Urpremie
på Hilda Sehesteds Agnete og Havmanden
ved Den fynske Opera i Odense Koncerthus d. 5. oktober 2014
Det voksende behov for
at søge coach til selvhjælp kunne få en til at tro, at det splittede menneske,
der ikke formår at forene pligter og fritid, at skabe harmoni mellem arbejds-
og familieliv, skulle være et nyt fænomen; et produkt af det senmoderne (gad
vide hvornår man slipper ud over moderniteten?) samfunds krav om
effektivisering, tilpasning og til stadighed øget produktivitet. Det er blevet
svært at være menneske (lakonisk kan man med nationalskjald Larsen tilføje, at ”jeg
har prøvet det selv”), men det har til alle tider været svært, og den splittede
sjæl er påtrængende til stede i den tidligste litteratur: Ingen af Homers helte
er i ligevægt eller handler i balance, Ovids Metamorfoser finder sted som en barmhjertig eller straffende gestus
mod de mennesker, der ikke kan forbinde sømmelig moral med tilbøjelighed, og på
hjemlig grund vidner både sagaer og folkeviser om individets egen lyst og drift
i kamp med hensynet til slægten og dens omdømme. Det ses også i folkevisen om ”Agnete
og Havmanden”, hvor Agnete finder en tilværelse på havets bund væk fra
jordelivets forventninger og formaninger, dog uden at blive lykkeligere af den
grund.
Der er svundet et sekel, siden oversete Hilda
Sehested skrev sin charmerende enakter Agnete
og Havmanden til libretto af Sophus Michaëlis over denne folkevise. For
den, der foretrækker med skyklapper kun at stirre stift fremad, kan 100 år
synes af meget, men historien er evigt aktuel, når Agnete gør op med sin
forlovede Ebbe, fordi hun vil – ja, hvad hun vil, ved hun netop ikke, men hun
vil noget andet end mand og børn. Trodsigt
svarer hun ham på hans beskedne forventninger til deres ægteskab: ”Ja! Rede din
Seng og koge din Mad og duge dit Bord og bøde din Kofte og malke din Ko,
aldrig, aldrig!” Michaëlis’ sprogtone og stil bliver måske til tider for påtaget antikveret – f.eks. i en duet
mellem Inger og Torben i form af en folkevisepastiche med både mellem- og
omkvæd, der synes at blive ved i det uendelige. (Det er operaens længste scene,
og at Sehested har godkendt det, er utroligt, og det er sådan set det eneste,
der er at beklage ved operaens komposition.) Andre steder rammer han med fin
lydhørhed en rørende poetisk sprogtone: ”mod den Ene, mod den Ene, som har lagt
min Sjæl i Traa”, ”Havet løfted mig paa Fang, indtil Foden bundløst traadte” og
”lad ej forladt ham græde, naar Vuggen gaar i staa”. Her indfanges den higen og
søgen væk fra noget, der er operaens grundtema, i sine billeder om at sætte i
bevægelse eller sætte i stå.
Sehesteds tonesprog er imidlertid på ingen måde
antikveret, tværtimod kommer det til en som et frisk pust fra havet. Hun og
andre komponister fra forrige århundredeskift støves i disse år af, og deres
musik kommer til os som et velkomment brud på det monopol, som Carl Nielsen har
indtaget i dansk kompositionshistorie (og som allerede Rued Langgaard
påpegede). Der er ikke tale om, at Sehesteds lille opera overgår Nielsens
mesterværker, Saul og David og Maskarade, men Sehested har skrevet
musik med inspiration fra og klange hentet i musik, som ellers synes sørgeligt
fraværende i dansk musik: Her er først og fremmest impressionistiske klange fra
fransk musik i fravalget af arier og melodier, men også i de strømmende,
drømmende toner i f.eks. mellemspillet, der fanger øret med sine farver og sit
lys fra havets dyb. Der er også det poetiske og originale i at lade havets
brusen komme til en som korsang og hele rigdommen i orkestreringens
mangfoldighed; den glimter og glitrer i sig selv som havet en sommerdag.
Der spilles fint af Den fynske Operas Orkester,
der bl.a. består af flere musikere fra Odense Symfoniorkester, under Syssen
Gerd Kappels beskedne ledelse. Det er dog sangsolisterne, der er værd at
fremhæve: Først og sidst Elsebeth Dreisigs skære sopran i det kvindelige
titelparti, der formår at tegne alle nuancerne i partiet fra trods og stædig
styrke til inderlig, men formålsløs længsel – brava! Lars Thodberg Bertelsens
havmand er nemmere at overhøre (hans stemme har styrke, men vakler), og man
skulle synes, at Agnetes længsler bedre kunne indfries af Mathias Hedegaards
lyriske tenor i partiet som Ebbe. Agnetes mor, fru Jutte, er lagt i Stina
Schmidts skønne og stærke strube (når man hører hende, kunne man ønske, at
Sehested og Michaëlis havde skåret i folkevisen og givet hende et større
parti), men ud over disse fire større partier er det også nødvendigt at nævne
Tessa Kiilsholm og Aya Krogh Jørgensen i de bittesmå partier som Agnetes
havbørn, Tang og Alge; begge synger de med en overvældende klar og smuk stemme,
som man gerne vil høre mere til i fremtiden (sic!). En smuk efterårseftermiddag
blev således kun smukkere i Odense Koncerthus denne dag først i oktober. Man
sidder tilbage med det ene, inderlige ønske, at de danske operascener – Den kongelige
Opera indbefattet – ville begynde at iscenesætte dansk opera, hvor ’dansk’ ikke
er synonym med Nielsen eller nykomponeret opera. Der ligger glemte skatte og
funkler i tidens dyb, og de fortjener at blive vist frem ved mere end enkelte
koncertante opførelser.