtigt, efterhånden som resten af operaen skrider frem og
giver en mere end rigeligt at forholde sig til.
Phelans fintfølende personinstruktion falder
ikke på gold jord med de sangere, der er til rådighed; vidste man det ikke,
ville man ikke ane, at Kulturministeriets urimelige sparekrav har ramt Det kgl.
Teater hårdt og bredt, for selvom solistensemblet er kraftigt reduceret, er den
kerne, der er tilbage, stort set kun fremragende sangere – og alle på scenen i
denne forestilling er fremragende: Verdenssangeren Johan Reuter er i topform
som den dødsdømte Joseph de Rocher; hans stemme er mørk og maskulint smeltende,
som hele hans udstråling, og uden på noget tidspunkt at forfalde til tårer, er
han inderst inde et lille, bange barn. Det ses bedst i scenen med hans mor, som
han omgås med en kejtet, forsagt ømhed, selvom det er deres sidste møde. Mrs de
Rocher gestalter Susanne Resmark med en rørende naivitet og kærlighed, der er
så langt fra moderdyret Klytaimnestra for år tilbage, at det er utroligt, at
det er en og samme sanger. Som eneste sopran i de bærende roller forlener
Cornelia Beskow søster Rose med en jordbundet og yndig pigelighed, der er
ganske forfriskende for en nonne, og hun imponerer med sin skære, klare stemme,
så det undrer, at det ikke er denne svenske sopran, der er en del af ensemblet
(…). Hanne Fischer, der i dette parti fejrer sit 25-års jubilæum (hvilket blev
markeret denne søndag), er som født til at synge søster Helen; hendes stemme er
mørk, men varm og krydret, så den modsvarer balkonernes dybe glød i Operaen, og
alligevel fremstiller hun et menneske, der selvom hun er ved at boble over af
glæde og begejstring for livet, på samme tid er sart, sagtmodig og svag. Hun
krymper sig under de anklagende forældres blik og hårde ord – hvorfor er det
ikke dem, hun hjælper? – men hun står det igennem og undskylder, fordi hun ikke
skyr nogen vej i livet. Hun vil sandheden, grum eller skøn, og hendes evne til
at se det gode såvel som det onde lige i øjnene, gør hende til operaens
virkelige heltinde. Holdningerne for og imod dødsstraf bliver perifere, og publikum
konfronteres først og fremmest med sin egen dødelighed og evnen til selv at
konfrontere det onde, det uskønne, det skræmmende for at fokusere på det, der
virkelig har værdi i livet: Forståelse, ømhed og tilgivelse. Jake Heggies opera
giver os det i overmål.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar