Thomas
Adés’ Powder Her Face ført til triumf
på Takkelloftet d. 22. marts 2016
Hvilke operaer handler
ikke om sex? Ja, bevares, opera seria
gør (næsten) aldrig, og gennem størstedelen af 1800-tallet er det pakket
grundigt ind i krinoliner, lange slæb og handsker af et romantiserende
borgerskab, der bl.a. ikke tålte skildringen af en kurtisane som et samtidigt
fænomen i Verdis La Traviata, men
under de mange lag af fortrængning er sex eller lidenskab vel drivkraften for
intrigerne hos bel canto-komponisterne, Wagner, Tchaikovsky, grand opéra og – ikke mindst – Puccini. Naturligvis
er skurkene dem, hos hvem seksualdriften er mest fremtrædende og ustyrlig. Det
gælder først og fremmest Mozarts Don
Giovanni, selvom ingen opera vel handler så meget om sex, drifter og
tiltrækning som Figaros bryllup, og
ingen opera forholder sig mere nøgternt til menneskelivets blandede følelsesliv
end Cosi fan tutte. Først da
psykoanalysen har løst op for fortrængningerne, og arbejderkampen har gjort op
med borgerskabet og ændret samfundsstrukturen, kan også operaerne behandle det
menneskelige seksualliv helt synligt på scenen. Ikke at seksualiteten dermed
ophører med at fremstilles dæmonisk, for den er stadig normnedbrydende og
farlig for samfundet - det handler jo om den enkeltes lyst - og operaerne i det
20. århundrede har stadig et enten tragisk eller komisk syn på sex. Umiddelbart
er det vist kun Ligetis Le grand macabre,
der har mod til at vise og have sympati for uhæmmet sexlyst, men her er det
også samfundet, der er vendt på vrangen og hænges ud.
En ting er sex som drivkraften for den intrige,
der sætter handlingen i en opera i gang, en anden ting er eksplicit sex på
scenen. Nogle instruktører kan lægge sex ind hvor som helst i en iscenesættelse
for at provokere, og en del publikummer lader sig desværre provokere, men sex i
partituret skal man lede længe efter. Thomas Adés’ 21 år gamle opera Powder Her Face har det til gengæld i
rigelige mængder; musikken stønner, hulker og puster, der sukkes, klynkes,
klaskes, smækkes og smaskes efter noder i den farverige orkestrering, mens
kropsvæsker flyder på scenen. Det er ikke kun en befriende latter, der flere
gange undslipper publikum i den propfyldte sal, Takkelloftet, for det er
virkelig morsomt komponeret og meget underholdende, men det står også hurtig
klart, at det ikke bare er musikalsk porno. Den kvindelige hovedpersons
utallige seksuelle excesser dækker over det moderne menneskes følelse af eksistentialistisk
tomhed og spleen, og det er operaen og forestillingens store force, at den til
trods for sit til tider meget moderne og meget svært tilgængelige tonesprog
rører sit publikum, ja, rører os til tårer.
Operaens handling er inspireret af den engelske
Hertuginde af Argyll, hvis skilsmisse var den store societyskandale i 1960’ernes
England. Skandalen skyldtes ikke skilsmissen i sig selv, men at bevillingen til
skilsmisse blev begrundet i hertugindens umættelige seksualitet, der blev
højlydt fordømt af retssagens dommer. Adés’ opera forsøger at trænge ind bag
den snerpede fordømmelse og sexforskrækkede offentlighed og tegner et billede
af en kvinde, der som utallige andre kvinder i historien - også i
operahistorien - forud er blevet afskrevet, udhængt og nedgjort for at være
individer med følelser, drifter og lyster, der gik imod samfundets idealer og
bonerthed. Hendes skæbne bliver tragisk, fordi hun er blevet opdraget uden
grænser for, hvad der er muligt, og hendes skønhed er blevet beundret og
besunget i fuld offentlighed. Hun er resultatet af andres idolisering og
tilbedelse, ganske som Neros blodige regime var resultatet af at give en
teenager ubegrænset magt over hele verden, og hun betaler selv prisen. Efter
den så famøse og forkætrede blowjobscene (internettet var endnu ganske spædt ved
operaens urpremiere, det er måske årsagen til den megen omtale) er det
tydeligt, hvor ensom og ulykkelig denne kvinde er, for hotelpiccoloen (man
fristes til at stave det med k…) har kun hån tilovers for, hvad han har ladet
sig forføre til og betale for. Han har ingen sympati for hverken en hertuginde,
en kvinde eller et menneske, for som mand er det i hans magt at give verdens
skabninger navn - også kvinden.
Instruktøren Orpha Phelan understreger denne
tragiske mangel på evne til at forstå sig selv og sin skæbne i verden ved at
lade en stum dobbeltgænger agere hertuginden som ung, således at operaens
scener bliver hertugindens måbende og undrende tilbageblik på sit liv, og det
er mageløst godt gjort af Phelan. Så godtroende og naiv er hertuginden selv
højt oppe i årene, at vi ser hende forfærdes og fyldes med afsky, da det i en
scene går op for hende, at hendes mand ikke står tilbage for hende, når det
kommer til at udeleve seksuelle lyster. Tværtimod, men det understreger
naturligvis kun samfundets dobbeltmoralske og hykleriske kvindesyn. Til sidst
er hertuginden bogstaveligt talt klædt af, og sat ud af en hoteldirektør, der
er helt afvisende over for den engang store skønhed, lader Phelan hende forlade
scenen med et maleri af sig selv som ung som eneste skærm for verdens blikke.
Dét er mesterligt! Dertil kommer Madeleine Boyds kostumer, der er en lystvandring
gennem fem årtiers mode og tøjstil, og hendes scenografi, der naturalistisk
gengiver en hotelsuite med både badekar og egen elevator, vidner som Phelans
instruktion om, at skønheden ikke består; guldet er falmet, tapet og maling
skaller af.
Udover at være provokerende har operaen ved
siden af sin velfortjente berømmelse fået ry af at være uspillelig. Det kan
heller ikke skjules, at der fra de sytten musikere fra Det kgl. Kapel, der
sidder på hertugindens badeværelse og spiller, kommer en til tider mere ulden
end klar klang, men det tilgives for den store indføling, der spilles med. Da
hertuginden er blevet forladt af den hånende piccolo, er musikken øm og sart,
og der spilles hele tiden transparent nok til, at man kan høre Adés’ mange
stemningsskabende pasticher løbe som en understrøm eller underbevidsthed i partituret:
en tango, en evergreen i 30’er-stil, ja, selv en vals som underlægning for
hertugens masochistiske urinsex. Anne Margrethe Dahl synger den aldrende, undrende
tilbageskuende hertuginde. Hun er en flot kvinde, og hendes dramatiske spil er
væsentlig del af årsagen til, at hertugindens skæbne rører. Hendes stemme er
lige så dramatisk, men skøn er den ikke, der har Sofie Elkjær Jensens jublende,
rene koloraturrøst som tjenestepige, journalist, hertugens elskerinde og meget
mere flere farver og en langt smukkere klang, og hun høster aftenens største
bifald. Dahls egen datter, Christine Dahl Helweg-Larsen, gestalter smukt,
elegant og velspillende den indlagte rolle som den unge kvinde, der har hele
verden i sin hule hånd, allerede inden hun får titel af hertuginde. Alexander
Sprague har såvel en smidig og slank tenor som skikkelse, og han gør sig
glimrende som både flabet elektriker og slesk societysvans, og selvom Sten
Byriel i de resterende roller - bl.a. hertugen - er lige så glimrende, så
klinger hans bas umiddelbart bedre inde på Operaens store scene. I det store
hele er der ingen indvendinger, og de, der har billet til den nu fuldstændig
udsolgte forestilling, har bestemt meget at glæde sig til.