Stiv og stiliseret, men
velsunget Carmen. Operaen d. 14.
september 2019
I
græsk mytologi skabes den første kvinde, Pandora, som en straf for menneskene
(læs: mændene), fordi Prometheus har stjålet ilden tilbage fra guderne. I Biblen
er kvinden den store fristerinde, der leder manden i fordærv, og selvom man vel
kan sige, at grækerne således havde et mindre fordømmende blik på kvinden - hun
var simpelthen skabt forførende,
fordrejende, forræderisk - så har kvinden i 3000 år eller mere måttet kæmpe for
at frigøre sig fra manden - som køn og som menneske. Siden #MeToo-kampagnen i
2017 bed sig fast i offentligheden, har holdningen til kvindens rolle og synet
på kvindekønnet domineret næsten al debat og kunst, og skønt der i kampens hede
kan ryge finker af panden (i alt fald i en mands optik) må man også som mand
anerkende behovet for at gøre op med vanen med at lægge ét syn eller én rolle
ned over kvinden. Personlighed stikker dybere end det rent ydre, det gælder alle,
også mænd. Mennesker er mennesker i hele menneskehedens uendeligt brogede og smukke
mangfoldighed, og hvis vi skal væk fra fordomsfuldt at dømme folk ud fra det
ydre, så må vi se bort fra kostumerne og se på mennesket og dets værdier.
Nu er det en af de mest
populære operakarakterer, Georges Bizets Carmen,
der skal frigøres, og det er den australske iscenesætter Barrie Kosky, der løsner
op for Carmens snærende bånd - først på Covent Garden-operaen i London, nu på
Operaen i København (om end pr. stedfortrædende instruktør, Alan Barnes).
Resultatet er dog, at Carmen, der er en af de stærkeste kvinder i
operalitteraturen overhovedet, reduceres til ren stil og overflade. At don José
til sidst dræber hende, gør hende nok til offer for hans forkrøblede
følelsesliv, men det flytter ikke publikums sympati over til ham, eller gør
Carmen - som Kosky siger i programmet - til ”en melankolsk heks, der fortjener
at dø”. Hvis man skulle have sympati for desperation, der kommer til udtryk i
vold, ville verden næppe have kæmpet en lang, blodig krig mod nazismen, og det
er tankevækkende, at mens alle de andre kunstnere, journalister og
meningsdannere, der kommer til orde i programmet, har et klart blik for og en
positiv holdning til Carmens stålsatte, viljestærke og frie karakter, så
placerer Kosky sig midt i ingenting og kalder Carmen ”en kamæleon” (vist nok de
radikales yndlingsdyr), der skifter karakter efter omgivelserne. Hun optræder
derfor både som toreador, gorilla, slipseuniformeret mand, flamencodanser og
charleston-kvinde i forestillingen, men det er ren overflade, og Carmens
karakter evaporerer blot. Ligesom den øvrige scenegang.
Scenografien består
udelukkende af en høj, stejl trappe i næsten hele scenens bredde. Her gør
solisterne deres entre, her spæner koret op og ned i koreograferede
formationer, her optræder seks dansere gennem hele forestillingen og giver mindelser
om store musicals. Det element begrunder Kosky med, at Carmen er en opéra comique,
altså mere i familie med operetten end den store, seriøse opera, og Carmen dør
heller ikke til slut: hun falder om og rejser sig så blot og trækker på
skuldrene; nå, det var det. Problemet er, at det ikke griber publikum - ikke
undertegnede i alt fald. Måske man bliver underholdt, men er Carmen - trods sin store popularitet -
bare underholdning i festlige optrin? Første og anden akt er nok farverige,
folkloristiske scener (altså ikke i denne trøstesløse scenografi og nøgterne
kostumer af Katrin Lea Tag), Kosky ignorerer bare, at operaen brat ændrer
karakter og bliver moder til den senere verisme, da don Josés jalousi ikke kan
tøjles. Sat på spidsen gør Kosky altså også overgreb og mord til ren
underholdning - medmindre offerrollen blot er en del af kamæleon-Carmen?
Problemerne ved
opsætningen strækker sig videre end den overfladiske tolkning og fremstilling
af karaktererne - til trods for at Kosky (eller er det Barnes?) paradoksalt nok
viser store evner som personinstruktør i scenerne mellem to karakterer: Det
støjer, nej, overdøver alt andet, når koret skal spæne frem og tilbage, op og
ned ad den store trappe, igen og igen, og den kvindelige skuespiller, der
mellem arier, duetter og ensembler fortæller handlingen, har en drævende,
monoton og dybt, dybt usexet diktion. Man sidder med den følelse, at det er
hendes skyld, at forestillingen trækker ud og varer næsten 3½ time, men det er
alligevel ikke en fair bedømmelse, for det er det overfladiske show, der keder
ved at være stift og stiliseret. Specielt kvintetten i anden akt mellem Carmen,
Frasquita, Mercédès og smuglerne er grotesk grimasserende og grim i sit lefleri
for lavkomikken. Enkelte grinede ved premieren, jeg gjorde ikke.
Dobbelt ærgerlig bliver
man over iscenesættelsen, fordi sangerne ved premieren viste så stort format:
Michèle Losier er en pragtfuld Carmen, fuld af saft, kraft, styrke og mod; hun
har den brede, varme stemmeklang, der lokker, og som - pludseligt - faretruende
kan stige til vejrs. Migran Agadzhanyans don José klæ’r hende bedre, end hun
vil være ved, for han har en stærk, tiltrækkende tenor (dog uden nogen
henrykkende inderlighed i ”Blomsterarien”), mens den udvalgte Escamillo,
Anatoli Sivko, flere gange undervejs har problemer med at styre stemmen. Han
får ingen hjerter til at smægte, man rykker i stedet nervøst frem på stolen i
spænding over, om han klarer nodernes faretruende skær. Den i operaensemblet nyansatte
Margaux de Valensart er en varm, gylden Frasquita, mens Ida Ränzlöv henrykker
og begejstrer, når hun uhindret og perlende let ligger over alle andre stemmer,
brava også til hende! Hos Det kongelige Kapel er der under Alexander Vedernikovs
mesterlige direktion ikke megen operette at spore, men der er dybe, dramatiske
strygerklange og smukke blæserindsatser, og Det kongelige Operakor er velsyngende
og engageret som aldrig før; de morer sig åbenlyst over at løbe på trapper,
uden at det gør det spændende at se på…
Forestillingen spænder vidt,
men også for vidt. Den er mere selvmodsigende og let, end den gør os klogere på
karakteren Carmen, og hun frigøres slet ikke fra den rolle, hun åbenbart skal
frigøres fra, ved at optræde i så mange forskellige roller undervejs. Det er
måske tidens tegn og et billede på mangfoldighed? Mangfoldighed må dog snarere være
frihed til at være den, man er, ikke
til at skulle være, hvad man er, for løber
man efter modens tendenser og overfladiske fremstillinger, så bliver man intet.
Der findes forræderiske Pandora’er, der findes forførende Eva’er, oftest er de
et produkt af verden omkring dem, men der findes også selvstændige, stærke,
seksuelt bevidste og beundringsværdige kvinder som Carmen lige såvel som der
findes instruktører, der fremturer med fortænkte umuligheder og umulige idéer i
stor stilforvirring. Lad det nu være, som det er, men der er mere substans i nogle
af dem end de andre, og man finder dem ikke i denne opsætning.