onsdag den 22. januar 2025

"The Crown" møder "Sex and the City"

 Donizettis Maria Stuarda  for første gang i Danmark. Operaen d. 19. januar 2025

 

Gaetano Donizetti skrev 65 operaer i sin korte levetid (1797-1848). Kun en håndfuld af dem spilles endnu verden over, og onde tunger vil nok påstå, at har man hørt en Donizetti-opera, har man hørt dem alle. Det er munter, melodiøs musik at nynne med på, uanset hvor tragisk og dramatisk handlingen måtte være. Det er selvfølgelig smag og behag. Undertegnede foretrækker Donizetti, Rossini og Bellini frem for den tidlige Verdi, fordi melodierne og instrumentationen er mere subtil og derfor mere elegant. Verdi kommer hurtigt til at lyde som et militærorkester.

                      Men opera måtte der til i Italien i første halvdel af 1800-tallet, og det var godt, at Donizetti kunne skrive på samlebånd. Opera var datidens biografer, som Thomas Milholt skarpt skriver i programhæftet til opførelsen af Maria Stuarda på Den kongelige Opera, og selvom der er tale om en danmarkspremiere (ja, for én gangs skyld er Operaen på Holmen ude før den Den jyske Opera), så er handlingen nok velkendt af de fleste. Utallige film og tv-serier er lavet i løbet af det 20. og 21. århundrede om Henrik VIII og de farverige intriger, der fulgte med og i forlængelse af hans regeringstid. Reformationstidens England har alt, der skal til for at fastholde også et nutidigt publikum: Sex, magtkampe og brutale henrettelser. Det er bare mediet, der har ændret sig fra scenen til biografen og nu tv-skærmen. Maria Stuarda er The Crown anno 1587.

                      Så handlingen holder. Donizetti har brugt et skuespil af Schiller, som forlæg, og Schiller holdt sig ikke for god til med sin geniale pen at opdigte et dramatisk møde mellem de to dronninger, Elizabeth og Mary Stuart. Donizettis librettist, Giuseppe Bardari, tilføjede en kærlighedsintrige, hvis kerne er, at begge dronninger er forelsket i den samme mand, jarlen af Leicester. At han elsker Mary Stuart højere, afgør hendes skæbne – og således møder The Crown singlelivsserien Sex and the City. Men ønsker man at sætte en opera af Donizetti på scenen, kræver det sangere, der kan løfte det svære bel canto-repertoire, og det er der til publikums store overraskelse (næsten) på Holmen denne vinter. Man kan få den tanke, at der skal et særligt let og ubekymret sydeuropæisk temperament til denne sangstil, når det er så sjældent, at man oplever bel canto i det kolde nord, og denne opsætning er tæt på at være den bedste Donizetti-opera på Det kgl. Teater i nyere tid. Det er også kun den anden Donizetti-opera på Operaen i dens nu 20-årige historie, men lad dem endelig komme i en lind strøm, Elisabeth Linton!

                      Sangerne er – med en enkelt undtagelse (og jeg beklager denne personlige idiosynkrasi) – fremragende! At Elisabeth Jansson kan synge, bekræftes man gang på gang i, uanset hvor bredt hendes repertoire så er, men at hun kan synge bel canto så overbevisende, kommer bag på en. Hun løfter sin kobberfarvede mezzosopran med lethed og stort dramatisk nærvær som den plagede dronning Elizabeth. Hendes klang er næsten af forveksle med Eileen Farrells i samme parti på Aldo Ceccatos indspilning med London Philharmonic Orchestra, varm, fyldig og rig. Lord Leicester synges af mexicanske Galeano Salas, og han er ikke bare en overraskelse, han er en triumf! Den unge mand, der stod for dagens introduktion, kunne kun sige: ”Hold da op!” Men han havde af ren nervøsitet også meget svært ved at sætte ord på forestillingen, og det er ellers ikke svært at sætte ord på Salas: En slank, spændstig italienertenor; idel vellyd; ren forkælelse af øregangene. Man kan kun opfordre operachefen til at engagere ham igen – og igen og igen og igen mange år ud i fremtiden. En sanger af hans karakter er vi ikke forvænt med i Danmark.

                      Titelpartiet synges af Gisela Stille, og det forbigås helst – stille. Bel canto skal bæres af dygtige sangere, ellers risikerer man i opsætningen af denne opera, at sidste akt, der skulle være en gribende fremstilling af Mary Stuarts vej mod skafottet, bliver langsommelig og tåkrummende. Man kommer kun til at længes efter, at øksen skal falde.

                      De øvrige mindre partier er fremragende besat med sangere fra Den kgl. Operas ensemble: Theodore Platt synger lord Cecil, dronning Elizabeths rådgiver, der med troværdig pondus og ædel styrke plæderer for, at Mary Stuart må dø. Henning von Schulman er en mørk og myndig Talbot, der trækker i trådene for at redde Mary Stuart – hvis ikke i dette liv så i efterlivet – og Johanne Bock er lindrende, moderlig Anna Kennedy, Mary Stuarts kammerjomfru. I hænderne – struberne – på dem er forestillingen snublende nær at være en fuldtonet triumf, for i spidsen for Det kgl. Kapel favner Paolo Arrivabeni alle sangerne med præcision og respekt, samtidig med at han lader musikerne træde frem som de fremragende solister, de er, og forløser dermed Donizettis partitur på smukkeste måde.

                      Det ærgrer des mere, at sangerbesætningen ikke er skarp, for instruktøren, franske Mariame Clément (her genopsætningsinstruktøren Jean-Michel Criqui) har begået en enkel iscenesættelse, der med få og enkle virkemidler lodder dybder i intriger og psykologi, der kun forstærker indtrykket af tv-serie: Elisabeth Janssons Elisabetta flankeres af to statister, dronning Elizabeth som barn og som gammel, således at handlingsforløbet udvides: I operaens nu ser den unge dronning tilbage på sin egen mors henrettelse, Henrik VIII’s anden dronning, Anne Boleyn, og inden hun underskriver Mary Stuarts dødsdom ser hun lord Cecil for sig i sin fars skikkelse, men det er den aldrende dronning, der overhører korets skræk for Mary Stuarts skafot, så scenen bliver Elisabettas flashback til Mary Stuarts henrettelse. Gjorde hun det rigtige? Hun er i tvivl, om hun skal underskrive dødsdommen, for den samme overgik hendes mor, og hun er stadig i tvivl mange år senere.

                      Et andet element, der bidrager til Elizabeths usikkerhed, er, at hun er kvinde i en mandsdomineret æra. Hun er klædt som en mand i bukser og brystpanser, men forholdet til Leicester er også en magtkamp, og sex er våbnet. Her udnytter hun sit køn og lader ham tilfredsstille sig, selvom (eller fordi?) han taler for Mary Stuarts løsladelse. Så kompleks er psykologien i Sex and the City ikke!

                      Mary Stuart fremstilles modsat meget kvindelig; feminint og let klædt er hun og en omsorgsfuld, kærlig mor for sin søn, den senere Jakob VI af Skotland/ I af England. Men hun er ikke så uskyldig, som hun gerne vil give udseende af, og i ellevte time brænder hun med Annas bistand de mest belastende papirer. Talbot sørger desuden for, at de rullende kameraer fanger hende på vej til skafottet som uskyldsrent offer. Scenograf og kostumier Julia Hansens kostumer er stilrene og imiterer renæssancesnit, og man tænker ikke over brillerne med stålstel og Elizabeths bukser, før man lægger mærke til kameraerne i slutscenen, lighteren, der antænder dokumenterne, og telefonen, der forestillingen igennem står på Elizabeths skrivebord på forscenen. Ser man bort fra det æstetisk uskønne i dette postmoderne stilmiks, er det en enkel, diskret måde at markere, hvordan magthavere gennem menneskehedens historie har forsøgt at føre folk bag lyset og binde befolkningen en historie på ærmet. Det er så skræmmende aktuelt i skrivende stund, at det ikke behøver at uddybes; det skriger til himlen (og det er ganske simpelt uhyggeligt, at nogle anmeldere ikke bemærker denne pointe).

                      Hansens scenografi understreger også forskellene hos de to dronninger. Elizabeth er altid fanget i magtens rum og ser gennem scenografiens store vinduer den friske skov udenfor, mens Mary Stuart er ude, lykkelig og fri. Når man vandrer fra Operaen gennem den smukke, om end nøgne Operapark, er man også lykkelig over at have været vidne til dette bel canto-mirakel. Man ønsker kun, at Maria Stuarda havde været forlenet med en fri, frygtløs sopran – men man kan ikke få alt. Det er på sin vis også operaens pointe.