Antonin
Dvoraks Rusalka i Operaen på Holmen
d. 25. januar 2014
Gensynet med Richard
Jones’ opsætning af Dvoraks den-lille-havfrue-opera er kært. Så tilpas naiv – i
ordets mest positive betydning – er den, at den smukt understreger handlingens enkelthed,
titelpartiets længsel og Dvoraks lån af folkemelodier. Det gælder lige fra den
kollektive mobning, havnymfen Rusalka møder blandt folk på landjorden, til den
humor, der ligger i, at mændene ekspederes ud over scenekanten, når de først
har fået dødskysset af en havnymfe, og den dybt, dybt rørende slutscene, hvor
Rusalka står som en omvendt Askepot alene med prinsens ene sko. Giles Cadles scenografi
følger det enkle, naive og morsomme til dørs: Fiskene er fastfrosset i deres ”gratieuse
Sprællen” i spring op af søen (mon Cadle kender Aarestrup?), heksen er flyttet
ind i Bamses hemmelige hule, når hun ikke plejer sin nebengeschäft som
barmutter, og prinsens slot er snarere nybyggernes forsamlingshus ude på
prærien, komplet med lem til køkkenet og store, centraleuropæiske pilsnerkrus!Rammerne er med andre ord på plads, og i graven sidder Det kongelige Kapel, et af Europas bedste orkestre, så musikken er også i de bedste hænder – selvom dirigenten Tomas Hanus til tider holder et for langsomt tempo – så det burde være en perfekt operaaften. Dog, jeg glemmer sangerne, og her kommer vi til det, der skuffer: Da operaen havde sin førsteopsætning tilbage i 2008 brillerede Gitta-Maria Sjöberg i titelpartiet, så det stod som højdepunktet af hendes karriere. Hendes runde, sødt krydrede, varme sopran forlenede Rusalka med såvel længsel som smerte, troskyldighed og et ægte menneskehjerte, så det blev dobbelt tragisk, at prinsen svigtede hende. Hende hører vi ikke i denne sæson, og hvor hun er blevet af i Den kongelige Operas ensemble, det må guderne vide, men dybt savnet er hun! Johnny van Hal synger igen prinsen – tyndere og svagere i det høje toneleje end dengang – og Susanne Resmark er en forrygende beregnende, skadefro og velsyngende heks; hun er sammen med den første af de tre havnymfer, Inger Dam-Jensen, aftenens vokale clou, for selvom Gregory Franks søtrold ikke er uden stentorrøst, så savner han dog en lyrisk tone i sin smukke klagesang i anden akt.
Titelpartiet synges af Ylva Kihlberg, og det er problematisk. Hendes teknik, hendes intonation og styrke fejler intet, men hendes tone savner varme og sødme. Hun er en kold fisk at høre på, selvom hun er rørende og agil i mimik og gestik og som sådan burde fylde partiet ud til perfektion. Det sker bare ikke, man røres ikke; hendes stemmes metalliske klang er hård som den kniv, som hun ellers nægter at bruge til at dræbe prinsen, så hun kan vende tilbage til sit rette element: Den dybe, kolde sø.