Genopsætningen
af Cav & Pag i Operaen, 6. juni
2014
Da de to evige
følgesvende, Mascagnis Cavaleria Rusticana
og Leoncavallos Pagliacci/Bajadser, havde premiere i Operaen på
Holmen i december 2011, belønnede jeg førstnævnte med middelmådige tre
stjerner, men sidstnævnte mesteriscenesættelse med hele seks stjerner. Til
trods for at tenorpartiet i begge operaer blev sunget af José Cura, og at han i
Cav blev flankeret af Irene Theorin,
som vi siden kun har kunnet sukke efter at gense i Operaen, var min begrundelse
som følger:
Er vi, det danske
operapublikum, blevet for forkælet? Angiveligt skulle standarden på Den kgl.
Opera være steget og steget og steget over de sidste ti - tyve år, og sandt er
det, at opsætningerne samme sted kan stå mål med alt, hvad jeg har set ude
omkring i verden, og med de transmissioner fra The Met, der fylder biografernes
store sale søndag efter søndag, så kan man egentlig tillade sig at kritisere?
Det kan man! Når standarden musikalsk, vokalt og iscenesættelsesmæssigt er så
høj, så må man netop forvente det store sus, følelsernes fitnesscenter, når man
besøger Operaen, og dét leverer Kasper Holtens Cavalleria Rusticana ikke! Ganske vist får vi langt om længe en
storslået, flot og imposant scenografi, som Mia Stensgaard skal have tusind tak
for, men hvad hjælper det, når Holten kun bruger den brede trappe til
symmetrisk koreografi? Det skaber ikke drama, at vi ser Santuzza lure på
Turridu og Lola under det lange forspil, og det giver os ikke følelsen af
Santuzzas ulykkelige situation, at hun vandrer alene rundt på trappen og bliver
spyttet efter af et par kormedlemmer. Det er da muligt, at operaen selv ikke
giver det bedste grundlag for en dramatisk, medrivende iscenesættelse, men da
så muligheden er der, da duellen skal udspille sig, så gemmer Holten det hele
væk og PLAGIERER Peter Konwitchnys af nogle anmeldere roste iscenesættelse af
duellen i Tchaikovskys Eugen Onegin;
koret slår kreds om de to kamphaner, så vi intet ser, og ét kvindeligt medlem
af koret bliver bestyrtet – resten står koldt og kynisk tilbage, som om
jalousidramaer er hverdagskost i Italien, men det er en endnu større kliché end
operaens plot.
Om
Bajadser skrev jeg:
Fra asken til ilden!
Efter pausen går tæppet for Leoncavallos lille perle I Pagliacci – det vil sige, det gør det ikke straks, for denne
opera har en prolog, der fænger fælt, for allerede under operaens korte forspil
formår instruktøren Paul Curran at skabe mere drama og spænding, end hele Cavalleria Rusticana bød på: Han lader
den lille gøglertrup ankomme til dens næste stoppested, og således får spillet
mellem fiktion og virkelighed, som både prolog og forestillingen i
forestillingen tematiserer, endnu et lag; er det her virkelighed eller fiktion?
Samtidig giver han Sine Bundgaards slæbende Nedda mulighed for at kaste
længselsfulde blikke efter Palle Knudsens Silvio, mens han maler
teaterplakaten, så plottet lades vi heller ikke i tvivl om, og da fortæppet så
endelig går op, så er den foregående forestillings scenografi også sønderbombet:
Vi befinder os på samme kirketrappe, men tiden er den amerikanske invasion af
Italien i slutningen af Anden Verdenskrig, og dét skaber en virkningsfuld ramme
om operaen. (Hvorvidt instruktørerne af de to forestillinger har været enige
om, at der også er tale om en symbolsk sønderbombning af Holtens stiliserede,
langsomme og udramatiske Cavalleria,
står hen i det uvisse. Det ville ganske vist pege på et forsøg på at skabe en
helhed, et yin og et yang, af aftenens to forestillinger, men det er ingen
undskyldning for at svigte dramaet i aftenens første opera; det svarer til at
tvinge børn til at spise en ret, de hader, for at de kan få lov til at få
dessert.) I denne ”Trümmerzeit” er det ikke kun kærligheden mellem bajadsen og
den unge, yndige Nedda, der er ulykkelig; al kærlighed er blevet et mellemspil,
hvor de lokale piger sælger sig til de amerikanske soldater for cigaretter
eller strømper, og vi ved, at Neddas og Silvios ægte, dybe optimisme må bukke
under. Der er fest og farver over Harlekin og Columbines, men det er kostumer
og sminke det hele, og udfaldet er og bliver blodigt tragisk og forstemmende.
Alt dette udleves på scenen med et myldrende virvar, som man ikke kan se sig
mæt på, og med en indlevelse af operaens solister, der giver os en klump halsen
og får os ud på kanten af stolen.
Jeg
står ved bedømmelserne i den velkomne genopsætning af de to operaer denne
tidlige sommer: Holtens iscenesættelse er stadig kedelig og udramatisk, mens Currans
overrasker ved – om muligt – at være endnu mere farverig og fantastisk end
erindret.
Sangerne imponerer også fortsat i begge
operaer: Niels Jørgen Riis kan måske ikke sammenlignes med Cura, men hans tenor
klinger flot og stærkt som aldrig før som Turiddo i Cav – bravo! Luksus er det også, når de mindre partier besættes med
gyldentglødende røster som Randi Stene, Tuva Semmingsen og Johan Reuters, man
kan kun begræde, deres partier ikke er større. Selvom hun får enkelte
brava-hilsener med, klinger Anne-Margrethe Dahls stemme stadig mere og mere
skarpt og surt i mine ører – hendes vokale styrke til trods – og hendes
Santuzza får kun en til at længes des mere efter Irene Theorin; Dahl efterlader
mig lige så kold som Holtens iscenesættelse.
I Bajadser
synges det kvindelige hovedparti imidlertid af den samme stjernesopran som i
2011 – og hendes elsker er også den samme: Sine Bundgaards sopran forlener
partiet som Nedda med en renhed og en sårbarhed, der kun forstærker tragedien,
og Palle Knudsen flankerer hende smukt med sin på én gang følsomme og
kraftfulde baryton. Stig Fogh Andersens tenor har passeret sit zenit, men netop
den sårbarhed og alder, som han giver den jaloux Canio, er voldsomt rørende.
Johan Reuter brillerer også her som den lede og selvmedlidende Tonio, mens Gert
Henning-Jensens Beppo er uinteressant og overspillende. Det kgl. Operakor er –
til trods for at de store, smukke melodier er i Cavalerier – tilsyneladende også meget bedre tilpas i denne
iscenesættelse og vælter en bagover af benovelse!
Den eneste detalje, der gør genopsætningen
betragteligt bedre end premieren for to et halvt år tilbage, er dirigenten:
Joana Mallwitz har en smidig indlevelse og styrer orkesteret med et ubesværet
overblik, der helt modsvares af hendes elegante bevægelser. Det er
vederkvægende at høre Det kgl. Kapel under hendes ledelse; alt er levende og
medrivende, en organisk forlængelse af det sceniske drama (også når det bare er
stilstand). Sammenlignet med Stefano Ranzani fra premieren er også hun som at
komme fra asken til ilden.