søndag den 25. maj 2025

Blod er tykkere end vand

 Operaen Blå er en tynd omgang. Den fynske Opera d. 23. maj 2025

 

Tre dage i maj spiller operaen Blå af Hugi Gudmundsson på Den fynske Opera. Tre dage, hvor det endelig er blevet regnvejr under en landsdækkende tørke, der aldrig tidligere er registreret så tidligt på året. Det er næsten emblematisk, for operaen har libretto af Jesper B. Karlsen over en roman af norske Maja Lunde, en dystopisk fortælling om en fremtid, der lider under nutidens overgreb på naturen: De varme lande mod syd brænder, intet kan gro p.g.a. manglen på vand, og flygtningestrømme søger mod landene i nord, hvor der endnu er vand. Emnet er nok både relevant og aktuelt, men romanen er for forelsket i sin egen skrivestil til at fænge. Den er tung og drukner sin læser i en uinteressant og redundant detaljerigdom. Stor litteratur giver plads til sin læser, og desværre tager operaen denne mangel med fra forlægget.

                      Handlingen (i operaen) udspiller sig i 2025, i 1978 og i 2053. Miljøaktivisten Signe vil i nutiden konfrontere sin ungdomskæreste, Magnus, med, at han profiterer på naturen og sælger gletsjeristerninger til overklassen; hun stjæler isterningerne fra deres hjemby i Norge og sejler i sin båd ”Blå” til Sydeuropa, hvor Magnus nu bor, så han kan se den sidste is smelte. I fremtiden følger man den unge mand David, der er på flugt mod nord fra tørken i syd med sin syvårige datter Lou. De leder også efter Davids kæreste Anna, Lous mor, og deres spæde søn, men tørken standser dem. Imidlertid reddes de fra at tørste ihjel, da de tilfældigt falder over Signes ”Blå” og i lasten finder termokasserne med det nu smeltede gletsjervand. 28 år senere er det angiveligt stadig drikkeligt – og ikke fordampet – et faktum, som det er sværere at forlige sig med end de scener, hvor tid og rum krydses, og Lou og Signe møder hinanden på ”Blå” på Signes sidste rejse mod syd i 2025.

                      Lyder det dramatisk? Det er det det ikke. Scenerne er ganske korte. Der springes mellem nutid og fremtid – i enkelte scener til forelskelsen mellem Signe og Magnus næsten 50 år tidligere (hvor hun aborterede ufrivilligt, om end hun ikke ville have barnet, fordi hun følte sig forrådt af, at Magnus som ingeniør havde fået arbejde ved det nyetablerede vandværk i den norske bygd). Stort set al sang er monolog, og karaktererne fremstår derfor mere som typer end som individer; typer, der flyttes formålsløst rundt som brikker på et spillebræt, inden alt til sidst går op. Når karaktererne interagerer, taler de hen over musikken, de synger ikke.

                      Man kunne indvende, at sådan er barokopera også. Sådan er Vivaldis Griselda, der just har spillet på Det kongelige Teaters Gamle Scene: arie på arie, hvor karaktererne udfolder deres indre. Kun i recitativerne handler de. Forskellen er, at i en barokopera bygges der – selvom der ofte trykkes på pauseknappen og zoomes ind på karakterernes følelser – gennem forvekslinger og forviklinger op til et klimaks, og således udvikler karaktererne sig. Det gør Signe, Magnus (som man kun møder i fortiden), David og Lou ikke, og det er meget svært at engagere sig i dem og deres blodfattige konflikter. Enten dømmer de andre, eller også lader de stå til (og reddes af et usandsynligt tilfælde), og det er lige så uinteressant som at se is smelte.

                      Det er ærgerligt, for der er virkeligt gode tiltag i forestillingen. Først og fremmest er Gudmundssons musik interessant og mere dramatisk inspireret end librettoen. Man er ikke i tvivl om, hvor de første og sidste toner bærer hen. Besætningen for slagtøj, akkordeon og basklarinet (det ligner det, men i det minimale program, der mangler en grundig korrekturlæsning, står der kun ’klarinet’) bidrager til partiturets spændvidde og det uforløste drama, og de tre musikere spiller overbevisende og engageret. Sangerne er også gode, ikke mindst Magnus Berg, som flere vil kende fra Det kongelige Teaters Young Artists Programme, der synger det lille parti som sin navnebror Magnus, og Martin August Tornquist, studerende ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, som David. Ingeborg Fangel Mo synger partiet som Signe med en stærk og insisterende, smuk klang, men hun overkompenserer en smule, fordi Signes karakter har så få nuancer ud over vrede.

                      Signe Kroghs scenografi i flere niveauer mimer både båd og anløbsbro, men fungerer lige så godt som flygtningelejr takket være Ovar Holmens subtile og elegante lysdesign. Bag de seks plateauer fuldender et sejl, der også fungerer som filmlærred, scenografien. Den formår, hvad handlingen ikke gør, den appellerer til publikums indlevelse. Endnu mere magisk er dog den sidste karakter, datteren Lou, for hun er en dukke lavet af Martynas Lukosius og ført af Lene Hummelshøj. Selvom Hummelshøj i nogle scener næsten skygger for Lou, løfter dukken også den endimensionelle og fragmenterede handling ud i det fantastiske og fabulerende rum, som teatret bør være, så den vækker smil.

Opera skal bare mere end vække smil. Den skal gribe og engagere, den skal betage og bjergtage, så blodet bruser, og pulsen banker. Selvom intet liv er muligt uden vand, og det er nødvendigt at forholde sig til klodens klimakrise, så behøver en opera herom jo ikke være en tynd kop te – slet ikke når man har så dygtige kunstnere til sin disposition. Tænk, om Karlsen havde turdet frigøre sig fra Lundes stive og uinteressante roman og havde pustet liv i karaktererne, havde skabt dem på ny, så de fik varme og skikkelse! Blod er som bekendt tykkere end vand. Det gælder navnlig på operascenen.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar