Eugene
O’Neills Lang dags rejse mod nat i Skuespilhuset d. 12. april 2017
”Die Zeit im Grunde, Quinquin,
die
Zeit, die ändert doch nichts an den Sachen.
Die
Zeit, sie ist ein sonderbar’ Ding.
Wenn
man so hinlebt, ist sie rein gar nichts.
Aber
dann auf einmal,
da
spurt man nichts als sie.”
Hugo von Hofmannsthals
ord til feltmarskalinden i Rosenkavaleren
kunne glimrende stå som motto for Eugene O’Neills mest berømte drama. Det
ligger indirekte i titlen, Lang dags
rejse mod nat, at det er følelsen af tid, at det er mysteriet om, hvordan
man er endt, dér, hvor man er nu, der mere end andet plager familien med far,
mor og to sønner. Mens feltmarskalinden som en god kristen resignerer og
accepterer, at tiden er skabt af Gud og derfor ikke må frygtes, er slutningen
åben for familien på fire, og som publikum har man en fornemmelse af, at tiden
holder dem fanget i en kreds i helvede, hvor de er dømt til for evigt at
gentage beskyldningerne, undskyldningerne, holdt fast af hadet og kærligheden. Hvis
der er en ende på helvedespinslerne for familien Tyrone, ligger den uden for
deres rækkevidde, uden for det menneskelige. Men deri ligger måske også en art
forløsning.
For publikum ligger det forløsende i, at
dramaet slutter - hvor selvmodsigende det end kan lyde. Det er ikke kun for de
fire karakterer i dramaet, at der er tale om en lang dags rejse mod nat, mod
forløsning og mørke, det er det også for publikum; den endeløse række af
beskyldninger, undskyldninger, beklagelser, flugtforsøg og gensidige
kærlighedserklæringer har nemlig en meditativ virkning, der ikke må
undervurderes. Man fascineres af den kraft og kærlighed, der binder de fire
karakterer sammen på trods af eller måske netop på grund af deres afhængighed
af penge, af druk og morfin, så man føler med deres skæbne i en sådan grad, at
man selv fornemmer afhængigheden. Der er megen redundans - den samme scene
synes at udspille sig med karaktererne som eneste variation igen og igen - men
den tegner tidens ubønhørlige fremadskriden og manglende medfølelse for,
hvordan det er gået dem, skarpt op. Kan det hele føres tilbage til fødslen af
Edmund, den yngste søn, som moren gør? Publikum tvivler, for tabet af den
mellemste søn, Eugene, virker langt mere traumatiserende. Er det farens frygt
for at ende i samme fattigdom som sin mor? Er det den manglende anderkendelse
af den ældste søn, James jr., der er årsag til hans fiasko og mange bebrejdende
bemærkninger? Det fine ved dramaet er, at der ikke gives noget svar, at det nu
blot er sådan, tiden har maget det, og som der findes en katharsisk renselse i
at opleve dette familiedrama, så findes der også en lise ved at slippe dem igen
og overlade dem til håbet om en mulig tilgivelse, da moren i sin morfinrus
giver sig hen til Madonnas tilgivelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar