Puccinis La Bohème på Den fynske Opera d. 9.
marts 2019
Fjorten
dage før premieren på Den fynske Opera var La
Bohème, der er blevet til i et samarbejde med Teater Undergrunden og
Operaen i Midten, fuldstændig udsolgt. Man skal altså være heldig, hvis man kan
skaffe sig billet til en af de resterende forestillinger i Odense, og følgelig
er dette i mindre grad en egentlig anmeldelse og snarere nogle tanker om og
refleksioner over, hvorfor en opera, der spilles så ofte, kan lokke så mange
publikummer til. Den fynske Operas opsætning af Papes Til døden os var glimrende og afgjort seværdig, men langt fra
udsolgt, og der var - desværre - ikke en større andel af unge mennesker til
denne lørdags Bohème end til andre
operaer og klassiske koncerter. Måske tværtimod; gråhårede gamle med stok eller
i rullestol havde trodset alderdommens skavanker og var lokket af huse for at
høre og se Puccini i en totalteateropsætning.
Men hvad er det, der gør La Bohème så tillokkende, at den næsten
kan redde et skrantende operahus’ økonomi? Et bud kunne være, at den får en til
at føle sig ung igen - det kan selv undertegnede (jeg fyldte 40 i sommer) stå
inde for er en effekt ved denne opera; den humor og legelyst, den idealisme,
det mod og den ungdommelige appetit på livet, der er gennem første og anden
akt, genkender man - forhåbentlig - fra sig selv, for unge har alle været, og
unge ville vi gerne være igen. (Med det in mente bør man minde sig selv om at
dømme mildere, når visse medier i disse dage går i selvsving og
sensationslystne vinkler nogle unges opførsel i forbindelse med et
ministerbesøg på et gymnasium ret groft - upåagtet at eventuelle ukvemsord ikke
bør tolereres.) Den kollega, der ledsagede mig og oplevede sin første Bohème, kunne også sagtens genkende
dette urtema og se det gribende i, at operaens slutning brutalt sætter punktum
for dette ungdomsmod. Vi genkender det hos vores elever, der i langt, langt de
fleste tilfælde er meget skikkelige mennesker, som vi inderligt håber må undgå
alt for mange af livets knubs og hårde slag, før de er stærke nok til at tage
imod dem.
Et andet bud kunne være,
at La Bohème ikke bare er en evigt
vedkommende og genkendelig historie, men at det er - rent ud sagt - skidegod og
let tilgængelig musik. Rammerne om denne opsætning peger i alt fald i retning
af populærkultur: Tættest på scenen sidder folk omkring caféborde med øl og vin
(færre drikker vist vand), og lyden af plastickrus, der knuses, og klirrende
flasker, der væltes på rækkerne bag de små borde, giver under forestillingen
(sic!) mindelser om festivaller i det fri, og undertegnede føler sig pludselig meget,
meget ældre. Er det virkelig nødvendigt at bedøve sig selv med alkoholiske drikke,
mens man er i teatret? Selv Operaen på Holmen er begyndt at opfordre til, at
publikum tager deres drikkevarer med ind på pladserne! Når (ellers altid
fremragende) Kurt Dreyer som Alcindoro, hvis parti ganske effektivt er gjort
til en talerolle, skal bytte plads med dirigenten, så morer publikum sig måske
også nok (de, der har drukket tilstrækkeligt?), men det er en revygimmick, og hos
undertegnede falder den på gold jord: ”We are not amused.” Desuden kan man i
forlængelse heraf overveje, hvorfor det er det velkendte, måske endda
fortærskede, der lokker folk afsted i hobetal. Er et brud med naturalismens
dogme om den fjerde væg stadig så provokerende, at vi må barrikadere os bag
latteren? Er SoMe, MeToo, klimakatastrofer og Fake News så skræmmende, at vi må
skærme os bag det trygge og forventede og ikke engang tør opleve en ny eller
ukendt opera? Anders Ahnfelt-Rønnes instruktion er så traditionel (ja, der er
duel på flûtes og pudekamp i fjerde akt, ja, Alcindoro får regningen i anden
akt og ligner et fjols), at man lige så godt kunne have undværet en instruktør,
og her er altså ingen nye oplevelser eller overraskelser i scenegangen,
sangerne agerer nærmest uden instruktion.
Når det er sagt, så er det jo en fremragende opera. Den er
et uforligneligt kunstværk i sin hel egen ret - selv når den her er beskåret,
så første og anden akt til sammen varer tre kvarter, og hele forestillingen er
overstået på mindre end to timer. (Det sætter unægtelig anekdoten om, at La Bohème skulle være Edward VII’s
yndlingsopera, fordi det er den korteste, i relief!) Sangerne i denne opsætning
er glimrende, de to kvindelige sangere og Daniel Svenson er fremragende, om end
udtalen af den danske tekst volder ham lidt problemer; Helene Hvass Hansen er
en varm, fyldig og sensuel Musetta, Mette-Maria Øyens skære røst er
inkarnationen af en pigelig og blid Mimi, og Svensons Rodolpho er smægtende som
en Jussi Björling in spe. Man kan godt se bort fra det kitschede, når de sammen
med Thomas Storm som Marcello bevæger sig rundt blandt cafébordene i tredje
akt, for man er indrammet af og indhyllet i al deres stemmepragt, og de to
duetter, der blander sig, er sublime og det mest gribende øjeblik i hele forestillingen.
Man er også meget tæt på at få en klump i halsen og en tåre i øjenkrogen, da
Mimi til slut udånder (sådan er jo Puccinis partitur!), men det sker ikke, da
Jan De Neergaards klaustrofobiske scenografi og Ahnfelt-Rønnes instruktion gør
karakterernes udbrud for teatralske, og man er mere tilbøjelig til at krumme
tæer.
Hvis dette skal være en anmeldelse, og hvis der
virkelig skal gives stjerner (er de ikke
blot et påskud for ikke at læse det skrevne?), så må scenebilledet have fire
stjerner. Scenografi, kostumer og instruktion ligner noget fra en mindre
vellykket dilettantforestilling - det trækker alvorligt ned, hvis man skulle
være i tvivl - men sangerne er som sagt fremragende, det trækker gevaldigt op,
og man må håbe, de for fremtiden møder bedre produktioner. Men det bedste er
gemt til sidst: orkesteret, der består af bare syv fantastiske musikere, hvoraf
de seks er kvinder (det kan man godt bemærke dagen efter Kvindernes
Internationale Kampdag). To violiner, bratsch, cello, kontrabas, klarinet og
harpe favner hele Puccinis partitur, og selvom enkelte tonemalende detaljer
måske går tabt, så forlenes partituret med en musikalitet så altomfattende, at
man virkelig forstår, hvor slidstærkt og gennemkomponeret et mesterværk, der er
tale om. De syv musikeres synergi er så gribende, at de alene har fortjent en
stjerne mere - også selvom de naturligvis har del i de stjerner, der er givet
sangerne. De er alene årsag til, at man gider opleve La Bohème en gang til.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar