Henry
Purcells The Fairy Queen karesseret
på Det kgl. Teater d. 25. september 2016
Egill Pálssons
forvanskning af Hamlet er spillet til
ende på Odense Teater, og man må håbe, den vil hvile i glemsel og ikke hjemsøge
teatret med ønsket om hævn. På Det kgl. Teaters Gamle Scene spiller den
kommende uge med et andet værk inspireret af William Shakespeare, nemlig
semioperaen The Fairy Queen; den kan ikke
siges at være skrevet over En
Skærsommernatsdrøm, for den er oprindeligt tænkt som en række scener, der i
sang, musik og dans kommenterer komediens handling. For ikke at invitere til en
forestilling, hvor to timers skuespil suppleres af to timers opera, har
instruktøren Aniara Amos valgt at skære Shakespeare-delen bort og kun
præsentere publikum for Purcell. Således risikerer man ikke at tage livet af en
Shakespeare-klassiker, som det er sket i Odense, men man står med en række
orkesterspil, arier og ensembler uden noget handlingsskelet, og hvordan
serverer man lige sådan en halv opera, så den ikke klasker sammen som en
souffle på scenen?
At det ene og alene er Henry Purcells musik,
der spilles, er både forestillingens styrke og svaghed; musikken er underdejlig
og fortjener at blive spillet, men selvom forestillingen kun varer to timer
plus pause, så føles det undervejs også som en sen forestilling, og der trædes
indimellem vande på scenen. Det ændrer ikke ved, at det er en helstøbt
iscenesættelse båret af modet til at være teatralsk og gammeldags, og at den
ramme af ord og poesier af Cecilie Eken, som musikken sættes ind i, og som
præsenteres af Ole Lemmeke som Puk, er både smuk, underfundig og charmerende
altmodisch, og den falder ikke for fristelsen til at digte en handling. Det er
en kærlighedscollage, en opvisning af kvindetyper fra luderen til Madonna og et
scenisk lydmaleri, der i al sin selvberoende og barokke kunstighed ikke
insisterer på andet end at underholde – så raffineret og tankevækkende som nu
kun teater kan underholde: Teatret forfører ved i højere grad end filmen at
pirre publikums fantasi med sit levende trylleri, her understreget af allegoriske
figurer, snoretræk og naive papkulisser, der aktiverer såvel indlevelse som
forstand. Undertiden er det morsomt; når det satte par i ægtesengen er to mænd,
og den ene i falset synger: ”No, no, no, no, no; no kissing at all”, og
undertiden er det hjerteskærende skønt og rørende, så publikum kryber sammen på
gulvet med sopranen Maria Keohane: ”O let me weep!” Det er ægte og ukompliceret
midt i sætstykkerne og illusionerne.
Få ville som Ole Lemmeke kunne være så meget
til stede i en karakter, der egentlig bare har til formål at fremsige de
tekststykker, der sættes mellem de musikalske tableauer. Han er overbevisende
underspillet, når han pludseligt dumper ned på Gamle Scene og hiver
tilsyneladende tilfældige personer blandt publikum på scenen, så man alligevel
kan spille Purcells The Fairy Queen
(Den kongelige Opera er nemlig sparet væk, så fik den krakilske kulturminister
den!). Det bidrager en del til karakteren, at han ligner en krydsning mellem
Peter Larsens tjener Frandsen og Fladmast fra 80’ernes børnefjernsyn, komplet
med svalehale og kørebriller, men kigger man grundigt efter, er han også
udstyret med to sigende gevækster i panden, og så accepterer man, at han
blander sig og ikke viger tilbage for at gå i rette med både sangere og
musikere. Sin helt egen tid i rampelyset får han også i anden akt, da han
fortæller en smuk historie om en fisker og et kvindeskelet, og da denne
historie folder sig ud i de resterende scener, viser forestillingens koncept
for alvor, hvad den kan, og det er synd, at der forinden nu engang er de
lakuner, der er i denne masque.
Lakuner er der ingen af musikalsk. Sangerne er
fremragende, navnlig må de to sopraner, Sine Bundgaard og Maria Keohane,
fremhæves for deres lyriske, skære stemme, der så udsøgt klæ’r Concerto
Copenhagens sprøde klange fra orkestergraven, bassen Henning von Schulman og
tenoren Ed Lyon for deres melodiske styrke og rene klang. Strenge-, taste- og
strygeinstrumenter samt bløde blæsere og fejende baroktrompeter beherskes
suverænt af CoCo’s ensemble; stramt, rytmisk og alligevel også energisk og
følsomt er det spil, Lars Ulrik Mortensen dirigerer op til publikum, og som et
bragende bifald fortæller, var voldsomt savnet i forrige sæson. Man er
taknemmelig for denne eftermiddags Purcell – han er en fremragende komponist og
skammeligt overset – men musikken giver kun smag for endnu mere barokmusik, og
der er oversete komponister nok at tage af; både Rameau og Vivaldi har skrevet
store, hele operaer, som vi ikke er forvænt med i det kolde nord. Det ønske
brænder mere inderligt end noget andet, da man træder ud i efterårets varme sol,
at næste sæson ikke må savne hverken barok eller Mozart; når man her oplever,
hvad Den kongelige Opera trods alt kan i det små, hvad ville den så ikke kunne
i den helt store barokopera?