Barokoperaen Mitridate som kunstinstallation. Gamle Scene palmesøndag 2022.
”Wort
oder Ton?,” spørger digteren Olivier i begyndelsen af Richard Strauss’ sidste
opera, den sensuelle, drømmende Capriccio, som optakt til den
diskussion, der er grundlaget for operaens handling, altså om ordene eller
musikken har forrang i en opera. For et publikum, der er vant til 1:1
gengivelser på scenen qua det naturalistiske drama, film og den uendelige
mængde af TV-serier, kan det synes en underlig diskussion, men handlingen i Capriccio
udspiller sig i maj 1777, på overgangen fra de stive, formelle barokoperaer til
de mere levende, psykologisk nuancerede operaer, som i første omgang Mozart kom
til at mestre. Selvom slutningen er dragende åben (der er en kærlighedsintrige:
både Olivier og komponisten Flamand bejler til den samme kvinde, grevinde
Madeleine, og hun skal vælge mellem dem), svarer Olivier kort efter selv på sit
spørgsmål: ”Ton und Wort” - naturligvis.
Men i operalitteraturen har
det ikke altid været en selvfølge, at musikken understøttede ordene, og at
ordene var væsentlige. I barokken, hvis udtryk er overdådighed, overdrivelse og
symmetri, var stive konventioner idealet. Selvom denne tilsyneladende harmoni
og orden reflekterede den enevældige konges magt, var man bevidst om, at alt
var kunstigt, for livet på jorden er jo kun forgængeligt. Barokken er
selviscenesættende, og det gør den meget moderne - og en parallel til nutiden,
hvor alt og alle iscenesætter sig selv på de sociale medier. Man gik i operaen
for at høre sine favoritsangere og for selv at blive set. Man spiste, drak og
spillede kort i logerne under forestillingen; sang, dans og musik på scenen var
blot et lydtæppe i baggrunden - indtil den prima donna eller primo
uomo, man holdt af, kom ind. Handlingen var derfor komplet ligegyldig;
oftest var librettoen bare hentet ned fra hylden og baseret på en af antikkens
farverige myter eller en del af dens drabelige historie. Nok skabte man
effekter af alle slags i det store teatermaskineri, men det var kun kortvarig,
forgængelig nydelse, det gjorde ikke varigt indtryk eller forplantede sig til
eftertænksomhed hos publikum. Sangerne agerede ikke, men fokuserede alene på
gennem skematisk opbyggede arier med masser af virtuose toneguirlander og
bratte stemningsskift at få publikum til at applaudere. Duetter var der få af, af
kor endnu færre: sangerne var idoler, der helst stod alene.
En sådan opera er Mitridate,
som Mozart fik bestilling på i Milano, da han kun var 14 år. Operaen blev en
tordnende succes; Mozart blev tiljublet som maestrino efter premieren,
og det kan måske lyde underligt for et nutidigt publikum, for det er kun i
øjeblikke, at musikken lyder som Mozart, altså at der er glimt af det, som den
modne Mozart skulle perfektionere og gøre så unikt, at det altid straks genkendes
som Mozart. Handlingen er baseret på den historiske karakter, kong Mithridates
VI (135-63 f.Kr.), der regerede Pontus ved Sortehavet. Han var en mistroisk despot,
og i operaen konkurrerer han med sine sønner, Sifare og Farnace, om den samme
kvinde, Aspasia, hvorfor han forsøger at myrde alle omkring sig. Operaen ender
imidlertid med, at kongen selv - tro mod 1700-tallets oplysningsidealer - dør efter
at have forsonet sig med alle. Fredag d. 8. april fik operaen sin
danmarkspremiere i en opsætning, der ser stort på den farverige, men også meget
barok-konventionelle og langstrakte handling. Recitativerne er strøget, så der
intet drama, ingen psykologisk udvikling og intet forløb er. Det er ikke uproblematisk
set fra publikumsrækkerne, men det er originalt og fascinerende. Bag
forestillingen står en trio bestående af Ralf Pleger, Fernando Melo og
Alexander Polzin, og de er tydeligt meget bevidste om barokoperaers
konventioner, stive stil og manerer, for sådan har de iscenesat operaen: Alt er
øjeblikke, billeder, stemninger; alt er minutiøst koreograferet, formelt og
udramatisk og dog så dragende smukt og foranderligt.
Det begynder i mørke. Et
tåget lys fanger en enlig sanger, så opsluges hun blidt og blødt af mørket; en
anden sanger toner frem, opsluges, og så glider det sorte bagtæppe bagud, og i
en spids, ligebenet trekant kommer Polzins mystiske, dragende skulptur til
syne. Under hele forestillingen er scenen tom bortset fra dette skuestykke, der
drejer om sig selv. Er det en klippe, måske endda en klippehule, hvor
forhistoriens mennesker har boet, eller en gigantisk knogle fra et forhistorisk
dyr? Der gives ingen svar, og eftersom handlingen er fraværende og kun arierne
står tilbage, skal man hverken fortolke eller knytte scenebilledet sammen med ord
og musik. Opsætningen er et kunstværk, en installation af musik, sang og dans,
der transformerer sig organisk efter musikken. Ud over sangere medvirker også
Skånes Danseteater, hvis medlemmer slynger sig om sangerne, glider ind og ud af
skulpturen eller bølger frem og tilbage over scenen. I tredje akt er danserne
borte; på scenen er kun de syv sangere, der hver er omsluttet af en rund, sort
skulptur - det ligner skifer eller støbejern - som bag dem rager op i et
mystisk, ikke-konkret symbol. Det er ikke kors eller soltegn, øjne, hjerter eller
andre kulturelle symboler, de er blot figurer, der bevæger sig hen over scenen
i geometriske mønstre, det er ren form.
Det kan lyde fortænkt, som
opsætningen af Elektra på Odense Teater for en måneds tid siden.
Udramatisk er det i alt fald at skabe ”non-verbale performative narrativer ud
fra visuelle og koreografiske metaforer,” som Pleger så højstemt skriver i
programmet, og man går ikke grebet og rørt fra forestillingen, fordi man ikke
har gennemlevet noget forløb. Når forestillingen alligevel lykkes til dels - til
forskel fra Elektra - skyldes det musikken. Partituret er som sagt ikke
fuldmoden Mozart, men i hænderne på Lars Ulrik Mortensen og Concerto Copenhagen
er det ren nydelse, og det er interessant at høre, hvordan den store komponist
allerede som 14-årig har sat store, fyldige knopper og er på vej til at springe
ud. Blandt sangerne skiller navnlig Emöke Baráth som Sifare sig ud; i arien ”Lungi
da te, mio bene” står hun højt på klippen og løfter sin rene, skære sopran
tindrende og dirrende rent over alt og alle. Det er dybt gribende. Hun får i
duetten ”Si viver non degg’io” smukt modspil af Elisabet Einarsdóttir, hvis
sopran er knapt så tindrende, men stadig skær. Morten Grove Frandsen gør sig bemærket
med sin stærke, stejle og strålende kontratenor, om end han skal synge sig
varm, før han virkelig imponerer. Kari Dahl Nielsen er som altid underskøn,
Sarah Aristidou har en kraftig, mørk sopran, og Stuart Jackson har i
titelpartiet en smuk mozarttenor, men han er indisponeret denne dag, og selvom
han gennemfører forestillingen uden fejltrin, viser han langt fra sit fulde
potentiale. Forestillingen er altså ren og uforfalsket barokopera med sangerne
i fokus, men i en moderne indpakning. Der kunne lige så godt have været
sætstykker af pap og historiske, ekstravagante kostumer i fantasifuld (og langt
fra realistisk) snit, for resultatet er det samme: en formel, stramt
koreograferet og pompøs opera. Den undtagelse er der dog, at publikum hverken
spiser, drikker eller spiller kort under forestillingen, men vier den sin fulde
opmærksomhed. Bifaldet er højt og begejstret, så publikum må have truffet sit
valg mellem ”Ton oder Wort”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar