Fortryllende
opsætning af Händels Alcina, Gamle
Scene d. 8. marts 2015
Den første weekend i
marts afvikledes Chokoladeselskabets Chokoladefestival i en af de nedlagte
fabrikshaller på Carlsberg på Valby Bakke; landets fineste chocolatiérs imponerede
med deres kunnen, overvældede smagsløgene med varme, søde og krydrede indtryk,
og i forårssolen strålede de smukke historicistiske bygninger selv som
konditorkunst med snirkler, krummelurer og snoninger. På Det kongelige Teaters
Gamle Scene åbnedes søndag eftermiddag en endnu mere overdådig æske chokolade,
nemlig Händels pragtopera Alcina, der
(guderne må vide hvorfor!) aldrig tidligere har været spillet på
nationalscenen, men modsat chokoladen på Carlsberg, hvis sukker og
kakaoprocenter mætter på kort tid, kan man slet ikke få nok af den nektar og
ambrosia, der lyder fra scenen og fra Concerto Copenhagen i orkestergraven på
Kongens Nytorv.
Scenografen Louis Desiré har pakket Händels
udsøgte chokoladearier ind i en magisk blå æske: Vi er på troldkvinden Alcinas
forheksede ø, der er delt mellem naturens destruktive og blomstrende kræfter,
nemlig en vulkan i baggrunden og frodig fantasi over bladvækst i damesiden,
begge blå. Det er såre enkelt og stilsikkert gjort; midt på scenen er der plads
til den tryllekreds, hvor de af Alcina forheksede elskere holdes fanget eller
flyver omkring, alt rammet ind af et blot slør, der rives ned, efterhånden som
Alcinas magt smuldrer gennem forestillingen. Hun er dog ikke nogen entydig
karakter, for med sin vanligt sikre sans for psykologisk nuance tegner
instruktøren Francisco Negrin et komplekst billede af en kvinde, der ikke bare
holder mænd fanget i dyre- eller planteskikkelse, fordi hun har magten dertil,
men fordi hun har lært af sine fejltagelser og nu blot beskytter sig selv. Hun
bærer maske og én lang glacéhandske for at skjule de forfærdende ar, som man
aner, at hun er blevet påført af et vilddyr (læs: mand), som hun siden da har
sat sig for at styre og kontrollere med den magt, som naturen nu har givet
hende. At det hele bare er (barok-)teater - sætstykker og faldlemme, snoretræk,
tæpper og lyssætning - gør det ikke mindre forjættende, og det skjules
lykkeligvis heller ikke, for den egentlige magi, der virkelig kan konkurrere med filmindustriens
computeranimationer, findes i de stemmer, der befolker scenen. Og dansere, for
Negrin har ladet sig inspirere af barokteatrets sansebombardement til at
invitere seks gudesmukke parkourdansere til at agere de forvandlede elskere,
som først er Alcinas lydige tjenere, senere hævngerrige ekskærester; man måber
betaget over den lethed og styrke, hvormed de kaster sig rundt i virtuose trin
og spring, der med traditionel teatertorden illustrerer, hvilke kræfter der
kæmper på heksen Alcinas ø. Magien og heksekunstnerne slutter først, da Alcina,
skamferet og uden maske, står alene
tilbage på scenen, og tæppet falder for sidste gang.
Enhver der har forsøgt sig som alkymist og
eksperimenteret med chokolade i køkkenet, ved, hvor svær en råvare chokolade er
at arbejde med. Chokoladens sammensætning af sukkerkrystaller og kakaosmør gør
den svær at håndtere, og den kan kun kontrolleres i de rette temperaturer,
ganske som det på sin vis også gør sig gældende for den menneskelige stemme - i
alt fald sangerens stemme; den er sårbar. Opsætningen af Alcina har været ramt af sygdom; allerede fra premieren var
alternerende sangere tilkaldt, og så sent som denne søndag d. 8. marts var det
endnu ikke overstået, da Tuva Semmingsen - igen - blev erstattet af Itziar
Lesaka. Enkelte anmeldere så af den grund skævt til opsætningen ved premieren,
men det er dybt uretfærdigt og kan kun ses som surhed (hvilket bliver mere og
mere udtalt hos Berlingskes Søren Kassebeer) eller nedsat hørelse, for bortset
fra de to hovedpartier har sangerne forestillingerne igennem været de samme -
og hvilke sangere: Norske Marius Roth Christensen giver fangevogteren Oronte en
smældende høj og sikker tenor af de helt sjældne; her er kakaoprocenten høj,
stærk og maskulin! Ruxandra Donoses forladte, men stålsatte og tilgivende
Bradamante hører også til blandt de mørke chokolader, men i hendes stemme er
også stærke, kraftige krydderier af kaffe og chili. Helt anderledes let,
fortryllende og sødt smeltende er Anke Briegels Morgana; hun er sød som hvid
chokolade, når hun på én gang uskyldigt drillende og pågående agerer Alcinas
(teenage-)søster, der har ambitioner om at følge i storesøsters fodspor, men
der er også mørke, bitre nuancer at spore - nougat og karamel - når hun taber
spillet og må bede om tilgivelse hos Oronte. Den største vokale eksplosion af
smagsindtryk tilhører dog Inger Dam-Jensen i titelpartiet; alternerende Nicole
Heaston skulle angiveligt ikke stå tilbage for hende, men hvilken fortryllerske
får man ikke med Dam-Jensen? Hun er sopran, men afgjort mørk og dog samtidig
sød; her er et stærkt og sikkert knæk i chokoladen og indeni er fra arie til
arie (hun har syv gennem hele operaen!) alt fra bitter orange og kraftig mint
til stærk spiritus og sød, blød karamel. Hun er svær at konkurrere med, men
alligevel er Itziar Lesakas Ruggiero en slem skuffelse i chokoladeæsken; hun er
blød og kedelig, som har hun står for længe i solen, hendes koloraturer mangler
smidighed, hendes dybe register styrke, og klangen er ganske enkelt smagsløs.
Tuva Semmingsen var virkelig savnet, denne solskinssøndag!
Over hvert enkelt stykke, ja, over hele
chokoladeæsken, væver Lars Ulrik Mortensen og Concerto Copenhagen det mest
spindelvævsfine guldfiligran. Hver tone sættes sikkert an, hver detalje
markeres sikkert og lydhørt, men hele tiden diskret, hele tiden med øre for
sangerne og deres behov, hele tiden et mesterligt overblik hos Mortensen. Hans
hænder bevæger sig lynhurtigt, elegant og sikkert, og man får den tanke, om han
ikke er den egentlige mester denne dag, om ikke det er ham, der støber chokoladeskallerne,
som sangerne så leverer fyldet til (uden at det forklejner deres kunst!) efter
Händels opskrift? Det er i alt fald umuligt at huske, om C(h)oCo nogensinde har
spillet bedre end til denne opsætning! Publikum reagerer også spontant jublende
- som forhekset! - og så kan anmelderne herefterdags godt lade sig nøje med vekaoprodukter,
når de så skammeligt forsmår en overdådig anretning som denne!