Hjemmeteater i en
krisetid. Højskolesangbogen fra
Skuespilhuset.
Teatrene
er lukkede. Odense Teater har endda allerede aflyst resten af sæsonen; resolut,
defaitistisk og uden forhåbninger om at kunne opføre noget, når sommeren kommer
uden muligheder for at rejse ud. Hvad gør man så, når kalenderen i marts var
spækket med teater- og koncertoplevelser (som man havde set frem til gennem et
helt år)? Det er tankevækkende, at de fleste kulturinstitutioner er ivrige
efter at promovere sig selv ved at forære oplevelser væk, når den
socialdemokratiske regering ikke har fundet penge til at hjælpe kulturen i
velfærdsstaten Danmark. I Tyskland er der allerede givet 50 mia. € til
kulturlivet med den begrundelse, at kultur ikke kun er luksus forbeholdt gode
tider, men herhjemme har kultur vist aldrig været velfærd for nogen folkevalgte,
for der er ikke stemmer i at ville give penge til kunst, teater og klassisk
musik. Det er den almene socialdemokratiske dansker alt for åndsslap til at
ville betale! (Undskyld, men det måtte ud…)
Så er det godt, at teatre
og andre kulturinstitutioner kan selv! Wiener Staatsoper har dagligt (!) i
lukkeperioden lagt en forestilling op, som man har kunnet se hjemme, og Det
kgl. Teater har givet mulighed for at se blandt andet nogle af de
forestillinger, der for nogle år siden blev optaget af DR for at kunne vises i
biografen og i fjernsynet (og der kommer fortsat flere til). Den slags
optagelser er nu sparet væk, men nu er lejligheden her altså til at indhente
noget af det forsømte hjemme i sofaen. Det kunne f.eks. være Minna Johannessons
forestilling Højskolesangbogen fra
2016. Forestillingen blev skamløst rost af alle dagblade ved premieren, og den
blev genopsat med mindre ændringer i rollelisten i sidste sæson. Undertegnede
nåede dog aldrig at se den, så denne lejlighed var kærkommen:
Højskolesangbogen er det, bliver kaldt en teaterkoncert, en genre,
der vist nok er opfundet som undskyldning for at lokke nogle uvante
teatergængere ind i mørket med løftet om en masse ørehængere (læs: pop). Nu er
Højskolesangbogen jo ikke en hvilken som helst sangbog; den første udkom i
1888, den revideres til stadighed, så den er en sangbog om det danske samfund i
tiden og derfor indeholder alt fra folkeviser til salmer, julesange, Kim Larsen
og Shu-bi-dua, og for første gang nogensinde lå den i denne uge på
bestsellerlisten hos Arnold Busck. Den er en sangbog med dybde såvel som
bredde, og naivt kunne man forestille sig, at det var denne dybde, der var
blevet omsat til scenen. Det troede undertegnede i alt fald ud fra de mange
positive bedømmelser i pressen, men det skyldes måske den socialdemokratiske
kulturpolitik i Danmark: mainstream og uskadeligt, det er idealet. Højskolesangbogen er nemlig en
forestilling, der lægger ambitiøst ud, men halvvejs taber pusten, fordi det
kræver for meget at holde fast i fortolkning og værdier.
Omkring forestillingen er
en spinkel, men uhyggeligt aktuel ramme, om at i 2020 er hele den danske
befolkning bukket under for en uforklarlig sygdom (hvilket både er en dybt banal,
men også politisk klassisk radikal påpegning af, at ”something is rotten in the
state of Denmark” (så meget for tolerance, nuance eller mangfoldighed!)). Kun
ni personer har overlevet, og de mødes nu i Jonas Flys scenelandskab af
discountsofaer for at synge sange sammen. De ni personer skal måske nok
afspejle den danske befolkning fra Hirtshals over Nørre Nebel til hovedstaden
og Tisvilde - her er en svineavler og en kommunalpolitiker, en evighedsstudent
og en livsstilscoach samt hr. og fru Jensen/Danmark - men alle er kedelig
middelklasse, der begynder med at synge nationalsangene og slutter første akt med
et potpuorri over julesange. Alle er underligt upåvirkede af at være de sidste
danskere, ingen er traumatiserede af en ikke kun national, men navnlig
menneskelig katastrofe. Skal det tages som udsagn for, at vi har levet i en tid,
hvor den slags scenarier bare er morsomme, fordi man ikke har kunnet forestille
sig dem i virkeligheden? I så fald har vi det virkelig for godt i Danmark, så
er det kun kulturen, der lider!
Den spinkle, røde tråd
(dén sang får vi ikke undervejs) er således at genrejse Danmark ved at synge
danske sange - endnu et element, der er blevet indhentet af virkeligheden, når
familien Danmark for tiden bliver hjemme i sofaen og holder alsang via
fjernsynet fredag efter fredag. Selvfølgelig skaber det sammenhæng og
fællesskab, men sangene bliver også udtryk for den enkelte karakters tanker og
følelser, og der opstår i første akter små intriger og interne spændinger
mellem dem: Svineavleren bejler også her til prinsessen alias Miss Danmark, men
hun er mere interesseret i renovationsarbejderen (så måske er hun snarere papirdanserinden
fra ”Den standhaftige Tinsoldat”?), efterlønsmodtager Jensen har en affære med
evighedsstudenten og gør hende gravid til stor sorg for fru efterlønsmodtager
Jensen, mens byrådspolitikeren slæber rundt på sin afdøde mor. Der er masser af
muligheder for at bygge en forestilling op, der har noget på hjerte ved at lade
karaktererne udvikle sig, men i anden akt kastes handsken i ringen; Minna
Johanneson har ikke noget på hjerte og evner ikke at tage stilling eller give
udtryk for noget: Svineavleren ser tilbage på tiden før sygdommen, og alle
karakterne viser sig at være i familie eller på anden måde tæt på hinanden, de
er ikke tilfældigt overlevende. Tåbeligt eller latterligt urealistisk?
Dertil kommer, at sangenes
egenart, der kunne have været udnyttet til at skabe dynamik og udtrykke nuancer
gennem forskelligheder i genre, ord og rytmik, alle sovses til i et musikalsk
arrangement, der gør, at alle sange lyder ens. Ingen melodier end ikke enkelte
toner får lov til at stikke ud og løfte sig over de andre. Er det også et
udsagn for den socialdemokratiske ideologi om, at alle skal være lige og lige
grå og intetsigende? Alle de medvirkende synger skønt med hver sit næb, men
musikken stækker deres vinger, så ingen får lov til at løfte sig, og de kaster
sig rundt og op og ned i sofaerne, så det indimellem mere minder om en
artistisk end kunstnerisk forestilling. Det er mere cirkus end teater. Endvidere
strækkes den ud til at vare mere end to timer, og allerede inden pausen er man
mæt, mæt af lyd og manglen på plot. Man bliver helt lettet over ikke at have
betalt penge for en billet til forestillingen, men hvordan skal teatrene ellers
løbe rundt, når nu kulturpolitikken er, som den er? Så risikerer vi jo først at
måtte blive derhjemme - i sofaen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar