Romerske
skatte og russiske gys, d. 15. april 2018
Glyptoteket huser for tiden en storslået
udstilling med den romerske sølvskat fundet i Berthouville i 1830, og den tager
sig smukt ud i Vilhelm Dahlerups romersk inspirerede sale. Det overdådigt
smukke sølvservice med rige, mytologiske motiver blev af Quintus Domitius Tutus
skænket til Merkur i den helligdom, der lå på stedet i det 1. årh. e. Kr., og
skatten vidner ikke kun om en from mands respekt for guderne, men om at luksus
- også i antikken - ikke kun handlede om at vise, hvor formuende man var, men
også hvor dannet man var. Udstillingen er således et blik ind i en samfundssfære,
der ikke kun er fremmed for de fleste, fordi det romerske rige gik under for
1500 år siden, men fordi det er de færreste forundt - selv i velfærdsstaten
Danmark - at drikke af så ekstravagante bægre, kander og fade. Den samme
dannelse har heller ikke alle længere (nogle har slet ingen dannelse…). Man
kunne få den tanke, at officeren Hermann i Pusjkins novelle ”Spar Dame” havde
været forbi og her fået smag for det liv, han med sin officersgage aldrig ville
kunne få adgang til, men som han for enhver pris vil have adgang til.
Tanken
ligger umiddelbart for, når Glyptoteket befinder sig så kort vej fra Gamle
Scene, hvor engelske Liam Scarletts ballet baseret på Pusjkins novelle for
nylig har haft verdenspremiere, og den er fremragende; en helt ny
helaftensballet til Den kongelige Ballet, der kan honorere Scarletts ambitioner
og evner. Spar dame’s overdådige luksus
består først og fremmest i overdådige optrin, medrivende dansere og en
spændende historie, der er enkelt fortalt. I modsætning til Tchaikovskys opera Spar dame holder Scarletts ballet sig
ret nøje til det litterære forlæg og gør protagonisten, officeren Hermann, til
en desperat opportunist, der ingen midler skyr i sin desperation og efterlader
et knust hjerte og liget af en oldgammel grevinde i sit kølvand, inden alt
mislykkes for ham, og han bliver vanvittig. Det er en vild og skæv romantisk
historie (novellen med en udpræget brug af ironi og anden fortællerdistance),
og det er vildt og skævt og egentlig grotesk at opleve den unge, stærke Hermann
i pas de deux’er med grevinden med den dystre hemmelighed om tre sejrende
spillekort, for hun er måske spinkel, men afgjort hverken svag eller skrøbelig.
Hun virker nærmest dæmonisk med sin hvidpudrede, skarpe profil, benede skikkelse
og dog så stærke og elegante fremtoning. Man tvivler egentlig på, at hun lader
skræmme af Hermanns pistol og derfor synker død om, man tror snarere, at hun
hele tiden har været et gespenst, der nu endelig slipper for sit jordiske
hylster og kan dukke op, når og hvor hun vil, og kun lade sig se af dem, hun
vil ses af. Det er gysende godt, da grevindens katafalk til slut åbner sig og bliver
det spillebord, hvor hun snyder Hermann, så han taber det afgørende spil og
mister forstanden.
Hermann
danses af Alexander Bozinoff med betagende styrke og stor elegance - navnlig
scenerne med Alexandra Lo Sardos Liza, grevindens plejedatter, som Hermann
bruger for at komme frem til grevinden og lokke hendes hemmelighed fra hende;
han løfter hende, taber hende og griber hende i et tempo, der gør det lysende
klart, hvorfor hun lader sig besnære af ham. At hun ikke taber hovedet, vidner
om, hvor sikkert hun står - og danser - på sine egne ben. J’aime Crandall er
den dæmoniske grevinde, der aldrig fortrækker en mine, men hvis ben og arme kun
gør hende endnu mere utilnærmelig og skræmmende, men også fascinerende og
dragende. Tobias Praetorius er grevindens barnebarn, officeren Tomskij, og han
sætter ikke én fod forkert, hvorfor han er den, der muligvis får den små Liza
til sidst, men det falder uden for ballettens handling.
Det
er solodanserne og korpset, der løber med opmærksomheden, for ganske vist er Jon
Morrells kostumer smukke og overdådige (om end handlingen ikke lader sig
tidsfæste herudfra, for kjolernes snit såvel som herrernes jakker synes snart
at høre hjemme i empire-tiden, snart i 1880’erne med slæb og tournure), men
hans scenografi er så spartansk, at gør den det end muligt at skifte scene
hurtigt og enkelt, så mangler den den elegance og glamour, som resten af
forestillingen ejer. En enlig glødepære firet ned fra loftet understreger måske
nok ensomheden i Hermanns isolerede værelse på galeanstalten, men minimalismen
af flere glødepærer forlener ikke ballet hos Cekalinskij med hverken fest eller
storhed.
Moderne
og velfungerende er derimod musikken; med klangbund hos Tchaikovsky har Martin
Yates skabt et smukt, dragende og helstøbt partitur i en instrumentation, der
lyder af nutiden mere end 1820’erne eller 1890’erne. Man genkender enkelte
temaer fra operaen Spar dame, men
derudover er musikken hentet fra hele Tchaikovskys oeuvre, så han går som et
spøgelse gennem orkestergraven og vækker både fascination, skræk, gru og
lidelse til live hos publikum. Man kan undre sig over, at det samme tema fra Eugen Onegin skal åbne hver akt, og om
ikke en mindre genkendelig melodistump kunne have vakt den samme følelse, men
det er en uretfærdig anklage, når Yates’ arrangement alene er årsag til at gå
ind at opleve balletten. Det kongelige Kapel under Vincenzo Milletaris ledelse
bidrager til at fremmane musikkens syner og dansens dybe længsler. Der er
garanti for både gys og kuldegysninger, så må man nøjes med guldet i dansen og
musikken - eller på Glyptoteket.