Hans
Werner Henzes Boulevard Solitude i
forbilledlig opsætning i Operaen d. 25. oktober 2015
Partiturmusik
kalder man moderne musik skrevet for klassiske instrumenter i kombinationer
af større eller mindre antal, og den
kliniske betegnelse er måske medvirkende til den manglende gennemslagskraft for
en stor del af det 20. århundredes klassiske komponister. Ofte inspireret af
dodekafoni – tolvtonemusik – er der
heller sjældent noget at nynne med på i denne musik, det skræmmer nok nogle
publikummer, men det kan på sin vis være ret befriende og føles som en
tilbagevenden til wienerklassikkens normative musikteori; det er ren, fri og
udogmatisk musik. Dur og mol gør det nok lettere for publikum at orientere sig,
men i moderne kompositionsmusik er der for den lyttende den samme følelse af at
være på gyngende, usikker grund eller være spændt ud i et vibrerende
spindelvæv. Slår man imidlertid ørerne ud, læner sig tilbage i sædet og slapper
fuldstændig af, så kan belønningen være lige så stor som fraværet af (i nogle
tilfælde påtrængende) melodi, og det er tilfældet i Hans Werner Henzes første
og ret stort anlagte opera, Boulevard
Solitude, der ganske som Det kongelige teater lover, er ret ukompliceret at
gå til.
Musikken
i Boulevard Solitude er sart, sprød
og spinkel – som en stille, frostklar morgen i solskin – når den ikke i glimt
brydes af bragende, jazzede rytmer i messingblæserne – så er vi snarere ovre i
et farverigt efterår – eller arkaiserende, ironiserende fraser. Dette
understøtter den velkendte Manon Lescaut-historie,
der udgør operaens handlingsskelet, her fortalt som syv lyriske scener, der
udspiller sig i efterkrigstidens Paris: Mødet mellem den filosofiske,
eksistentialistisk inspirerede student Armand og den opportunistiske overlever
Manon er kærlighed ved første blik. Det er bare en romantisk kliché at kunne
leve af kærlighed og kildevand, specielt når fortiden i skikkelse af en
kriminel bror hele tiden forfølger Manon, og Armand lider under sin ensomhed,
når Manon sælger sin gunst til bemidlede mænd, og dulmer sorgen med kokain. Deres
duetter er netop uden forstyrrende elementer fra jazz, klassik og hvad Henze nu
ellers kan finde på at låne fra, de er æteriske, søgende, famlende, og disse dirrende
moderne partier formidler Sine Bundgaard som Manon og Gert Henning-Jensen som
Armand med ubesværet lethed og mesterlig, ren klang. Faktisk imponerer alle
stemmer i denne opsætning, man er overrumplet og betaget af Benjamin Bevans slagkraftige,
skruppelløse bariton i partiet som Lescaut, Kor-Jan Dusseljee som rigmanden
Lilaque er på én gang skrøbelig og faretruende stærk, mens norske Martin Hatlo
betager med sin smukke tenor som vennen Francis. Vi vil meget gerne høre alle
disse gæster igen! Det samme gælder dirigenten Jérémie Rhorer, der kunstlet
leder Det kongelige Kapel gennem partiturets labyrint. Behøver man nævne, at
Kapellet naturligvis slipper uhindret og helskinnet frem til målet? Som altid!
Hvorfor
valgte Henze og hans librettist Grete Weil igen
at bruge abbed Prévosts klassiker om Manon
Lescaut som forlæg for et scenisk værk? I forvejen spilles Massenets Manon og Puccinis Manon Lescaut betydeligt oftere end denne opera, men Lotte de Beers
iscenesættelse demonstrerer med krystallinsk klarhed, hvorfor det var
nødvendigt med endnu en opera over denne historie om kærlighed og fortabelse,
og hvorfor Henzes opera faktisk er den bedre af disse tre operaer: Abbed Prévosts
roman L’histoire du Chevalier des Grieux
et de Manon Lescau er en art exemplum-litteratur; en roman om, hvor galt
det kan gå, når man som kvinde er i sine følelsers vold og følger sine drifter.
Den slags belærende fortællinger med en løftet pegefinger mod kvindens farlige
seksualitet er historien fuld af, man kan i flæng nævne Eva med æblet – al synds
moder – Maria Magdalene, Klytaimnestra, Lady Macbeth, Salome, og i de gribende
intermezzi mellem de syv scener lægger de Beer en kommenterende ramme ind, hvor
en pigeskole – til skræk og advarsel! – agerer netop disse kvindemyter. Det er
avanceret didaktik at lade pigerne udføre disse kvinderoller, som de jo netop
selv skal tage ved lære af, men de er heller ikke alle lige ivrige efter at
deltage hver gang – slet ikke da lærerinden kommer ind med Johannes Døberens
afhuggede hoved! – og disse genfortællinger har ikke megen nytte. Manon er i
Henzes opera netop ingen løsagtig, liderlig kvinde, der straffes for at følge
sin tilbøjelighed, hun er offer for alle de mænd, der udnytter hende, lige fra broren
til Armand, for selvom Manon og Armand elsker hinanden, er deres kærlighed et
narkotikum, som de begge er afhængige af, og som i alt fald han ikke har vilje
til at opgive. Derfor ender de uskyldige skolepiger som en opvisning af kvindelige
ikoner fra Marilyn Monroe over Madonna til Miley Cyrus, kvinder, hvis
udstråling og seksualitet sælger musik og film for en grådig, mandsdomineret
forlags- og mediebranche. Så meget for den belæring om kvindelig seksualitet!
Rammen
for Lotte de Beers præcise og meget rørende personinstruktion må også nævnes,
for Clement & Sanôu’s ekstremt smukke og overvældende scenografi, kostumer
og lyssætning er alene hele forestillingen værd. Kernen er en grå,
uigennemtrængelig kæmpeklods på drejescenen, og ud af denne klods vokser
trapper, togperroner, bogreoler og døre fra scene til scene som en bog, man
bladrer i. Drejescenen tillader scenerne at skifte uhindret, men dog hver gang med
magisk virkning, og lysets præcise clairobscur-vekslen understreger forbilledligt
det lyriske i operaen, og det er noget af det smukkeste, jeg længe har oplevet
på en scene. Kostumerne nagler handlingens tid til årstallet for operaens
tilblivelse, 1952, og dette hyperrealistiske og –naturalistiske element midt i musikkens
abstraktion og den æteriske flugt fra scene til scene er både overraskende og
gribende. Eventyrligt er det ord, man leder efter, men det er et eventyr fra
virkelighedens verden, ikke et eventyr for små, uskyldige skolepiger.