Donizettis
charmerende komedie om Elskovsdrikken i
Tivolis Koncertsal d. 15. august 2015
Det er næppe noget
savn, at Keith Warner ikke kom til at sidde længere i chefstolen på Operaen på
Holmen – ikke når man husker hans udsagn om, at i hans tid ville Donizettis L’elisir d’amore aldrig komme på
plakaten, fordi den var ”den tids svar på Lloyd Webber”. Ikke bare er det dumt
af en operachef ikke at ønske så stor en popularitet som bel canto-operaerne
havde i 1800-tallets første halvdel eller musicals i 1980’erne, det er først og
fremmest udtryk for et unuanceret, elitært og fordomsfuldt syn på et fag, man
skal forvalte. Elskovsdrikken skiller
sig jo på ingen måde ud fra det øvrige bel canto-repertoire, men Warner
bifalder måske hverken Donizetti, Rossini eller Bellini? Det er mærkeligt, så
forkætret Verdi er, når man betænker, hvor forvrøvlede og dramatisk ulogiske
mange af hans operaer er, eller at han ikke ejer den nerve af sensibilitet og
fin melodiøsitet før sent i livet, som Bellini overlegent viser i alle sine
operaer. Sandheden er, at de lette, iørefaldende melodier kræver et stort
overblik af en dirigent og store stemmer for at lyde så lette og indsmigrende,
som de bør, og når vi så sjældent oplever dem i operahuse uden for Italien, så
skyldes det alene høje herrers snobberi (og at for få sangere har bel canto på
rygraden). Store stemmer som i Tivolis Koncertsal d. 15. august burde feje alle
fordomme af bordet – skulle man synes – men selvom Politikens anmelder Henrik
Friis kvitterer med fem hjerter, så bruger han meget spalteplads på at
undskylde, at dette var en musikalsk storslået og festlig aften. Publikum var
mindre forbeholden og nød en munter fødselsdag med masser af flødeskum!
Henrik
Engelbrecht deler lykkeligvis heller ikke dette negative musiksyn – det hører
man af hans elegante, men muntre genfortælling af handlingen undervejs. Han
fortæller med et glimt i øjet og et smil på læben, men det er et ærligt smil,
der vidner om den glæde, hvormed han år efter år henter store stemmer til
publikum i Tivoli; her er farver, blomster, festfyrværkeri! Den store stjerne
igennem flere år, amerikanske Lawrence Brownlee (med risiko for at være
politisk ukorrekt), leverer den helt rigtige chokoladedosis som modvægt til
musikkens flødeskum: Hans stemme er ikke knejsende og rank, men den er stærk,
smidig og blød på en så indsmigrende måde, at man overgiver sig med et
lykkeligt smil på læben! Han er en ener; der er så få tenorer, der kan forløse
bel canto så ægte som han, og det er en stor glæde at kunne høre ham – også som
den enfoldige Nemorino i den lille landsbykomedie, Elskovsdrikken. Han tilbeder (og det forstår man godt!) Adina, der
denne aften synges med mindst lige så stor overbevisning af russiske Olga
Peretyatko; hendes stemme har kraft og smæld, ingen tone viger hun tilbage for,
men bestiger den legende let, og samtidig ejer hun en evne til at farve og
nuancere hver frase langt ud over det rent melodiske. Hendes
kærlighedserklæring til Nemorino i slutningen af anden akt er ikke bare en
lille, let melodi, der bare rystes ud af ærmet, den er en kærlighedserklæring på
trods, for hun slår knuder på sig selv og vil ikke erkende, at hun elsker den
gode og kærlige dumrian. Der er en lyttende, anspændt stilhed i salen, da hun
har sunget færdig, publikum sidder overvældet og betaget, før brava-råbene
bryder ud, for dette var ubestridt aftenens clou. Måske fordi Peretyatkos nerve
kommer som en overraskelse, og end ikke den ømme og elskede ”Una furtiva
lagrima”, som man sidder og venter på det meste af aftenen, høster det samme
bifald – upåagtet Brownlee synger denne romance til perfektion. Sikke en
fødselsdagsgave at høre disse to sammen!
Palle
Knudsens varme, maskuline sergent Belcore står mål med både Peretyatko og
Brownlee. Man spørger altid sig selv, når man har hørt ham, om han nogensinde
har sunget bedre, for det lyder som om, han kun bliver bedre og bedre. Måske
hans stemme vokser i store stemmers selskab? Man kan håbe, at Simon Duus, der
synger kvaksalveren Dulcamara, der sætter hele handlingen i gang, kan lære af
Knudsen, for hans stemme er stærk og flot, han synger imponerende hurtigt og
adræt, men han virker også en anelse for ivrig, som er der for meget
præstationsræs (ikke at man ikke forstår det mellem de sangere på scenen) og
for lidt scenisk nærvær over ham. Det bliver en stor glæde at høre ham, når han
mestrer dette og hviler mere i sig selv. Fart over feltet har også dirigenten
Yves Abel; han holder en livfuld og munter nerve, et raskt tempo, der sætter
pulsen op og får endorfinerne til at strømme! Her er ingen tøven, ingen unødig
dvælen, han tager imod komedien med åben favn og serverer den med fejende smil for
publikum. Ingen kunne ønske sig en mere festlig fødselsdag, og til fødselsdag
hører nu engang flødeskum! Så kan anmeldere og andre kostfornægtere stå på
sidelinjen og se til, mens vi andre glæder os og fejrer den gamle have med
Donizetti!