Sangerfest
i La Bohéme i Operaen på Holmen – men
Melbyes scenografi savnes. D. 27. november 2016
Hvor mange gange kan
man på et liv holde ud at skulle se La
Bohème? Det er en kort opera, spilletiden er under to timer, musikken er
evigt indsmigrende, og handlingen er gribende – vel at mærke i hænderne på de
rette sangere og den rette instruktør og scenograf. Nyopsætningen på Det
kongelige Teater skulle angiveligt være langtidsholdbar, en investering og en
del af et fremtidigt standardrepertoire, men det vil den kun kunne, hvis man
fortsat har så kompetente sangere som nu, for scenografien er grå i grå;
kedelig, billig og intetsigende.
Det er indpakningen, den er gal med. La Bohème er en bittersød og meget stemningsfuld
opera at få foræret op til jul, men Astrid Lynge Ottosens scenografi er der
ikke meget julegave i. Lad gå med, at kunstnernes logi er fattigt og mørkt –
det mest magiske øjeblik er faktisk, da vægge og loft i slutningen af første
akt svæver bort, så sneen kan dale ned over de nyforelskede – men stormagasinet,
der danner ramme om anden akt, minder mest af alt bare om en gammeldags
juleudstilling fra fattigfirserne, og det er helt tydeligt, at det er samme
kulisses bagside, der danner dekoration for tredje akt, hvilket kun giver
indtryk af et skrabet budget. At sende bohèmerne op på taget i fjerde og sidste
akt giver muligvis psykologisk mening, for så kan Mimi udånde i sin elskede
forårssol, men tagkulissen er tydeligvis skabt til en meget mindre scene, og
det er kluntet, som den parisiske arkitektur vælter sig rundt mellem hinanden,
nye og gamle bygninger, uden på nogen måde at illudere udsigten over byernes by
fra Montmartre. Behøver man fortælle, at arkitekturgengivelserne naturligvis er
grå? Mikael Melbyes storslåede, smukke og dog enkle scenografi, der til trods
for at være skabt til Gamle Scene kom med til Operaens meget større scene, er
et stort savn denne eftermiddag, og man gør bedst i at lytte og følge
karakterernes gøren og laden, for den er ung og frisk.
Instruktøren Elisabeth Linton har flyttet
handlingen små hundrede år frem til 1920’ernes Paris. Det er dog ikke de
brølende 20’ere; bohèmerne er lige så fattige som altid, frysende og ikke det
mindste grebet af ekspressionismen, hvad der havde klædt forestillingen, for
deres kammer er blot et regulært, lavloftet rum helt oppe under taget, og der
er ikke skyggen af farve. Det mest ekspressive udtryk er, at maleren Marcello strør
aske ud over sit lærred, men selv det er jo gråt og støvet. Til gengæld er kvinderne,
Mimi og Musetta, mere frigjorte og selvstændige, og allerede inden sin berømte
entre har Mimi kigget nysgerrigt ind ad døren til de fire kunstnervenner, så
det manglende lys er kun et påskud for at banke på. Hun flirter nok med
Rodolfo, men hun lader sig ikke bare forføre, og det bliver et helt lille clou,
at hun triumferende finder den forsvundne nøgle i Rodolfos jakkelomme. Musetta
flirter lige så åbenlyst i tredje akt; hun vælger tydeligvis Marcello til, men
ikke andre mænd fra, hvilket gør hende endnu mere levende og nutidig, uden at hun
afviger fra librettoens karakter. Et fejlskud er det dog at gøre Rodolfo så
kolerisk, at han i pausen har givet Mimi et blåt øje; det forstærker hverken
indtrykket af hans kærlighed til Mimi eller hans sorg over ikke at kunne hjælpe
hende i sygdommen. Linton demonstrerer imidlertid et klart blik for, hvordan
hun som instruktør kan farve og understrege karaktererne alene i personinstruktionen,
så hun på én gang overrasker det publikum, der har set Bohème talrige gange, og formidler operaens handling til dem, der
ser den for første gang. Kender man operaen, ser man straks, at Rodolfo er
blevet afvist af en forlægger, når Linton lader operaen begynde med, at han
kaster det indpakkede manuskript på bordet i ærgrelse; kender man den ikke,
opdager man det, når manuskriptet brændes for dog at give varme.
Én ting er instruktørens idéer, en anden er
sangernes evne til at føre dem ud i livet, og her er Linton hjulpet af et
formidabelt ensemble: Peter Steen Andersens Papignol over Bo Glies Nandfreds
Benoît (der meget forfriskende ikke er en ucharmerende gamling, men en yngre
mand med løs butterfly og i moderigtig rygejakke) til Peter Lodahls Rodolfo
synger og agerer alle som en drøm. Navnlig sidstnævnte giver med sin ømme, runde
og meget bløde klang gåsehud, selv når han serverer fortærskede tenortraver om
den kolde hånd, og selvom jeg aldrig bliver fan af Gisela Stilles meget skarpe,
ja, faktisk hårde klang (der slet ikke klæ’r partiet som Mimi), så hæver hun
stemmen højt og frit med stor styrke. Palle Knudsen som Marcello og Sofie
Elkjær Jensen som Musetta er et ”match made in heaven”; hans fede, maskuline
stemmestyrke kan give alle hjertebanken, men overfor hendes perlende,
strålende, jublende himmelrøst må selv han renoncere og overgive sig. Leif Jone
Ølbergs Schaunard og Niels Gusténs Colline fuldender kvartetten af kunstnere,
og sangen og spillet mellem dem gør én ung igen; de fire venner minder en om,
hvorfor La Bohème er værd at opleve
igen og igen, for de indkapsler ungdommens mod, livslyst og idealisme, så man
kun kan beruses og forføres af dem – og så tragedien kan gribe des voldsommere,
da den så pludseligt slår ned midt i solskinnet. Det er trist, at scenografien
skal være så gammeldags og grå, når sangen og instruktionen er så frisk og
ungdommelig.