Aniara Amos’
iscenesættelse af Rigoletto gør vold
på skønsangen. Operaen d. 16. september 2017
Albert
Camus bruger den mytiske figur Sisyfos som billede på den meningsløse opgave,
livet er for efterkrigstidens eksistentialister. Den sten, Sisyfos på gudernes
bud må kæmpe for at rulle op over et bjerg, er en umulig opgave, for det vil
aldrig lykkes, og på samme måde er livet en ligegyldig og meningsløs opgave, eftersom
mennesket ved, det skal dø. Kun på turen ned fra bjerget efter stenen, der er
rullet tilbage, er Sisyfos fri og uden bekymringer, skriver Camus. Med andre ord
et carpe diem-budskab om at udnytte
den gave, som tiden i livet er, og ikke fokusere på det, der ikke lader sig
ændre. Camus’ brug af den græske myte er derfor ikke et forsøg på at fortænke
eller komplicere spørgsmålet om meningen med livet, den tjener alene til at
tydeliggøre budskabet.
Samme enkle tilgang til
sin metier har tyskchilenske Aniara Amos ikke i sin iscenesættelse af Verdis Rigoletto, der spiller på Operaen her i
efteråret. Iscenesættelsen modarbejder på alle måder såvel musik som plot, og
det på trods af at handlingsgangen i netop Rigoletto
er lysende klar (i modsætning til andre Verdi-operaer); hun tvinger stenen op
ad bjerget i stedet for at lade den trille af sig selv. Hør blot, hvor fortænkt
Amos formulerer sig i sin omtale af iscenesættelsen i programmet:
”For hvad er
Sandhed? Man kan kun definere og beskrive noget, hvis det har substans; hvis
det har målbare parametre og grænser. Den slags parametre findes ikke for det
Sande eller Virkelige, og det gør dem umulige at verificere og handle ud fra.
Helvede bryder løs, når man bliver konfronteret med det rod, man har lavet,
mens man var forblindet af sin egen udlægning af det sande og virkelige. Det
rod er Rigoletto netop ikke i stand til at få orden på.
Hvad er så virkeligt og sandt, og hvad
er ikke? Dét spørgsmål vil jeg overlade til jer, publikum, at besvare.”
Hvordan
spørgsmålet om det sande, dét, som
hele Sokrates’ liv og Platons forfatterskab søgte at finde, kommer ind i en
tragedie om et menneske, der lader sig forlede af sine lidenskaber og sin
hævntørst og derfor uforvarende kommer til at forårsage sin datters død, det
eneste menneske, han elsker og lever for, er en overfortolkning, som end ikke
mine 1.g’ere ville være i stand til at fremføre. Hele idéen om at gøre
Rigoletto til en sindssyg, der af sin sygdom er tvunget til i sit hoved at
gennemleve den række af hændelser, der var årsag til datterens død, er søgt og
påklistret og - hvad værre er - gør vold mod Verdis musik. Amos’ første
iscenesættelse ved Den kongelige Opera, Mozarts Don Juan, var enkel og lod lysende klart publikum forstå, at det er
omverdenens moral, der dømmer forføreren, ikke Gud - dét var smukt set. Hendes
næste opgave var Purcells The Fairy Queen
i forrige sæson, og den gjorde ikke en kat fortræd, men forløste modsat heller
ingenting, og nu demonstrerer Amos så soleklart, at hun er helt igennem
umusikalsk. Hun er på intet tidspunkt i stand til at forløse musikken i
scenegangen, hvad f.eks. Stefan Herheim gør elegant og med stort fortolkende
overskud, og såvel kostumer som scenografi og personinstruktion harmonerer ikke
med Verdis rige og nuancerede ouevre. Hun formår end ikke at sandsynliggøre
sindssygehospitalets ramme om historien, den er bare et koncept, hun forfølger.
Kæden springer for alvor af, da perspektivet flytter, og synsvinklen ikke
længere er Rigolettos, men Gildas i arien ”Caro nome”, for hvordan skulle
Rigoletto få adgang til Gildas tanker? Hvis svaret er, at også hendes tanker og
følelser er et produkt af hans syge hjerne, så er Amos da for alvor i modvind
op ad bjerget!
Publikum kan gudskelov lukke
øjnene for det sludder og spektakel, Amos fylder scenen med, for der synges og
spilles med et overskud, der forløser musikken komplet, og forestillingen ville
i en hvilken som helst anden instruktørs hænder have været en triumf. Sangerne
agerer loyalt efter Amos’ sparsomme anvisninger, men de er til stede og lever
sig fuldt ud ind i partierne vokalt: Titelpartiet synges af rumænske Sebastian
Catana med fylde, varme og nærvær; der er ingen distance i hans udførelse af
partiet, og han hilses med en mur af bravo-råb efter forestillingen. Det samme
gør Sofie Elkjær Jensens Gilda; hun forlener partiet med en kernesund sopran
fuld af overskud, og det er man ellers ikke forvænt med på Den kgl. Opera.
Peter Lodahls hertug er stærk og stejl, om end den lyder en anelse for nasal
til dette parti, og Elisabeth Jansson er desværre indisponeret og går partiet,
mens tyske Niina Keitel giver Maddalena både varme og charme fra
orkestergraven. Hendes bror, lejemorderen Sparafucile, ligger mørkt og lækkert
i struben på Sten Byriel, men at han er udstafferet som en nar, som Rigolettos
mørke alter ego, og kører storgrinende rundt på trehjulet cykel, kan han ikke
få noget ud af, og det kan ikke bebrejdes ham!
Det kongelige Kapel
spiller under Paolo Carignani uovertruffent! Han indpisker orkesteret den
vildskab og det drama, som iscenesættelsen mangler, og kapellet svarer ved at spille
tæt som én organisk sammensat helhed. Carignanis tempi peger direkte mod den
række af tandhjul, der i handlingen tragisk sættes i gang og skæbnesvangert griber
ind i hinanden, så musikken alene griber og rører publikum. Det er virkelig et
plot i særklasse, Victor Hugo har skabt i sin tragedie Le roi s’amuse, hvis handling Rigoletto
meget loyalt følger, og det har sin egen kuldegysende tiltrækning, når
tilfældet til sidst griber ind og rammer en anden end den forventede, og det
lykkes faktisk iscenesættelsen at blive oprigtigt rørende i slutningen, hvor
Rigoletto sidder med en dukke forestillende den døde datter, mens hun selv
stiger til vejrs som en engel. Man slipper her både for den kedelig operakliché,
at selv den mest dødeligt sårede lige kan synge ti minutter til, og man får
Rigolettos sorg, smerte og ensomhed udstillet helt nøgent og usentimentalt, dét
virker med musikken. Resten af iscenesættelsen vidner naturligvis om, at det er
et tilfælde, at slutningen således lykkes for Amos, gennemtænkt kan den med
hendes snørklede, ulogiske tankegang ikke være, men tag alligevel ind og oplev
Verdis mesterværk - for sangens og musikkens skyld.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar