Akustikken spænder ben. Richard Strauss’ Salome, Malmø Opera d. 8. februar 2025
Når
sensationslystne journalister fordrer aktualitet af en udstilling eller en
forestilling, er det uden blik for, at nogle kunstnere eller nogle værker evner
at ramme noget i enhver tid. Om det nu er tiden eller kunstværket, der åbner
betragterens øjne for sammenfaldet, eller det er tilfældighedernes spil, så er
det svært på vej hjem fra Malmø, hvor der denne bidende kolde februaraften har
været premiere på Strauss’ enakter Salome efter Oscar Wildes skuespil,
ikke at få den tanke, at dén er en opera til en tid præget af politisk og
økonomisk usikkerhed og uro. Ikke kun fordi magten korrumperer i hænderne på
den latterlige og (magt)liderlige kong Herodes, men fordi alle karaktererne –
måske på nær den stovte dronning Herodias – er handlingslammede i månens
magiske skin.
Dette er kernen i Strauss’
opera: Alle begærer, men ingen kan få det, de begærer. De er afmægtige i deres
almagt, de lider af et Hamlet-syndrom, og heri ligger tragedien. Jo, nok kan
karaktererne handle; Narraboth kan nok løslade Jochanaan, men ikke derved vinde
Salomes hjerte; Herodes kan nok overtale Salome til at danse, men det får
heller ikke han noget ud af, og Salome kan nok få Jochanaans hoved på et fad,
men det er heller ikke nogen ægte kærlighed, hun opnår derved. Det samme gælder
de desperate handlinger og absurde løfter, som ledere verden over gør og giver
i disse dage, og man frygter, det ender i tragedie for verden og menneskeheden.
Og afmægtige føler vi os over for denne trussel.
Eirik
Stubø har iscenesat denne opførelse af Salome, og det har han gjort
diskret, men jævnt. Magdalena Åbergs scenografi er det bærende og eneste
fremtrædende element ved opsætningen; hendes kostumer er gængse grænsende til
det kedelige, nemlig jakkesæt, en stor, grøn robe til Herodias og en enkel hvid
og plisseret kjole med bælte til titelpartiet. Men hen over drejescenen står
projektører på et stativ fra gulv til loft; række på række af lamper, der lyser
varmt gult eller blændende hvidt ud mod publikum. Illuderer de skinnet fra den
måne, som alle betragter og kommenterer, når de kommer ind på scenen? Pagen ser
månen som en død kvinde, der stiger op af sin grav, Herodes ser den som en
vanvittig, fordrukken kvinde, og Salome selv ser den som en kølig og jomfruelig
blomst af sølv. Herodias skærer lakonisk igennem: ” Nein,
der Mond ist wie der Mond, das ist alles.” Jochanaan forholder sig slet ikke
til månen, og dog er det under hans store scene, at der blændes op for
projektørerne, så hvad er disse projektører ud over en illustration af
librettoens månesymbolik og temaer om lys og mørke? Forstås symbolsk skal
projektørerne gudskelov ikke, men nogen dybere hensigt synes Stubø og Åberg
heller ikke at have haft. Afmægtige står de over for librettoens psykologiske
dybder og skraber kun lidt i overfladen. Selv slutningen, hvor Herodes desperat
råber: ” Man töte dieses Weib!” forbliver et mysterium, for her
blændes publikum bare af hvidt lys.
Sangerne
er lige så afmægtige, uden at det skal misforstås. Laura Wilde har en flot,
sikker sopran i titelpartiet, men selv helt ude på kanten af scenen formår hun
ikke med al sin styrke at løfte sig over det kæmpeorkester, Strauss’ partitur
fordrer, og hendes stemme druknes brutalt af akustikken i Malmø Opera. Kostas
Smoriginas formår som Johannes Døberen at løfte sin flotte basbaryton over
orkesterinfernoet, men også han kæmper. Karin Lovelius og Lars Cleveman som
henholdsvis Herodias og Herodes synger flot, men bliver gradvist mere desperate
over både at skulle agere og trænge igennem vokalt. Conny Thimanders Narraboth
lyser, men kun Nicolai Elsberg, der ved premieren vikarierer for den ene
nazaræer, løfter sit instrument og brager ud mod publikum.
Der
er langt fra Stubøs iscenesættelse til Stefan Herheims på Operaen helt tilbage
til 2016. Verden var en anden dengang, her var ingen afmagt, og udskejelserne
fik lov til at udfolde sig frit: Et grotesk overdimensioneret, afhugget hoved,
spøgelser og en raffineret feministisk hævn. Det mod og den fantasi savner man
i Malmø, mens man går og håber på, at nogle hoveder – metaforisk – ville falde.